Gå til innhold

Ny sykkel - Landevei/Hybrid - Hjelp?


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Trenger en ny sykkel, da min DBS fra 2000 begynner å bli slitt og i det minste laget, 24".

 

Vil påkoste meg litt, og få en skikkelig sykkel som holder i lang tid. Den skal brukes på korte turer til skola, med hullete og generelt farlig sykkelvei. Den vil også brukes på lengre turer, ca 60km til 100km på grei standard bilveg.

 

Sykkelen må være lett, rulle fint, lite luftmotstand og klare å kjøre fort, som en racer-sykkel. Saken her er at jeg ikke vil ha racer, men heller en lett hybrid, selv om det er tyngre enn en racer.

 

Da tenker jeg på noe ala:

http://www.dbs.no/bikes/dbs-rallar-geilo-24s/

Eller lignende. Jeg er 170 høg og veier 65kg.

Budsjettet er 6000, men kan strekke meg til 10000 hvis det har en stor forskjell.

 

Er åpen for det meste, så bare å foreslå. Er ny i proff-sykkel-kanten. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor burde jeg velge landeveissykkel?

Hvordan vil det evnt fungere på grusveier?

Kvalitet på den du linka, ?

 

Egentlig ønsker jeg meg en lett hybrid-sykkel, da det er mer fleksibelt. Bla kan det fungere greit på Rallar-veien i Geilo. (Pappa og broren min har kjørt den med hybrid-sykkel uten dempere).

Noen forslag til en hybrid som er lett, triller bra, osv? :)

 

Spør på begge deler pga jeg vil vurdere det litt fram og tilbake, fordeler og ulemper med begge hadde vært fint! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Som sagt tidligere i tråden så er hybrid langt fra den beste sykkelen.
Med hybrid så får du en sykkel som ikke er like rask som racer. Den er ikke like bra i terrenget.

Forcen med hybrid er at du har en sykkel som kan takle alle forhold og nesten alle underlagt. Om du velger med demper eller ikke.

 

Hvordan en sykkel fungere på en grusvei avhenger av dekkene. Alle sykler takler grusvei, selv racer, men som sagt må man ha dekk for grusveiene. Det er dekkene som bestemmer hvor lett den ruller også, men man må bestandig velge dekk til de verste forholdene. Skal man ut i terrenget og kanskje på en litt gjørmete sti, så er det de kilometerne med sti som er avgjørende for dekk valget, ikke de milene med asfalt mellom.

 

XXL har en hel del med hybridsykler. Kvaliteten på syklene er nåde lunde lik. Det som skiller de prismessing er kvaliteten på gir, bremser, kassett og krank.

 

Da jeg kjøpte sykkel i fjord (racer), gikk jeg for det billigste og oppgraderte i år til den standarden jeg ville ha. Hatte jeg kjøpt sykkel i år, så hadde jeg gått opp et nivå på kvalitet.

 

Skulle jeg kjøpt en sykkel i dag som skulle dekke alle mine ønsker og behov, så ville jeg kjøpt denne.
http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/white-sc-lite-14-hybridsykkel/p/1095672_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Den første jeg linka til, er en racer uten bukkehornstyre.

Neste steg før fullblods racer, er en cyclocross.

Cyclocross er en racer som du kan sette piggdekk på og bruke om vinteren. Bredere dekk gjør at du kan bruke den på grus. Enda bredere dekk gjør at du kan sykle i marka, men ikke på steinete terreng. Det går vel, men ikke så fort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...