Gå til innhold

[Løst] Ønsker feedback på Mini Gamer Pc


Anbefalte innlegg

Edit: Har nå kommet frem til ett oppsett jeg føler meg komfortabel med. Det er ikke lenger en mini pc men en mATX pc pga av at Bitfenix Prodigy mITX kabinettet rett og slett er en anelse for stort til å kalles mITX selv om det er pent. Bitfenix mATX kabinettet som ble foreslått som utnyttet størrelsen bedre sånn sett er bare helt på trynet elendig lagt opp der man nesten er nødt til å ha en lite optimal kjøle løsning.

 

Fant tilslutt frem til Aerocool DS Cube kabinettet som har det meste av det jeg ser etter mtp plassutnyttelse vs størrelse og utseende. Mulig kjøling kan vise seg å være litt i minste laget da fronten bare har åpning ved rammen.

 

Her er hvertfall den siste handlelista:

https://prisguiden.no/liste/148033

 

...............

 

Etter å ha utsatt og utsatt oppgradering av riggen min flere ganger nå så har jeg begynt å se etter noe nytt og friskt å bygge. sist jeg bygget var da gtx 580 var det råeste og intels i5 760 var ett skikkelig godt kjøp.

 

Siden jeg nå har flytta riggen ned på stua tenkte jeg kanskje at noe stilrent og og lite passer seg bedre. Så jeg har kommet frem til følgende som jeg gjerne vil ha litt feedback på:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1380768&su=0A3E352B-5DC8-41FE-89F7-76140F22AD88

 

Har tenkt å fortsette å bruke den gamle psuen for å spare litt penger:https://www.komplett.no/corsair-tx-650w-psu/340676

Redd for at den er for stor for kabinettet bare....

også vil jeg flytte over hdd'ene mine selvsagt.

Tenker også jeg skal prøve å flytte over den gamle Corsair h40 eller h50 eller hva det nå var over også hvis det går. Regner med at formfaktoren på kjølefestene ikke har forandra seg.

 

Budsjettet mitt ligger under 10k. Jeg er heller ikke så opptatt av å ha det aller feteste gfx kortet eller sli opp i mente da jeg mener det er bortkastet. At pcn skal duge til det aller meste en god stund fremover til en allright pris er viktigere.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for innspill. Så litt på M versjonen men valgte originalen pga at jeg likte oppsettet bedre i den. Men skal selvfølgelig se nærmere på den nå pga at jeg tenker å overklokke cpu og må velge et annet hk enn det jeg gjorde. Da kan jeg jo likså godt gå for M versjonen og et mATX hk. Er det noen forslag på greie mATX kort som kan overklokkes på så tar jeg gjerne imot forslag.

 

Har ikke fulgt med på skjermkort fra Amd de siste åra. Hvis det virkelig er slik at det kortet nevnt over er bedre og samtidig billigere så går jeg for det selvsagt.

Sitter på jobb akkurat nå og må se nærmere på ting når jeg kommer hjem. Liker å se for meg og planlegge byggingen mens jeg setter opp en handle liste. Da funker det dårlig å sitte på jobb :-P

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Ang hovedkort så kan du klokke på alle disse her:
https://www.komplett.no/search?bn=10111&category=10111_Hovedkort&cnet=Produktformfaktor_A00046++%C2%A7Mini-ITX&cnet=Produktformfaktor_A00046++%C2%A7Mikro+ATX&cnet=Brikkesett+type_A00050++%C2%A7Intel+Z87+Express&q=*%3A*&ref=cat-left&sort=Price%3AASCENDING

 

Disse passer då til M versjonen :) Her har du mATX og mITX hovedkort.

Så lenge du finner Z87 i navnet så kan du overklokke på det hovedkortet.

Men si at du går for M versjonen og vil ha litt flere tilkoblingspunkter, så har jeg sortert en liste til deg her etter pris:

https://www.komplett.no/search?bn=10111&category=10111_Hovedkort&cnet=Produktformfaktor_A00046++%C2%A7Mikro+ATX&cnet=Brikkesett+type_A00050++%C2%A7Intel+Z87+Express&q=*%3A*&ref=cat-left&sort=Price%3AASCENDING

 

Så velger du etter hvor mange tilkoblinger du trenger, feks USB og kanskje SATA tilkoblinger?

 

 

 

Ang Skjermkort, alltid kjekt å prøve nytt ;)

Jeg har byttet for hver gang jeg kjøper meg nytt, har alltid pris vs ytelse i hode og går etter det når jeg har bestemt meg for en sum jeg vil bruke på skjermkort.

Ene gangen så var det AMD som var best for meg med tanke på pris og ytelse og andre gangen var det nvidia.

Men et AMD R9 290 er veien å gå for deg vil nå jeg si, bare sjekk opp at det passer i kabinettet, som jeg trur det gjør.

Spesielt det fra ASUS der, som har en super og støysvak kjøler.

 

 

 

 

Ang å handle fra komplett.no så er dette dyrt, men dog praktisk viss du har pick up point i nerheten.

Ellers vil jeg nå anbefale deg sterkt å sjekke opp hos dustin.no og netonnet.no da disse pleier å være en god del billigere.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

takker igjen for bra inspill!

Var i utgangspunktet etter de første kommentarene fortsatt innstilt på å gå for mITX kabinettet og mITX hk pga av at jeg ikke liker måten Prodigy M kabinettet er innvendig, spesielt plassering av psu i forhold til gfx kortet.

Men så begynner jeg å se nærmere på selve mITX kortene og oppdager at de ikke har mer enn to vifte innganger...en til psu og en til system. Så med corsair vannkjølingen min er disse to allerede opptatt så da må jeg ofre dvd romen for viftekontroller ala Bitfenix sin egen Bitfenix Recon. Er kanskje ikke all verdens tap nå i den digitale hverdag, men likevel..bedre med vifte styring rett fra hk sensorer og software mener jeg å tro...mindre fikling hvertfall.

 

Satte derfor opp en ny liste basert på mATX som vil ha plass til mer, inkl vifter.:https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1381061&su=A555EB22-19C2-472F-AB10-997D5BD16D96

 

Det jeg er redd for her er at min gamle psu vil stikke så langt opp at det blir krasj med gfx kortet. Samtidig er jeg i tvil om luft flyten i dette kabinettet duger...ser for meg kun en 120mm vifte i toppen till inntak pga at dvd romen også er der oppe. I bunnen må det bli en 230mm vifte som suger ut varmluft, og Corsair vannkjølingen kan også muligens trekke ut varmluft i bakkant (gjør dette nå uten problem).

 

Kan eventuelt sløyfe dvd og sette inn enda en 120mm vifte. Da får hvertfall gfx kortet rikelig med kald luft blåst rett inn i sine egne vifter.

Hdd og ssd må bli festet på den avtakbare side greia...som jeg ikke liker, men det skal ikke være noe vindu på uansett så det betyr vel ikke så mye når jeg først har bygd ferdig.

Godt mulig det er dette oppsettet jeg går for. Med å kutte ut dvd festet og sette inn to vifter i topp og en stor i bunnen. Så lenge ikke psu'en blir i veien for noe selvsagt.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Kan vel ta inn kald luft i bunn og varm ut fra toppen. Hvordan vil det påvirke skjermkortet da lurer jeg på som er i toppen?kommer til å bruke de medfølgende viftene i toppen og kjøpe til en 230mm i bunn.

 

Men så er det slik at jeg fant et mITX kort med 4 strøm uttak til vifter. Da kan jeg ha mITX kabinett oppsett med vannkjølingen og kjøpe en 3pin til 2x3pin splitter for å få de 3 viftene til jeg trenger. Er også wifi på dette hk'et som er ett pluss for meg da jeg ikke kan ha kablet internett.

 

Så nå sitter jeg med 2 bygg å velge mellom:

mITX

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1381256&su=F74A35A9-85AE-486D-8AF2-3F13C0A3DB3F

Kjøper med splitter til viftene samt en 230mm vifte.

 

Så er det mATX bygget som jeg linket til over:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1381061&su=A555EB22-19C2-472F-AB10-997D5BD16D96

Kjøper med en 230mm vifte.

 

Vet ikke hva som er å foretrekke sånn teknisk sett egentlig.

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Du kan jo gå for itx oppsettet, men med M kabinettet?

 

er jo en smule fremtidsrettet med tanke på at du kan ha større hovedkort viss du en gang skal oppgradere og finner ut at et mATX hovedkort hadde passet bedre då.

 

Dette er noe du må bestemme helt selv, da dei to oppsetta der er så og si like, eneste formfaktoren som er forskjellen :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Har oppdatert første posten med det ett oppsett jeg er ganske fornøyd med:

 

https://prisguiden.no/liste/148033

 

Ble for mye å ta hensyn med en mini pc.... så mye som skal få plass og bitfenix kabinettene ble ikke bra nok rett og slett. ser veldig fine ut da...Går heller hakket opp til mATX og et kabinett, Aerocool DS Cube, som ser ut å være gjennomført mtp formfaktoren, samtidig som at det er like stort som bitfenix sitt.

Endret av Nerdrage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har anbefalt ganske likt oppsett selv, men byttet ut Aerocool DS Cube til fordel for Lian Li PC-Q08 og et mini-ITX kort, med tilsvarende kjøleløsning for mini-ITX kabinett.

 

Om du velger Aerocool DS Cube og dette oppsettet, kunne jeg fått bedt deg om å komme tilbake til tråden når du har bygget ferdig PCen og overklokket, og sagt noen få ord om temperaturer på CPU og GPU, samt opplevd støynivå? Hadde vært supert. :)

Lenke til kommentar

Jeg har anbefalt ganske likt oppsett selv, men byttet ut Aerocool DS Cube til fordel for Lian Li PC-Q08 og et mini-ITX kort, med tilsvarende kjøleløsning for mini-ITX kabinett.

 

Om du velger Aerocool DS Cube og dette oppsettet, kunne jeg fått bedt deg om å komme tilbake til tråden når du har bygget ferdig PCen og overklokket, og sagt noen få ord om temperaturer på CPU og GPU, samt opplevd støynivå? Hadde vært supert. :)

Da jeg først begynte å tenke på ny pc her forrige uke var det kabinetter som pc q08 som virket interessant. Men etter å ha sett på noen la jeg det fort fra meg. Ser for meg brødrister liksom.

Vil nok gå for oppsettet ja. Må bare overbevise en viss bedre halvdel..

Kunne godt tenke meg å gjøre litt custom modning på frontpanelet og sidepanelet der skjermkortet er for å åpne opp og få litt bedre luft strøm. Har dessverre ikke slike talenter selv eller kjente som kan det. Så får håpe at det holder slik det er.

Vil selvsagt oppdatere med resultater når alt er på plass... noe som kan ta litt tid.

Lenke til kommentar

Så du den på ekte? Jeg synes kabinettet ser ganske stilig ut.

 

125571006.jpg

 

Men såklart et mer boksaktig design i forhold til moderniserte DS Cube.

 

Håper virkelig du får det til! :) Forskjellen kjølemessig er at i PC Q-08 blåser skjermkortet ut av kabinettet, mens i DS Cube så blåser det varmluften rett inn i kabinettet igjen. I tillegg har Q-08 sterkere luftgjennomstrømming pga. kraftigere, mer stillegående vifter. Derfor er jeg litt interessert i om R9 290 i det hele tatt lar seg gjøre i DS Cube, men time will show!

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Altså det så greit ut dette her altså men du bør kansje vurdere andre RAM-brikker :hm:

Fordi at de brikkene du har valgt er 1600MHz som koster 1,299 kr men for bare 1,399 får du noen andre brikker på 2400MHz fra Kingston :ohmy: .

 

https://www.komplett.no/kingston-ddr3-hyperx-beast-16gb/769026

 

Dette er Kingston HyperX Beast. Altså jeg har ingen personelig erfaring med disse brikkene men etter litt research skal de visst nok være ganske bra :)

 

 

Viktig! :eek:

Men bare husk å gå inn i biosen når du har bygget pc'1 og sett ram'1 opp til 1600 MHz (eller hva du nå har) fordi at for max kompabilitet vil ram'1 stå på 1333 MHz når du setter dem inn og starter pc'1 :new_woot:

Lenke til kommentar

har sett på litt forskjellige ram brikker. jeg gikk kun etter pris vs mengde ram. ser den at de hyperx beast kanskje er et bedre kjøp. har det noe betydning at de er c11 istedet for cl9 i en ren spill pc? har ikke all verdens kunnskap om hva som er forskjellig fra de forskjellige spesifikasjonene når det gjelder ram.

 

er klar over fra tidligere bygging at en del rambrikker må rettes på i biosen og xmp skrus på etc. da spesielt etter overklokking av cpu.

 

har dessuten nok en gang satt meg opp em handle liste men nå er det hvertfall ikke noe mini gamer pc lengre da jeg bytta til atx hovedkort og Corsair 540 Air kabinettet.

 

Tråden løst :p

Endret av Nerdrage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...