Gå til innhold

Hvilket studie passer meg?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal ta en IT-utdanning men lurer veldig på hva jeg bør velge. Jeg har drevet med litt programmering men vil ikke si at jeg er noen "ekspert", kan basic php og vb.net. Tenker at jeg burde lære litt av alt istedenfor å utdype meg på et område.

Jeg ser på meg selv som en "ledertype", alltid vært han i guttegjengen som tar avgjørelser og det faller meg bare naturlig. Jeg elsker det å jobbe i team og prøver alltid å få det beste potensiale utav hver enkelt. Har alltid vert interessert i teknologi og innovasjon å ønsker å skape noe nytt.

Drømmen min ville vært å fått en ledende rolle på en "startup" for et IT-selskap i utlandet.

 

 

Har dere noen tips til studie som kunne ha passet meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om hvilken VGS bakgrunn du har, men det hørest ut som dataingeniør passer for deg. Da kan du enten gå treårig høgskoleingeniør, eller fem år for å bli sivilingeniør. Dette krever matematikk R1+R2 og Fysikk 1 fra vgs. Jeg vil anbefale datateknologi ved NTNU, det er en femårig sivilingeniør utdannelse. Ellers kan du ta en titt på diverse høgskoler, det er mange av de som tilbyr dataingeniør utdannelse.

 

Dersom du mangler fysikken og evt. litt matte, kan du ta en titt på informatikk. Der kreves det matematikk S1+S2 eller R1. Det er ingen av de nevnte studiene som krever forkunnskaper innen programmering, men det er jo selvsagt en fordel å ha litt bakgrunnskunnskaper når du starter på et slikt studie.

Endret av ndrs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...