Gå til innhold

ikke bærbare pcer, generelt HDD/SDD


Gjest medlem-332567

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-332567

Hei hørte at SSD var mye bedre enn HDD kjører fortere OSV. men har også hørt at man kan bruke begge i en pc så hvordan fungerer det? vil det være like bra? hvordan vet man hvilken filer er i den og den

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

To løsninger her:

- Cache-løsning: Systemet velger selv ut de filer som skal ligge på SSD-en, normalt ut i fra hvilke filer som ofte er i bruk. En del slike løsninger kan også fungere som skrivecache - altså først skrives en fil til SSD, så overføres den av systemet "i bakgrunn" til harddisken. Krever at man har en pc som støtter dette, f.eks. gjennom Intel Rapid Response Technology. Mange billige ultrabooks har en slik løsning. Fungerer greit i forhold til kostnaden det gir for pc-produsentene.

 

- Separate stasjoner: Altså ganske enkelt at man f.eks. har en SSD som benyttes til Windows og applikasjoner osv, så har man en harddisk i tillegg til generell data der ytelse ikke er like viktig. Du velger under installasjonen av programmer hvor de skal installeres, eller i programmer hvor data skal lagres.

 

Selv bruker jeg løsningen med separate stasjoner. Har erstattet den optiske stasjonen med en adapter som gjør at jeg får en ekstra diskplass i den bærbare. I en del bærbare kan man kjøre SSD i mSATA-formfaktor i tillegg til vanlig 2,5"-harddisk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-332567

Si jeg bruker å spille et spill mye som ligger i progam files, den skal være i SDD fordi da booster spillet og windows også på SDD fordi da booster det opp fortere. Mens ting som bilder/ting som bare ligger i progam files eller i :C som ikke er i bruk skal være på HDD så det ikke tar plass? ( hvis du svarer får du beste svar ) :D

Endret av medlem-332567
Lenke til kommentar

Hvis man ser bort i fra cache-løsningen - det første nevnte alternativet - så legger du jo ellers ting der du vil ha det....

 

Med cache-løsningene - som jeg vel her trolig ikke er så veldig aktuelt - så har du relativt lite kontroll (selv om det er enkelte av disse løsningen der man manuelt kan "låse" ting på SSD. På slike løsninger, så framstår ikke SSD-en som et eget drev - kun harddisken gjør det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...