Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førerkort over 80år - Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Min bestemors nabo sliter litt med å ta førerkortet etter at hun punkterte og krasjet i en lyktestolpe. Førerkortet ble fratatt fordi dem påsto at hun punkterte etter at hun krasja i stolpen. Hun er 82 år.

 

Nå har hun drevet på i flere uker for å ta kjøretimer, kurs, osv. Hun kjørte opp og fikk godkjent, men det måtte sendes videre til et hovedkontor for vurdering pga alder. Da får hun beskjed om at hun kanskje ikke får førerkort allikevel, på grunn av alderen. Hun fikk ikke høre et pip om dette før hun kjørte opp.

 

Her om dagen fikk hun svaret. Avslag. Så hun har altså brukt opp flere tusen kroner på førerkort - Som hun altså ikke fikk pga alderen! Alt annet var godkjent og perfekt, ifølge kjørelærer. Hun fikk ikke vite noe som helst på forhånd at hun kunne få avslag pga alderen.

 

På toppen av det hele måtte broren hennes kjøre opp på nytt pga at han hadde skadet beinet. Han fikk faktisk førerkortet, i en alder av 87 år. Han tok på samme kjøreskole og måtte også inn til videre vurdering pga alderen. Hva er greia med det liksom? Hun er rimelig frustrert over at hun nå har sløst bort mange, mange tusen kroner.

 

Hva burde man gjøre? Kan man kreve penger tilbake pga dårlig informering? Eller hvordan fungerer dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg tok lappen husker jeg at skolen fortalte oss _grundig_ at de ikke tok ansvar for om det var noen elever som av forskjellige grunner ville bli avvist av myndighetene å kunne få lappen. De anbefalte oss som var ung og grønn å ta kontakt med politiet om vi hadde den minste grunn til å tro at de hadde "noe" på rullebladet våres. Det tenker jeg at var bra gjort av skolen, de informerte grundig om at de ikke kunne stå for hva myndighetene ville si.

Uten at det er direkte relevant til din sak, så tenker jeg at skolen til denne gamle damen burde ha informert om at hun burde selv undersøke om hun kunne bli nektet. Hadde de villet, kunne de sikkert undersøkt for henne. Men altså, uansett, det er ikke skolen som nekter henne, men myndighetene. Det kommer sikkert skolen til å dekke seg bak, for å vri seg unna.

At det er dårlig gjort ikke å informere om problematikken? Soleklart. Om det er mulig å få igjen noe av pengene? Det bør det være, men neppe uten kamp.

Hvem som er rette instans for en slik sak aner jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hun kommer nok neppe til å orke noen kamp om dette. Hun har sagt selv at det kanskje var like greit, bil måtte jo kjøpes inn igjen og helst med automat, pga et dårlig ben. Også vegavgifter, forsikringer og mer på toppen av det. Blir lite lønnsomt for en som sjeldent bruker bil.

Så om det ikke blir en enkel sak vil hun nok bare droppe det, men er kjekt å se for mulighetene. Så man slipper å overse noe. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...