Gå til innhold

Noen som har erfaring med/kunnskap om Nikon D5300?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra. Jeg er ute etter et godt hobby-kamera både til ute- og innefoto, inne særlig til portrett av mine hunder og katter til bruk på hjemmesiden.

Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering.

 

Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra. Jeg er ute etter et godt hobby-kamera både til ute- og innefoto, inne særlig til portrett av mine hunder og katter til bruk på hjemmesiden.

Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering.

 

Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra :)

 

 

Autofokussystemet på D5300 er faktisk veldig bra ... både raskt og nøyaktig.

 

Jeg har ikke brukt D5300 selv, men har kjennskap til både D7000 og D610 som begge bruker samme AF-system. Forskjellen er at på disse to kameraene kan man i tillegg finjustere autofokus dersom kombinasjon kamera og objektiv ikke treffer helt 100% ut av boksen.

 

Jeg vil vel kanskje si at det kanskje er grunn til å vurdere om ikke dette førstnevnte er et bedre alternativ enn D5300 - prismessig skiller det lite mellom dem, men bruksmessig er forskjellen ganske stor - i D7000s favør. Oppløsningen er litt lavere, 16Mp vs. 24Mp, men det vil jeg si er av nesten akademisk interesse, langt mer interessant er større søker, mer funksjonalitet og mulighet for å fyre av blits trådløst (kjempenyttig om du tar portretter av dyr innendørs).

 

Når det er sagt, man kan ta fine portretter av dyr med D3200 også ...

 

 

 

13226520734_c7978a4be6_z.jpg

 

12776766074_d5c129e5ef_z.jpg

 

12776318145_28a3c32753_z.jpg

 

 

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Jeg har snust litt på Nikon D5300, men har sett nevnt at autofokuset kanskje ikke er så bra.

Har ikke brukt D5300, men har testet D5200 og D7100. Bildekvaliteten på D5200/D5300/D7100 og D3300 er svært lik. Så lenge det ikke er snakk om actionbilder, vil en D3300 i prinsippet gi samme resultat. For litt mer actionbilder kan det godt hende D3300 vil fungere OK, men der synes jeg D5300 med blant annet forbedret autofokussystem er verdt oppgraderingen. D7100 har ennå mer avansert autofokus, men for vanlig bruk du beskriver holder D5300 lenge.

 

Det er selvsagt andre forskjeller også som søker, ergonomi, vridbar skjerm (D5300) og masse små detaljer. Der er det imidlertid mye smak og behag hva du prioriterer. Dyrere modeller er i prinsippet bedre, men ønsker du for eksempel et minst mulig kamera kan det være at du likevel ville bli mer fornøyd med den minste modellen - og det må du nesten prøve selv for å kunne vurdere.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Skjønner at D7100 er godt, men tenker at kr. 7000,- får være nok investering.

Er det noen som har gjort seg opp noen mening om autofokuset, hvor "dårlig" er det? Høres ut som resten er bra :)

 

Generelt kan man si at kitobjektivet som følger med til 7K ikke er det beste og bruke i dårlig opplyste områder, det forverrer autofokusen sin kapasitet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for gode råd, var nyttig informasjon det her :) Ja, det kunne jo friste med 7100 etter den erfaringa dere har..... Da tar jeg aller først en tur i foto-butikken og får en fysisk opplevelse av de to kameraene. Må jo innrømme at størrelse og vekt kanskje kan være greitt å ta med i vurderinga også. Objektiv tenker jeg blir neste investering. Må nok ha etpar ekstra.

Lenke til kommentar

Har nikon d7100 med diverse linser. Har hatt da i snart eit år no. Er stor fornøgd! Når du fyrst har kjøpt kamera, får du eit trang til og kjøpa fleir objektiv. Har erfaring med doverse linser laga av nikon. Har best erfaring med nikonlinser laga i Japan og Taiwan. Fekk 105mm macro sist månad, den var laga i kina og du kjenne da på både sjølve linsa og du høyre at VR'en bråke mykje meir enn 70-200,16-35mm.

 

Skal du kjøpa linser kjøp kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...