Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan leve med PTSD?


lachica36

Anbefalte innlegg

Jeg er en 36 år gammel kvinne med veldig plagsom PTSD etter mobbing i grunnskolen. I hele oppveksten blokkerte jeg alle vonde ting,men for 3.5 år siden knakk jeg sammen etter at en person fra barndommen kjente meg igjen og fortalte meg at hun kunne huske at jeg hadde hatt det jævlig på skolen. Plutselig kom det flommende minner fra hele barndommen i voldsomme bølger som lammet meg fullstendig. Jeg måtte ha krisehjelp fra DPS og etter ca 1 år fikk jeg diagnose forsinket PTSD etter traumer i barndommen. Det har nå gått 3.5 år og jeg har fortsatt ikke klart å begynne å bearbeide traumene mine. Det eneste som hjelper meg er å hele tiden ha noe å gjøre og jobbe meg halvt ihjel. Dette går ut over mine nærmeste fordi jeg ikke klarer å være den de trenger meg til å være. Om nøyaktig 2 uker skal jeg i rettsmegling etter at hjemkommunen endelig ønsker å se om vi kan komme frem til et forlik for min totalt ødelagte barndom og senskadene der har påført meg. Er det andre her med PTSD som kan fortelle meg hvordan de takler det å leve med det???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kun gått psykolog i ca 1 år og etter at jeg ble utredet av en psykiater anbefalte han meg å ikke prøve behandling fordi han mente det ikke ville hjelpe meg. Skal ta kontakt med akutt dps imorgen,da jeg føler at jeg trenger å snakke med noen. Jeg sover ikke godt og har mye mareritt nå fordi jeg yenker på saken min hele tiden. Har bedt om sykemelding fra jobben nå også fordi jeg nesten ikke klarer å skjule hvor jævlig jeg føler meg for kollegaene mine lenger. Gruer meg til å høre hva kommuneadvokaten ønsker å tilby.

Lenke til kommentar

Altså, ett år med psykolog er ikke tilstrekkelig behandling. Jeg er vel ikke noe prakteksemplar på ptsd, men ble diagnostisert som 18 åring og går fortsatt i behandling, 10 år senere. Har hatt noen opphold innimellom, men stort sett sammenhengende oppfølging. Skjønner over hodet ikke hva som menes med at behandling ikke vil hjelpe. Det er det eneste som hjelper. Man kan ikke bearbeide traumer med piller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det er en erstatningssak som pågår er det ikke en optimal situasjon for å drive behandling.

Det må først skapes tilstrekkelig trygghet i tilværelsen, og det bør ikke være ytre faktorer som påvirker bedringen i negativ grad.

 

Men om du i tillegg har en psykiater som har sagt at det ikke har noen hensikt å prøve behandling, så skjønner jeg du er ved dårlig mot. Det er ikke godt å si hva denne har lagt vekt på, men det er noen som ikek blir bra av sin PTSD.

 

Jeg antar at du skal ha med egen advokat i møte med kommunen.

Lenke til kommentar

Når det er en erstatningssak som pågår er det ikke en optimal situasjon for å drive behandling.

Det må først skapes tilstrekkelig trygghet i tilværelsen, og det bør ikke være ytre faktorer som påvirker bedringen i negativ grad.

 

Men om du i tillegg har en psykiater som har sagt at det ikke har noen hensikt å prøve behandling, så skjønner jeg du er ved dårlig mot. Det er ikke godt å si hva denne har lagt vekt på, men det er noen som ikek blir bra av sin PTSD.

 

Jeg antar at du skal ha med egen advokat i møte med kommunen.

Ja jeg har med min egen advokat,og har hatt kontakt med advokaten som hadde Liland saken.
Lenke til kommentar

 

Når det er en erstatningssak som pågår er det ikke en optimal situasjon for å drive behandling.

Det må først skapes tilstrekkelig trygghet i tilværelsen, og det bør ikke være ytre faktorer som påvirker bedringen i negativ grad.

 

Men om du i tillegg har en psykiater som har sagt at det ikke har noen hensikt å prøve behandling, så skjønner jeg du er ved dårlig mot. Det er ikke godt å si hva denne har lagt vekt på, men det er noen som ikek blir bra av sin PTSD.

 

Jeg antar at du skal ha med egen advokat i møte med kommunen.

Ja jeg har med min egen advokat,og har hatt kontakt med advokaten som hadde Liland saken.

 

 

Det er bra. Du må ikke møte kommunen uten advokat. Jo dyktigere advokat du har, jo bedre for deg.

 

Når dette er vel i havn, så er det gjerne tiden til å se på behandling. Det finnes som sagt flere måter å behandle PTDS på, men det har ingen ting for seg før du har erstatningssaken på passe avstand.

Lenke til kommentar

Klarer ikke å tenke på noe annet enn hva kommunen har tenkt seg å tilby av kompensasjon på rettsmøte 24 April. I og med at de ønsker rettsmegling betyr det at de vil betale erstatning, men gudene skal vite hva slags tilbud de kommer med.

 

Det som jeg går etter er standardisert barneerstatning med bakgrunn i min invaliditetsprosent på 25.

Det vil si en erstatning på 10 ganger G.

 

Selvfølgelig antar jeg at kommunen ikke kommer til å tilby i nærheten av dette, men jeg kommer aldri til på godta en skamtilbud heller. I tillegg vil jeg ha en skriftlig unnskyldning for hva jeg måtte gjennomgå.

 

Jeg håper for min egen del at jeg får til et forlik slik at jeg kan begynne å tenke på hvor veien går videre og få startet med behandling. Min drøm i fremtiden er å kunne hjelpe andre ofre med å finne frem til deres rettigheter og kanskje forelese ved skoler og fortelle om de enorme skadevirkningene mobbing kan føre til i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at kommunen tar ansvar for at de ikke gjorde jobben sin og at de ber meg om unnskyldning slik at jeg får en slags avslutning på saken. Penger kan ikke gi meg tilbake barndommen min, men de kan gjøre det lettere for meg å komme videre i livet ved å gi meg en sjanse til å fullføre en utdannelse og kanskje realisere noen av mine drømmer.

Lenke til kommentar

Det med unnskyldning og en avslutning er ganske riktig og viktig, men er det kommunen du trenger en unnskyldning fra eller de som var skyldige i mobbingen..? Kunne det vært terapautisk for deg å prøve å nå frem til de som faktisk var mobbere og forklare din situasjon?
Enhver oppegående person burde skjønne at man burde gjøre opp for seg, og faktisk hjelpe deg med å komme deg videre fra det som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det med unnskyldning og en avslutning er ganske riktig og viktig, men er det kommunen du trenger en unnskyldning fra eller de som var skyldige i mobbingen..? Kunne det vært terapautisk for deg å prøve å nå frem til de som faktisk var mobbere og forklare din situasjon?

Enhver oppegående person burde skjønne at man burde gjøre opp for seg, og faktisk hjelpe deg med å komme deg videre fra det som skjedde.

Jeg har fått unnskylding fra flere av mine mobbere, og de har jeg tilgitt og det har jeg sagt til dem også.

De jeg ikke har tilgitt derimot var de voksne som ikke gjorde noenting med mobbingen eller svært lite.

Lenke til kommentar

 

Det med unnskyldning og en avslutning er ganske riktig og viktig, men er det kommunen du trenger en unnskyldning fra eller de som var skyldige i mobbingen..? Kunne det vært terapautisk for deg å prøve å nå frem til de som faktisk var mobbere og forklare din situasjon?

Enhver oppegående person burde skjønne at man burde gjøre opp for seg, og faktisk hjelpe deg med å komme deg videre fra det som skjedde.

Jeg har fått unnskylding fra flere av mine mobbere, og de har jeg tilgitt og det har jeg sagt til dem også.

De jeg ikke har tilgitt derimot var de voksne som ikke gjorde noenting med mobbingen eller svært lite.

 

 

Så bra :) Da skjønner jeg hvorfor du går etter kommunen nå, for det er ikke alle tilfeller hvor man bare burde ta ''unger kan være slemme innimellom! Går så bra så''-ruten. Det du gjør kan faktisk tvinge dem til å måtte ta slike saker mer alvorlig, så du gjør også noe godt for kommende generasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min drøm i fremtiden er å kunne hjelpe andre ofre med å finne frem til deres rettigheter og kanskje forelese ved skoler og fortelle om de enorme skadevirkningene mobbing kan føre til i fremtiden.

Det er en flott drøm du har og noe skoler burde prioritere. Kan ikke se det vil være teknisk vanskelig å gjennomføre.

Jeg har selv et lite ønske om å være foreleser på politihøyskolen om mine diagnoser og erfaringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå inngått avtale med kommunen som jeg ikke kan diskutere innholdet i,men jeg er fornøyd og kan endelig begynne å tenke fremover. Rettferdigheten har seiret.

 

Gratulerer med et resultat du kan leve med. Veldig bra at du har stått løpet ut.

 

At du har vunnet frem, gjør det lettere for dem som kommer etter deg - og vanskeligere for kommunen å unnlate å gripe inn overfor mobbing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...