Gå til innhold

Hjem en amatør (Gulvhøytalere, forsterker, platespiller)


Anbefalte innlegg

Har endelig fått gjennomslag for handel av gulvstående høyttalere, og trenger derfor tips til høyttalere og forsterker (Muligens ledninger også?).

 

Jeg er 150% blank på området, og har derfor kjøpt aktive høyttalere hele livet. Vi har også en platespiller av typen Rega RP1, og liker godt å høre på Vinyl.

 

Noen retningslinjer har jeg fått.

Dette er greit:

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/system-audio-saxo-50-gulvstaende-hoyttaler-hvit-hoyglans.html

 

Dette er ikke greit:

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/klipsch-icon-kf-28-gulvstaende-hoyttaler-sort.html

 

 

De må med andre ord være relativt slanke og minimalistiske. I første omgang ønsker jeg to stk gulvhøyttalere, også får man heller utvide etterhvert. Nå har jeg hørt at de fra System Audio skal være gode høyttalere i prisklassen, og om noen ikke har bedre forslag så ønsker jeg gjerne å ta utgangspunkt i dem. Men i forhold til forsterker (Og ledninger?), hva er skaden for slikt her, og hva er anbefalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært i din situasjon med valg av høyttalere. For min del ble det stativhøyttalere pga. manglende gulvplass.

 

Mitt tips er følgende:

1. Les reviews

2. Lag en liste over høyttalere du har lest om som scorer bra

3. Dra til nærmeste butikk som selger utstyr

4. Lytt på høyttalere i dedikert lytterom

5. Velg de høyttalerene som låter bra i dine ører

 

For min del låt System Audio ikke noe særlig da vokal ble litt for svak. Nå skal det sies at jeg ikke hørte på de du har lenket til, men noen billigere.

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

For min del låt System Audio ikke noe særlig da vokal ble litt for svak. Nå skal det sies at jeg ikke hørte på de du har lenket til, men noen billigere.

 

I hvilken prisklasse tror du jeg bør legge meg på i form av Reciever eller Forsterker? Jeg tenker er ikke superkresen på lyden, og reciever mot forsterker utgjør vel ikke enorme forskjeller? Jeg hadde satt pris på funksjoner som radio, airplay o.l.

Lenke til kommentar

 

For min del låt System Audio ikke noe særlig da vokal ble litt for svak. Nå skal det sies at jeg ikke hørte på de du har lenket til, men noen billigere.

 

I hvilken prisklasse tror du jeg bør legge meg på i form av Reciever eller Forsterker? Jeg tenker er ikke superkresen på lyden, og reciever mot forsterker utgjør vel ikke enorme forskjeller? Jeg hadde satt pris på funksjoner som radio, airplay o.l.

 

 

Jeg har prøvd å finne noe håndfast om hvorvidt en stereo forsterker vil produsere bedre lyd enn en receiver, men det er nesten umulig uten å høre side om side.

 

Enkelte vil nok være ganske bastant og mene en stereoforsterker vil gi bedre lyd (selgeren på hifi-klubben var helt overbevist om dette). Mens andre igjen vil påstå at en stereo forsterker og receiver i prisklasse 3-5k låter likt.

 

Jeg kjøpte en Pioneer VSX-923-K og er fornøyd med det. Det gir meg muligheter som jeg ikke ville fått på en stereoforsterker i samme prisklasse (digitale innganger, airplay, fjernkontroll, surround).

Eneste minuset jeg har oppdaget så langt er mangel på pre-out for eventuelle for-forsterkere, men det blir såpass high-end at jeg ikke ser nytten pr. dags dato.

 

Dersom radio, airplay og digitale innganger er noe du ønsker, så er nok en receiver veien å gå uten å måtte kjøpe flere forskjellige enheter for å oppnå samme funksjonalitet.

 

Hvilken prisklasse du ønsker å legge deg i, er opp til deg. Det som er "viktig" er å få en receiver som har nok effekt og en solid strømforsyning til å kunne drive høyttalerene dine.

Enkelte opererer med effekt oppgitt ved 1khz, THD 1%, mens andre igjen opererer med effekt ved 20-20000hz. Sistenevnte skal visstnok være en bedre måte å måle effekt på.

 

Ta en titt på f.eks komplett.no, hifiklubben.no, soundgarden.no og se hva de selger. Søk opp tester for å lese litt om hva som gjør de bra/dårlig. Finner du en som har de funksjonene du trenger og som får bra tilbakemeldinger på tester, så har du kommet et langt steg på veien.

 

Beklager at jeg ikke kan svare noe mer konkret, jeg er veldig ny på området og har brukt 2 måneder på å lese meg opp på ulike aspekter rundt lyd før jeg turte å kjøpe det jeg har i dag.

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

Får du en surroundreceiver til å låte like bra som de ypperste stereoforsterkerne i samme prisklasse blir jeg imponert...

 

Kom gjerne med kilder som bekrefter at det er vesentlig forskjell i lydkvalitet på en stereoforsterker og en receiver i prisklassen 3-5k. De stereoforsterkerne jeg har funnet i den prisklassen er enten myntet på små høyttalere som har nok med 40W pr. kanal eller så har de vesentlige mangler i lydbildet.

Lenke til kommentar

 

Får du en surroundreceiver til å låte like bra som de ypperste stereoforsterkerne i samme prisklasse blir jeg imponert...

 

Kom gjerne med kilder som bekrefter at det er vesentlig forskjell i lydkvalitet på en stereoforsterker og en receiver i prisklassen 3-5k. De stereoforsterkerne jeg har funnet i den prisklassen er enten myntet på små høyttalere som har nok med 40W pr. kanal eller så har de vesentlige mangler i lydbildet.

 

 

Kilder?

 

Antar jeg snakker med en kverrulant med liten forståelse for hvordan en forsterker er oppbygd og hvos kostnadene ligger... tipper også du har kjøpt en receiver allerede og vil liksom ikke høre at en stereoforsterker i samme prisklasse er mye bedre.

Lenke til kommentar

Ett spørsmål du må stille deg er om surroundeffekten er så viktig at du er villig til å ofre lydkvalitet for den, husk at stereo også fungerer bra på film.

 

Hvor viktig er det egentlig å ha gulvstående høyttalere?

Det er selvfølgelig ikke livsviktig. Men skal brukes til både film og som sagt platespiller. Surround er ikke noe jeg nødvendigvis har behov for. Da tenkte jeg at gulvstående var det mest fornuftige valget.

Lenke til kommentar

 

Ett spørsmål du må stille deg er om surroundeffekten er så viktig at du er villig til å ofre lydkvalitet for den, husk at stereo også fungerer bra på film.

 

Hvor viktig er det egentlig å ha gulvstående høyttalere?

Det er selvfølgelig ikke livsviktig. Men skal brukes til både film og som sagt platespiller. Surround er ikke noe jeg nødvendigvis har behov for. Da tenkte jeg at gulvstående var det mest fornuftige valget.

 

 

Grunnen til at jeg spør er at går du på stativhøyttalere får du enda mer for pengene enn ved gulvstående... generelt sett.

 

Hvor mye har du tenkt å bruke totalt?

 

Edit:

Med mer for pengene mener jeg kun kvalitetsmessig...

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg spør er at går du på stativhøyttalere får du enda mer for pengene enn ved gulvstående... generelt sett.

 

Hvor mye har du tenkt å bruke totalt?

 

Edit:

Med mer for pengene mener jeg kun kvalitetsmessig...

 

 

Jeg regner med at 10-15k forsvinner fort, og at man da likevel sitter igjen med ganske god verdi for pengene.

Lenke til kommentar

Går det greit at 18 500 kr forsvinner fort? :)

 

Jeg ville ha begynt med denne forsterkeren, Hegel H80:

http://www.soundgarden.no/stereo/forsterker/hegel-h80-stereoforsterker-med-dac-sort.html

 

Og disse høyttalerne, Dynaudio Excite X14:

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/stativhoyttaler/dynaudio-excite-x14-stativhoyttaler-hvit.html

 

Har du prateutstyret i orden får du med gode kabler på kjøpet...

 

Hvis du ikke tar deg råd til dette så for all del gå ned i pris på høyttalerne, ikke på forsterkeren... dette er en feil maaaange gjør.

 

Stikk på din nærmeste Soundgarden og få demonstrert denne komboen... lurt å ringe på forhænd slik at de får gjort det klart.

Lenke til kommentar

Så de høyttalerne vil gi bedre lyd en f.eks

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/system-audio-saxo-50-gulvstaende-hoyttaler-hvit-hoyglans.html

 

For meg er det litt rart, siden de der er så små. Men det kan godt stemme.

 

Jeg var egentlig forberedt at høyttalerne ikke ville bli det dyreste. I mitt hodet vil jo en forsterker til 10 000 virke ganske overkill til en som ikke er alt for nøye på det. Men skal ta meg en tur på Soundgarden. Vi kjøpte TV der, og han virket veldig kompetent han som jobber der.

Lenke til kommentar

Så de høyttalerne vil gi bedre lyd en f.eks

http://www.soundgarden.no/hoyttaler/gulvhoyttaler/system-audio-saxo-50-gulvstaende-hoyttaler-hvit-hoyglans.html

 

For meg er det litt rart, siden de der er så små. Men det kan godt stemme.

 

Jeg var egentlig forberedt at høyttalerne ikke ville bli det dyreste. I mitt hodet vil jo en forsterker til 10 000 virke ganske overkill til en som ikke er alt for nøye på det. Men skal ta meg en tur på Soundgarden. Vi kjøpte TV der, og han virket veldig kompetent han som jobber der.

 

Til det vil jeg si ett soleklart JA! Men nå er ikke jeg en veldig stor System Audio fan...

 

Med for store høyttalere i forhold til forsterker får du ikke utnyttet noen av delene til det ytterste og det vanlige er å underdimensjonere forsterkeren for at de fleste tenker at spiller den høyt så er forsterkeren Ok.

 

For å forklare skikkelig må man gå detaljert så jeg vil heller ta det litt "overfladisk":

 

- mye av lydkvalitet handler om kraft nok til å styre høyttaleren (elementene) for å få de til å gjøre hva forsterkeren vil, også på lave lydnivå

- store elementer som er vanlig på gulvstående høyttalere trenger mer effekt for å forflytte seg like fort

- mange elementer må dele kreftene fra forsterkeren mellom seg

- det handler ikke bare om å flytte elementene men å flytte de hurtig og presist

- for lite effekt resulterer i upresis lyd

 

Hører du på denne komboen er jeg ganske sikker på du blir fornøyd!!

Lenke til kommentar

Kilder?

 

Antar jeg snakker med en kverrulant med liten forståelse for hvordan en forsterker er oppbygd og hvos kostnadene ligger... tipper også du har kjøpt en receiver allerede og vil liksom ikke høre at en stereoforsterker i samme prisklasse er mye bedre.

 

 

Det var da også en måte å svare på... Jeg er ingen kverrulant, men prøver å hjelpe etter beste evne.

Grunnen til at jeg var interessert i kilder er at jeg har 30 dagers returrett på min receiver, så dersom det er vesentlig forskjell i lydkvalitet så er jeg interessert i å bytte den ut.

Endret av Unlikely
Lenke til kommentar

Når det gjelder Unlikely så har ikke han mye peiling på hva han snakker om... er du usikker så spør gjerne noen som du vet har peiling på lyd.

 

Alle med grunnleggende lydkunnskap vet at for samme antall penger så får man kvalitetsmessig bedre lyd i stereo enn i surround, det sier vel seg egentlig selv om man har en viss form for logisk sans.

 

Hvis du har lest postene mine så har jeg allerede forklart at jeg er ny på dette, men at jeg prøver å bidra med det lille jeg kan. Er også derfor jeg anbefaler å lese tester og sjekke ut hva butikker selger kontra å vise til konkrete eksempler på utstyr.

 

At du føler du må gå til angrep på meg, stiller jeg meg spørrende til. Jeg er like interessert i å lære mer om dette som det Neppe er. Som jeg sa, jeg har 30 dagers åpent kjøp på min receiver og vil gjerne ha håndfast info at en stereoforsterker er et bedre valg for digitale kilder.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Unlikely så har ikke han mye peiling på hva han snakker om... er du usikker så spør gjerne noen som du vet har peiling på lyd.

 

Alle med grunnleggende lydkunnskap vet at for samme antall penger så får man kvalitetsmessig bedre lyd i stereo enn i surround, det sier vel seg egentlig selv om man har en viss form for logisk sans.

 

Hvis du har lest postene mine så har jeg allerede forklart at jeg er ny på dette, men at jeg prøver å bidra med det lille jeg kan. Er også derfor jeg anbefaler å lese tester og sjekke ut hva butikker selger kontra å vise til konkrete eksempler på utstyr.

 

At du føler du må gå til angrep på meg, stiller jeg meg spørrende til. Jeg er like interessert i å lære mer om dette som det Neppe er. Som jeg sa, jeg har 30 dagers åpent kjøp på min receiver og vil gjerne ha håndfast info at en stereoforsterker er et bedre valg for digitale kilder.

 

 

Beklager, kanskje jeg gikk litt langt men å be om kilder på at man får bedre lydkvalitet med samme antall penger bør man kanskje skjønne hvis man legger godviljen til...

 

7 kanaler (eller fler) vs 2, hva tror du koster mest å lage?

 

Edit:

 

Å ja, hvis det er lydkvalitet du er ute etter så er stereo veien å gå... etter en del år etter 2000 med en hjemmekinobølge begynner heldigvis fler å fler å se dette igjen.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...