Gå til innhold

Ønsker innspill på ett pc-oppsett til 11k


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er i gang med å sette sammen en pc jeg skal kjøpe i nærmeste fremtid(mai/juni).

 

Oppsettet så langt er følgende: https://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375564&su=1F60754C-E591-45A8-9915-05E5A59B86FD

 

Det jeg lurer på er om oppsettet kan forbedres på noen måte uten å gå over 11.000 som jeg har satt som budsjett. Er det andre/tilsvarende komponenter jeg burde velge fremfor de jeg har valgt osv?

 

PC'n skal i hovedsak brukes til spill som Diablo 3, Star Craft 2 og Guild Wars 2. Jeg er ikke avhengig av å dra de nyeste spillene på max grafikk da jeg sjeldent eller aldri spiller de nyeste spillene. Den skal også brukes til foto/video redigering, surfing, skriving og andre småjobber.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Finn et 1150 hovedkort og kjøp en 4670k istedet. (Om du aktivt skal drive med rendering ville jeg heller valgt en 4770k.)

- Kjøp 8GB RAM istedet, da har du mer å rutte med.
- Anbefaler noe mer lagringsplass.
- Om du ikke skal overklokke så kan du bytte ut CPU'n med en uten K, samt droppe vifta/finne en mindre en.
Bare noen tips! :)
Endret av Hakonnn
Lenke til kommentar

Tusen takk for fine innspill!

 

Nå har jeg tatt deres råd og kommet med versjon 2 av PC-oppsettet.

 

https://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375564&su=1F60754C-E591-45A8-9915-05E5A59B86FD

 

Hvordan liker dere det nye oppsettet?

 

Jeg glemte å fortelle at jeg har gaming mus og tastatur fra før, og masse ekstern lagringsplass inntil jeg utvider med fler SSD disker.

 

Hvordan er skjermkortet jeg har valgt? Nå gikk jeg også ned fra 16GB ram til 8GB med en lavere MHz, vil dette slå veldig negativt ut? Det blir litt over 11k om jeg utvider til 16GB men gjør det vist det blir merkbar forskjell. Og burde jeg gå for max MHz på ram'en av hva hovedkortet klarer?

Lenke til kommentar

"PC'n skal i hovedsak brukes til spill som Diablo 3, Star Craft 2 og Guild Wars 2. Jeg er ikke avhengig av å dra de nyeste spillene på max grafikk da jeg sjeldent eller aldri spiller de nyeste spillene. Den skal også brukes til foto/video redigering, surfing, skriving og andre småjobber."

 

Poenget mitt er at det ikke er vits å gå helt overkill med GPU'en heller, en 750 Ti vil helt klart klare disse oppgavene pluss mer, og de pengene han sparer kan han legge i SSD i Raid 0 for bedre ytelse på de andre tingene han skal bruke pcen til enn gaming :)

Lenke til kommentar

"PC'n skal i hovedsak brukes til spill som Diablo 3, Star Craft 2 og Guild Wars 2. Jeg er ikke avhengig av å dra de nyeste spillene på max grafikk da jeg sjeldent eller aldri spiller de nyeste spillene. Den skal også brukes til foto/video redigering, surfing, skriving og andre småjobber."

 

Poenget mitt er at det ikke er vits å gå helt overkill med GPU'en heller, en 750 Ti vil helt klart klare disse oppgavene pluss mer, og de pengene han sparer kan han legge i SSD i Raid 0 for bedre ytelse på de andre tingene han skal bruke pcen til enn gaming :)

Eller en i7 CPU, ettersom han skal drive med rendering. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle innspill! :)

 

Nå har jeg litt å tenke på, og holder på med en 3 utgave av oppsettet. Men før jeg poster forslaget lurer jeg litt på dette med overklokking.

 

Jeg har aldri overklokket før, men prøver gjerne. Bryter man noen produktgaranti hvis man overklokker? Er det mye fart å klemme ut av prosessoren ved å gjøre det? Og vil den gå varm med bare luftkjøling i det lille kabinettet jeg har valgt?

Lenke til kommentar

Du bryter ingen garantier nei.

Du kan fint overklokke en god del med en god luftkjøler.

Si f.eks 1.22V og 4.4ghz på en 4670K vil nok gi akseptable temperaturer. Du kan klokke deg oppover gradvis og kjøre Prime95 (noen timer) samtidig som du sjekker kjernetemperaturene. Nærmer du deg 100 grader har du nådd smertegrensen, men du bør holde deg et godt stykke under dette.

Lenke til kommentar

Okei, da kommer jeg til å prøve å overklokke :)

 

Her er 3 utgave av oppsettet: https://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375564&su=1F60754C-E591-45A8-9915-05E5A59B86FD

 

Jeg gikk faktisk et hakk opp både på CPU og GPU, men valgte å ikke legge til en ekstra SSD for å få raid 0 i første omgang. Jeg tenker som så at en SSD koster mindre enn ny CPU eller GPU og kan lettere skaffes og legges til mens CPU og GPU må byttes. Så håper jeg at ved å "oppgradere" CPU og GPU vil de holde seg bedre og vil kunne brukes lenger slik at jeg slipper å bytte de ut når noe nytt kommer på markedet.

 

Dette kostet meg dog 1k mer slik at PC'n kommer på 12k, men dette får jeg bare spare opp :)

Lenke til kommentar

Okei, da kommer jeg til å prøve å overklokke :)

 

Her er 3 utgave av oppsettet: https://www.mpx.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1375564&su=1F60754C-E591-45A8-9915-05E5A59B86FD

 

Jeg gikk faktisk et hakk opp både på CPU og GPU, men valgte å ikke legge til en ekstra SSD for å få raid 0 i første omgang. Jeg tenker som så at en SSD koster mindre enn ny CPU eller GPU og kan lettere skaffes og legges til mens CPU og GPU må byttes. Så håper jeg at ved å "oppgradere" CPU og GPU vil de holde seg bedre og vil kunne brukes lenger slik at jeg slipper å bytte de ut når noe nytt kommer på markedet.

 

Dette kostet meg dog 1k mer slik at PC'n kommer på 12k, men dette får jeg bare spare opp :)

Godt valg. Du "fremtidsikrer" deg mer ved å kjøpe en noe kraftigere GPU samt at den 4770k prosessoren er mye bedre å bruke når du skal drive med rendering enn hva 4670k'n er.

 

Angående overklokking. Som Kyrre S. sa så bryter du ingen garantier sånt sett ettersom ingen vil kunne se om CPU'n er overklokket. MEN, om du skulle være så uheldig og skade CPU'n under overklokking er det ingen garanti sak og du sitter igjen med en ødelagt CPU.

 

Nå skal det sies at det er nærmest umulig å ødelegge CPU ved vanlig overklokking så lenge du holder øye med temperaturer og volten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...