Gå til innhold

Trenger litt hjelp til kjøp av Switch


Anbefalte innlegg

Hei alle, jeg trenger en switch til mitt nettverk men vet ikke helt hva jeg bør se etter. jeg har 6 punkter jeg vil koble til switchen for nettverk, så da må jeg vel minimun ha en 8ports switch.

 

Men jeg har en utfordning alle mine netterverks kabler kommer ned i sikkringskapet mitt der det er noe som jeg antar er for rack montering.. Jeg hadde håpet på å få tak i en switch som jeg kan montere i dette. se vedlagt bildepost-246658-0-91849000-1396347707_thumb.jpg

 

Målene mellom skinnene er 22cm, jeg målte også senter til senter mellom de feste hullene og der er det 24,5cm.

 

Tror dere at det er en switch som kan passe inn her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10" er det jeg også ha kommet frem til. Ja angående det med å ha den liggende går ikke, glemte å snu bilde i rett vinkel. Har sett på komplett og dustinhome etter 10" switch men finner ikke noe der for rackmontering. Har du eller noen andre tips om andre butikker som kan være verdt å sjekke?

 

Eventuelt så blir det jo å prøve å lage et feste til en switch, men hadde håpet jeg slapp det

Lenke til kommentar

Proshop har mye nettverksutstyr, og har som regel greie priser :)

Selv kjøpte jeg en 8p og 5p switch for under det komplett skulle ha for bare 8p (nøyaktig samme switch).

Eneste som er dumt med dem, er at dem alltid skal ha 125kr i frakt.. var ihvertfall sånn når jeg kjøpte mine, men det er vel rundt 2-3 år siden nå.

Mine er delvis manged, så man kan sette opp flere virtuelle nett på switcher og kabler :)

Kjører f.eks både tv og nett i samme kabel mellom tekniskrom og stue :)

Lenke til kommentar

Tror det der er 8 ports utgaven av en switch jeg har som 5 port :)
Var vel min første gbit switch, og den fungerer enda (nå kjører den kun tv her i huset, da 100mbit switchen til huseier plutselig ble ustabil og tv begynte å dette ut.. veldig overkill, men tv ble i det minste stabilt igjen).

 

Så slenger meg på tipset over, den er nok brukbar :)

Lenke til kommentar

Takker for svar alle sammen. Tror jeg ender opp med denne https://www.komplett.no/zyxel-gs1100-16-16-port-gbe-switch/802855?gclid=CM7V_LL-v70CFaEMcwodDSQABw#!tab:extra

 

Er det slik at jeg kan koble tv kabelen igjenom switchen også?

 

 

Noen som kjenner til den? noe +/- med den? Jeg finner ikke noe som passer sånn rett inn i den 10" racket mitt så det blir nok litt sånn "jalla" mekk for å feste den

 

Kvasbo: Ja hadde tenkt å bruke det patch panelt.

Endret av kr33g
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å kjøre altibox tv igjennom switch.. Men er noen krav til det ;)

Du kan ikke kjøre data og tv på samme switch, om den da ikke støtter VLAN (virtuelle nettverk), da kan du sette opp noen av portene som TV og resten som data porter.

Du kan f.eks ikke ta en vanlig "dum" switch og kjøre data og tv rett inn på, da blir det bare tull..

 

Selv bruker jeg 2x netgear switcher med støtte for VLAN.

5 porter på teknisk rom, og 8 porter i stua (grunnen er at det kun var mulighet for en kabel mellom rommene, siden huseier hadde et uhell med røret som går i vegger og tak).

kjører 3 VLAN, det første er vanlig data, nr 2 er tv og det 3'dje er begge deler.

På teknisk rom er 1 port satt opp til tv, 1 port til begge deler og resten er vanlig data.

I stua er 1 port satt opp til tv, 1 port til begge deler og resten er vanlig data her også.

 

Går da en kabel fra router og inn i dataport på teknisk rom, en kabel fra tv utgang til tv port, og resten av datautstyr er koblet til data portene.

Siste porten som er satt opp med begge deler, er koblet sammen med swithcen i stua, hvor det er satt opp på samme måte.

 

Men for din del, så holder det vel med 2 VLAN tipper jeg, da det ser ut som om du har kabler som går videre til alle rom som trenger kabel.

Da setter du bare opp første VLAN som data, og setter opp nødvendige porter som VLAN 2 (TV).

Deretter kobler du TV fra sentral til en at portene du satte opp som VLAN 2, også kobler du alt av TV dekodere til portene som er satt opp til VLAN 2.

Deretter tar du en kabel fra modem/router/sentral (usikker på hva du bruker), og ned til en av portene for det første VLAN, og kobler kablene som går til datautstyr til dem andre portene i samme VLAN.

 

 

*Edit*

Et annet navn for VLAN støtte er vel IEEE 802.1Q (om jeg ikke tar feil)
Switchene mine er som sagt fra Netgear, og heter noe sånt som GS105E (5-port) og GS108E (8-port) og går under ProSafe kategorien dems.
Men tror alle GSxxxE modellene støtter VLAN.

Selv var jeg skeptisk til Netgear, siden jeg har vært borti en fryktelig ustabil router fra dem..

Men tok sjansen på å kjøpe disse, da dem var en del billigere enn andre alternativer.

Og som sagt, dem kom billigst ut hos Proshop, hvor jeg endte opp med å betale for begge, litt under det blant annet Komplett skulle ha for 8 ports utgaven.

Men prisene kan jo ha endret seg på disse 2-3 årene ;)

Og stabiliteten har jeg ikke noe å klage på :)

Men er ikke mye som er koblet til dem..

Data og TV inn, 2 servere, dekoder, nettverk på tv, PS3, media pc, link mellom dem, og til slutt en løs kabel, som brukes ved besøk av folk med stasjonære maskiner, evt re-installasjon av Windows + updates.

Endret av J@9
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...