Gå til innhold

Hva skal du søke vår 2014?


Anbefalte innlegg

Som sagt, så nærmer fristen seg for å søke, og jeg er ikke skråsikker på hvilken universitet jeg skal søke på. Dermed ville jeg gjerne høre hva dere skal søke og hvorfor, slik at vi andre kan få inspirasjon. Jeg tenker at jeg skal søke noe med ingeniør, men mer vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Medisin UiB

+1.

 

+1

:wee:

 

Liten avsporing, men hva tenker dere om poenggrensen?

Har jo gått både opp og ned de siste årene, men i fjor steg det jo med hele 0,6 poeng.

Tror dere den vil fortsette oppover også i år?

 

Håper ikke, men det er jo umulig å si er det ikke? Hvis det steg med hele 0,6 så vil jeg nok tro at det synker litt i år, men hvem vet, kanskje reservasjonsretten kan ha fått flere til å vurdere legeyrket.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Medisin UiB

+1.

 

+1

:wee:

 

Liten avsporing, men hva tenker dere om poenggrensen?

Har jo gått både opp og ned de siste årene, men i fjor steg det jo med hele 0,6 poeng.

Tror dere den vil fortsette oppover også i år?

 

Håper ikke, men det er jo umulig å si er det ikke? Hvis det steg med hele 0,6 så vil jeg nok tro at det synker litt i år, men hvem vet, kanskje reservasjonsretten kan ha fått flere til å vurdere legeyrket.

 

Ja, det er jo umulig for noen å være "spåkone". Men er bare litt greit å høre andres tanker rundt dette. Håper virkelig ikke det stiger til himmels!

Lenke til kommentar

For min del er det ingen krise å ikke komme inn i år da. Bare tilfeldigheter gjør at jeg søker i år. Fant ut at jeg kunne beholde noen karakterer fra tidligere av, men det er ikke seksere. Avhengig av eksamenskarakterene kan jeg ende opp med alt mellom 66,3 og 68,1. Må jeg gå ett år til er jeg ikke avhengig av seksere på de fagene jeg da må ta opp, så det bør bli et litt rolig år. Jeg håper på å være ferdig til jul, da kan våren 2015 gå med til jobbing og reising. Jeg nekter å tro at snittet stiger mer enn 0,6. Denne usikkerheten rundt turnusopplegget burde gi litt avsmak. Siv.ing er kortere utdannelse, ingen læretid, bedre arbeidsmarked og høyere begynnerlønn. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg vurderer medisin, jeg er sterkest i fysikk, kjemi og matematikk. Haha.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Søkt Politihøgskolen og paramedic :)

 

Jeg har tidligere vurdert paramedic før jeg bestemte meg for medisin. Finnes det stillinger for paramedic, hva med lønn? Du husker luftambulansen som styrtet hvor anestesilegen og piloten omkom..? Anestesilegen som døde var en av ildsjelene bak paramedic utdannelsen her i Norge, bare for info altså hehe.

Lenke til kommentar

Søkte på luftforsvarets flygerskole(og har hittil bestått fase 1), utskrevet befalskurs sjøforsvaret, marineingeniør maskin i sjøkrigsskolen og operativ marine i sjøkrigsskolen.

 

Det blir ihvertfall UB før jeg bestemmer meg for medisin, ingeniør eller politi, om jeg ikke kommer inn på flygerskolen ;)

Lenke til kommentar

Jeg har kanskje tenkt til å søke petroleum i stavanger, eller bygg i ntnu. Snittet på Stavanger var 4.93. Jeg tror jeg lander på ca 51 poeng, kanskje mer. Hvor mye kan snittet gå opp tror dere?

Det er umulig å si dessverre, men jeg ser den har steget betraktelig mye hvert år siden 2010 selv om de har tatt inn flere og flere hvert år. Du skal ikke se bort ifra at den kan stige videre, men den kan for all del også synke igjen om færre søker på det nettopp pga. for høyt forventet krav.

Lenke til kommentar

 

 

Søkt Politihøgskolen og paramedic :)

Jeg har tidligere vurdert paramedic før jeg bestemte meg for medisin. Finnes det stillinger for paramedic, hva med lønn?

Er ikke sikker på hvordan "markedet" er for paramedics for tiden, men jeg lever i den troen på at alt ordner seg til slutt, om det er paramedic det blir av meg :) Planen er da å jobbe enten i vanlig ambulansetjeneste, luftambulanse eller jobbe for forsvaret. Lønnen til en paramedic i ambulansetjenesten er jeg ikke sikker på, ut ifra hukommelsen mener jeg å ha sett 350k, eller noe rundt der en plass. Lønn er dog ikke så viktig for meg, da hadde jeg i alle fall ikke hoppet av etter et år på ing. studiet, som jeg kommer til å gjøre nå ;p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Hvordan er snittet til dere som tenker medisin? Regner dere med å komme inn eller hva?

Jeg har foreløpig 66,7 men jeg føler meg ikke trygg, og skal ta 3 eksamener denne våren. Du da?

 

Jeg ville følt meg bra med 66.7, men man vet aldri. Får jeg viljen min på eksamen blir 67.5 på meg.

 

Ah, dere søker i den kvoten, ja. Jeg søker med primærvitnemål. Ekstremt usikker på hva poengsummen min blir, men jeg regner vel med en poensum på rundt 57-59. Håper det hvertfall. Alt avhenger egentlig av hva jeg kommer opp i til eksamen og hvordan det går med meg på tentamenene. Ser litt pessimistisk på medisin i Norge nå hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...