Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor sent kan arbeidsgiver gi avslag på ferie


corsa91

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har søkt fri 2. mai i år. Søkte det for en mnd siden og i dag så kom sjefen min og sa nei jeg kunne ikke få det pga kurs. De har ikke opplyst om det tidligere. Hun skulle tenke på det og gi meg endelig svar. I morgen er det 1 uke før noe som føles sent. Hvor sent kan arbeidsgiver gi svar på etter at vi søker om ferie eller fri?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er lovregulert noen tidsfrist for tilbakemelding fra arbeidsgiver i anledning sporadiske fri-/feriedager..
Generelt skal arbeidgiver gi beskjed om ferieperioder minst 2 måneder før ferieaviklingen, men denne fridagen du har søkt om er jo søkt mindre enn 2 måneder før.

Lenke til kommentar

Som Autofil sier går denne 2-måneders regelen begge veier, men uavhengig av det så har du som arbeidstager generelt sett ikke krav på ferie utenfor hovedferien (1. juni - 30. september) og det er opp til arbeidsgiver å bestemme hvorvidt du kan ta fri eller ikke utenfor denne perioden.

 

Ferieloven kan dog ha unntak dersom annet er bestemt i arbeidskontrakt, tariff eller personalhåndbok, men det må du nesten finne ut av selv.

 

I værste fall kan vel situasjonen din anses som kritikkverdig mot arbeidsgiver så jeg anbefaler deg å ta det opp med tillitsvalgt og/eller sjefen uavhengig av utfallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...