Gå til innhold

Forholdet mellom USA og Sovjetunionen etter cubakrisen


anjama95

Anbefalte innlegg

Man skulle tenke seg at forholdet mellom de to stormaktene hadde blitt bedre etter Cubakrisen, da USA demonterte og fjernet sine mellomdistansemissiler fra Tyrkia og Italia, og Sovjetunionen demonterte sine installasjoner på Cuba. Ble det egentlig det? hvordan var forholdet mellom landene etter Cubakrisen?

 

Forestilte meg at forholdet mellom dem var i ferd med å bli bedre etter Cubakrisen, men er det andre hendelser eller viktige detaljer som var med på å opprettholde det fiendtlige mellom landene?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Berlin muren gjorde ikke forholdet bedre. Heller ikke U2 selv om begge disse var pågående og startet før cuba krisen.

Jeg tror ikke russerne likte måten USA ønsket å fremstå, som om det var amerikansk mot som førte til seier i Cuba krisen. Det hele ble jo en byttehandel.

 

Og, på en merkelig måte endte Sovjet/USA på hver sin side i nesten alle konflikter i den tredje verden.

 

Usikkerheten rundt forholdet mellom Sovjet og Kina bidro sikkert ikke positivt, på en eller en annen måte, men jeg tror ikke invasjonen av Tsjekkoslovakia hadde noen betydning øst/vest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...