Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i Psykologi 1, trenger hjelp!


Gjest medlem-207017

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-207017

Hei, jeg skal opp til eksamen i dette faget om ikke veldig lenge.

 

Er det noen som har erfaring, tips, råd, vet hvordan privatisteksamenen blir, hva som er sannsynlige emner å måtte snakke om, eller hva som helst som er relatert.

 

Har gått gjennom boka og fått en oversikt over det jeg burde kunne. Er det viktig å få med seg kapitlene som tar for seg historien og den om menneskekroppen mye? Hva bør jeg fokusere på?

 

Håper noen kan hjelpe meg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-207017

Er det noen som vet om det er viktig å dekke kapitlene som tar for seg historien+forskningsmetoder og den om menneskekroppen godt?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Alle læreplansmål er jo like viktig og kan spørres om.

Jeg hadde eksamen denne uken i psykologi 1 og fikk karakter 6.

Fikk spørsmål om personlighet, utvikling av personlighet, forsvarsmekanismer, freud, kritikk av han ol. Jeg måtte også trekke historiske linjer.

 

Er mye personlige meninger og din refleksjonsevne det legges vekt på.

Lenke til kommentar

Alle læreplansmål er jo like viktig og kan spørres om.

Jeg hadde eksamen denne uken i psykologi 1 og fikk karakter 6.

Fikk spørsmål om personlighet, utvikling av personlighet, forsvarsmekanismer, freud, kritikk av han ol. Jeg måtte også trekke historiske linjer.

 

Er mye personlige meninger og din refleksjonsevne det legges vekt på.

Hei! Vil du komme med et litt utfyllende svar? Jeg skal nemlig også ha eksamen i psyk 1.

 

Øvde du lenge? Hvor lenge?

Hvordan øvde du?

Hva fokuserte du mest på?

Hvordan var selve eksamen? Fikk du mange en oppgave som du kunne forberede deg en halvtime på? Jeg har aldri hatt en privatisteksamen før...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017

Alle læreplansmål er jo like viktig og kan spørres om.

Jeg hadde eksamen denne uken i psykologi 1 og fikk karakter 6.

Fikk spørsmål om personlighet, utvikling av personlighet, forsvarsmekanismer, freud, kritikk av han ol. Jeg måtte også trekke historiske linjer.

 

Er mye personlige meninger og din refleksjonsevne det legges vekt på.

 

Takk for svar, og gratulerer med 6!

 

Har fokusert mest på utviklingsteori, læring og krise. Menneskekroppen, historie og forskning har jeg ikke fokusert så mye på. Har hatt en følelse av at det ikke er like viktig. Men redd jeg får det nå, så får lese på..

 

Når det kommer til utvikling av personlighet kan man jo snakke om både Eriksons faser når det kommer til det sosiale, Piagets deler når det kommer til det tankemessige, Freuds teori om id, ego og superego, og verdier og holdninger. Så egentlig, alt.. Kan man spørre hva du snakket om og trakk frem?

 

Hvordan var eksamen? Du fikk 30 min forberedelse og trakk et tema på forhånd, hva trakk du? Deretter var det 10 min presentasjon, og 20 min med spørsmål fra hele pensum?

Endret av medlem-207017
Lenke til kommentar

Ja, det var en egen oppgave. Sammen med kriser i forhold til disse periodene og evt løsninger på det.

 

Ja var lagt opp som vanlig eksamen.

Jeg fikk oppgave om personlighet. Sto læreplansmål fra fra hele kap 6 under som hjelp

Fikk tre hovedspørsmål jeg måtte svare på som gikk på personlighetsutvikling, freuds teori om personlighet og ett til jeg ikke husker helt ordlyden i om forsvarsmekanismer.

 

Jeg begynte med å legge ut om personlighet, at man er uenig om begrepet blablabla deretter gikk jeg inn på freud sin teori og trakk noen paralleller til min egen hverdag og mine egne erfaringer. til slutt snakket jeg om de ulike forsvarsmekanismer. Så spurte sensor meg litt om hvilke jeg brukte hva som er dumt hvis du bruker de for mye ol.

 

Deretter spurte hun meg om hvordan freud kom frem til sine teorier, jeg snakket da om kritikk, at han hadde mye fokus på det seksuelle ol. Så spurte hun om jeg kjente til noen som var inspirert av han. Deretter snakket jeg litt mer om mine egne erfaringer og tanker, og så var jeg ferdig.

Lenke til kommentar

 

Alle læreplansmål er jo like viktig og kan spørres om.

Jeg hadde eksamen denne uken i psykologi 1 og fikk karakter 6.

Fikk spørsmål om personlighet, utvikling av personlighet, forsvarsmekanismer, freud, kritikk av han ol. Jeg måtte også trekke historiske linjer.

 

Er mye personlige meninger og din refleksjonsevne det legges vekt på.

Hei! Vil du komme med et litt utfyllende svar? Jeg skal nemlig også ha eksamen i psyk 1.

 

Øvde du lenge? Hvor lenge?

Hvordan øvde du?

Hva fokuserte du mest på?

Hvordan var selve eksamen? Fikk du mange en oppgave som du kunne forberede deg en halvtime på? Jeg har aldri hatt en privatisteksamen før...

Jeg har lest rimlig jevnt siden februar. Jeg har også sett en del videoer på youtube for å få litt variasjon. Alt er like viktig så jeg har lest like mye på alt. Da jeg var ferdig med et kapittel lagde jeg meg en momentliste med hovedpoengene og noen små stikkord til hver. Deretter har jeg brukt læreplanen aktivt for å se om jeg kunne svare muntlig på de aktuelle læreplansmålene for meg selv. De tørreste delene har jeg skrevet stikkord til, da jeg sliter med å konsentrere meg lenge om alt for kjedelige ting hvis ikke jeg gjør noe oppgaver eller skriver stikkord til det.

 

Jeg har hatt veldig mange privatisteksamener nå, og har jobbet slik på alle eksamener.

Det har ikke slått feil til nå.

 

Ikke bruk masse tid på å skrive lange sammendrag hvis du ikke absolutt har tid til det. Men les jevnt, og mange ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...