Gå til innhold

Hva slags økt har best effekt på kondisen?


Anbefalte innlegg

Jeg trener utholdenhet ca. 2-3 økter i uken og har pleid å variere mellom to typer økter på mølla:

 

4x4 intervaller

 

Starte på hastighet 8, øke med 0,5 i halvminuttet helt til jeg har nådd nivå 19. Det blir altså noe lignende beeptest.

 

Hvilken av disse har størst effekt på utholdenheten min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trener utholdenhet ca. 2-3 økter i uken og har pleid å variere mellom to typer økter på mølla:

 

4x4 intervaller

 

Starte på hastighet 8, øke med 0,5 i halvminuttet helt til jeg har nådd nivå 19. Det blir altså noe lignende beeptest.

 

Hvilken av disse har størst effekt på utholdenheten min?

ville så absolutt satset på 4x4 trening.

Lenke til kommentar

Utholdenhet er ikke bare én ting, og ulike typer trening virker på ulike aspekter ved utholdenheten. Hvis du trener 3 økter i uken ville jeg gjort slik:

  • En relativt lang, men ikke veldig hard økt. Hva som er lang kommer an på hvor mye du har trent før, men 1 time bør du i hvertfall ha. Gjerne mer også hvis du er brukbart trent fra før. Puls på 70-80% av makspuls.
  • En raskere økt. 10 min rolig oppvarming, 20-30 min sammenhengende innsats med så høy fart at du akkurat ikke stivner, 5-10 min rolig nedjogging.
  • En intervalløkt. Her ville jeg variert mest mulig, men fokusert på trening med høyere intensitet enn på den forrige økten jeg beskrev. Arbeidsperioder på 30 sek til noen få minutter burde være passe. Det er fint å løpe noen av intervalløktene på flatt underlag og andre i motbakke.
Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...