timotei Skrevet 9. april 2014 Skrevet 9. april 2014 4 år gamle dekk på Golf VI (205/55/16 ,4MM)..Mye dekkstøy. Ønsker minst mulig dekkstøy ved bytte av dekk. Alt 1: Kjøre i sommer på de gamle dekkene og satse på at Conti kommer med de nye "Silent" dekkene neste vår.(??) Alt 2: Bytte dekk. (Conti til kr.3680,-) Alt 3: Bytte til nye dekk og felger i dim.195/65/15.(kr.4690,-)
trra Skrevet 9. april 2014 Skrevet 9. april 2014 Er dekkene gamle? Min erfaring er at sommerdekk støyer mer jo mer slitt de blir, spes når de nærmer seg slutten av levetiden, mulig pga mer av gummien er i kontakt med veien pga liten mønsterdybde samt noe hardere gummi. Fikk på nye sommerdekk i år, Goodyear. Forskjellen på de og de slitte continental dekkene var merkbar.
Sheldon C Skrevet 9. april 2014 Skrevet 9. april 2014 4 år gamle dekk på Golf VI (205/55/16 ,4MM)..Mye dekkstøy. Har du vurdert å bytte bil? Har selv Golf VI og synes dekkstøy er en av de største svakhetene. Opplevde dekkstøy fra dag 1 med spilitter nye Continentaldekk.
timotei Skrevet 9. april 2014 Forfatter Skrevet 9. april 2014 Er dekkene gamle? Min erfaring er at sommerdekk støyer mer jo mer slitt de blir, spes når de nærmer seg slutten av levetiden, mulig pga mer av gummien er i kontakt med veien pga liten mønsterdybde samt noe hardere gummi. Fikk på nye sommerdekk i år, Goodyear. Forskjellen på de og de slitte continental dekkene var merkbar. Er dekkene gamle? Min erfaring er at sommerdekk støyer mer jo mer slitt de blir, spes når de nærmer seg slutten av levetiden, mulig pga mer av gummien er i kontakt med veien pga liten mønsterdybde samt noe hardere gummi. Fikk på nye sommerdekk i år, Goodyear. Forskjellen på de og de slitte continental dekkene var merkbar. Dekkene er fire somre. Det var interessant å høre at det hjalp nå bytte.
timotei Skrevet 9. april 2014 Forfatter Skrevet 9. april 2014 4 år gamle dekk på Golf VI (205/55/16 ,4MM)..Mye dekkstøy. Har du vurdert å bytte bil? Har selv Golf VI og synes dekkstøy er en av de største svakhetene. Opplevde dekkstøy fra dag 1 med spilitter nye Continentaldekk. Har vurdert det ja.
petterg Skrevet 9. april 2014 Skrevet 9. april 2014 VW kommer standard med Continental dekk. Continental begynner å støye noe helt sinnsykt etter å ha kjørt ca 10-15Mm (Megameter = 1000km). Det høres ut som om man burde byttet hjullagre, men det er dekka som er problemet. På samme tid forsvinner også vannplaningsegenskapene. Jeg kjører på RainXpert2 fra Uniroyal (eies av continental) på 5. året nå. De har gått ca 30Mm og har fortsatt 7-8mm igjen av mønsteret. Jeg har aldri opplevd vannplaning med dem. De sporer lite, er veldig rettningsstabile og komfortable å kjøre med. Mønsteret er samtidig grovt nok til at det gjør jobben i snøslaps og tar seg frem på gjørmete gårdsveier. M.a.o helt perfekt for meg som kjører oslo-bergen høst og vår. I tillegg er rullemotstanden lavere enn på goodyears energidekk (i følge den eneste norske testen jeg har sett hvor de er testet). Det eneste negative jeg kan si om disse dekkene er at de er litt myke i sideveggene. Det merkes ved aktiv svingkjøring. Det kompenseres delvis med høyt lufttrykk. Jeg kjører på 2,7bar (skulle vært 2,2 i følge instruksjonsboka). Bremseegenskapene skjemmer meg bort så mye at jeg får noen overraskelser hver høst når jeg setter på vinterdekkene (nokian piggfri). Jeg var så heldig å ha to like biler ved snøfallet i slutten av januar (våt nysnø) og kunne sammenligne Goodyear piggdekk (2år, 15'km), Nokian piggfri (4år 30'km), Blizzak piggfri (2år, 30'km), Uniroyal sommer (4 år, 30'km), Goodyear sommer (1år, 20'km).Resultatet var ganske interessant. Goodyear sommerdekkene kjørte seg fast på den flate parkeringsplassen som ble brukt til å legge om. Blizzak klarte å komme opp testbakken, men klarte ikke bakkestart.Uniroyal sommerdekkene og Goodyear piggdekkene klarte begge å ta bakkestart med litt forsiktighet. De hadde omtrent samme egenskaper på snøføret. Nokian dekkene klarte fint bakkestart i kombinasjon med bilens elektronikk uten noen forsiktighet fra fører og ble dermed best i test.Det interessante var altså at de to dekkene som er eldst og mest brukt (og hadde mest gjenværende mønster) var de beste. Samt at et sett med sommerdekk blander seg med vinterdekkene. Det bekrefter egentlig inntrykket jeg har hatt av dekkene helt siden de var nye: Både nokian (vinter) og Uniroyal (sommer) fortsetter å være best når forholdene blir verre enn i testene produsentene vet at pressen tar dem igjennom, og de holder de gode egenskapene etter endel bruk. (Disse to har tidligere imponert i sammenligning med Continental (både sommer og piggfri) på veldig våt asfalt.) På is ville selvsagt piggdekkene slått sommerdekkene. Min anbefaling på dekk er ganske klar Uniroyal sommerdekk, Nokian vinterdekk. Vurder evt en tomme større felg med uniroyal enn du ville hatt med andre dekk pga den myke sideveggen. Jeg mener å huske at jeg betalte ca 3200 for 4 stk 205/55-16 ferdig montert hos Shariff. Jeg har ikke sett dem til salgs andre steder i norge. Men veien til sverige er jo ikke lang.... 1
timotei Skrevet 9. april 2014 Forfatter Skrevet 9. april 2014 Kunne jo også prøvd med lydisolerende matter o.l Noen som har erfaring med det??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå