Gå til innhold

Treig PC hjelppp


Anbefalte innlegg

Jeg har en Windows 7 aspirere pc med 6 ddr3 gb memory og 750 gb hdd , 1760 Mb dynamic video memory, har hatt den i 2 år nå, hva skal jeg gjøre ? Den er så treig helt utrolig kan liksom ikke gå tilbake på Internett sider må søke igjen? Har ikke anti virus eller noe sånt. Burde jeg bare sende den å slette hele ny start på pcen ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En formatering hadde fungert fint :) Men vis du ikke har lyst til det, ville jeg starta og lasta ned ett antivirusprogram, det til avg syntes jeg fungerer bra, så kan du evt prøver ccleaner eller noen lignende programmer også. Slett unødvendige programmer. Du kan gå inn på kjør så skriver du /msconfig, da kan du velge hvilken programmer som skal starte opp når du starter pc'en.

 

Å vis du ikke har satt pc'en på høy ytelse gjør det nå, siden jeg antar at acer aspire er en laptop. Du får mindre batteritid, men mer ytelse. Håper noe av det hjelper :) Å vis du velger en formatering, så last ned ett brukbart antivirus program, og pass på hva du installerer og trykker på.

Lenke til kommentar

Ting som funker for meg, jeg har hatt nå i ca 1 år bare 1gb ledig på harddisken. Men fiksa det senest i går, den gikk ikke treigt for meg. Heller ikke kjappere med mindre på. Defragmentering er lurt å ha èn gang i uka, diskopprydding aka ccleaner er også smart. Anti virus,hmm jeg har ikke hatt det før så jeg skaffa det i dag og hadde ikke virus. Er bare det å være forsiktig med hva man laster ned og trykker på av linker. Men høres ut som om du har fått virus, last ned anti virus. Søk igjennom hele pcn (deep clean) med avast eller avg eller noe... Når du har gjort det så fikser du en ekstra minnebrikke eller noe og tar over det du vil ta vare på av bilder og sånt. Etter det så ville jeg ha formatert pcn og starta opp ting på nytt :)

Lenke til kommentar

Her er noen punkter som du skal gå igjennom:

 

1) Fjern unødvendige programmer fra maskinen din

2) Skaff deg antivirusprogram og kjør scan. Ikke bruk Norton, men MSE, AVAST, osv.

3) Defragmanter harddisken på datamaskinen, og sjekk også etter feil på disken

4) Gjør en manuell opprydding i mappen "programfiler" på maskinen

5) Rens gjerne maskinen for støv

6) Tøm nettleserloggen, og papirkurv m.m

7) Kjør diskopprydding med datamaskinen.

 

Hvis du gjennomfører disse punktene så burde dette være til ille hjelp for maskinen din :)

Lenke til kommentar

Her er noen punkter som du skal gå igjennom:

 

1) Fjern unødvendige programmer fra maskinen din

2) Skaff deg antivirusprogram og kjør scan. Ikke bruk Norton, men MSE, AVAST, osv.

3) Defragmanter harddisken på datamaskinen, og sjekk også etter feil på disken

4) Gjør en manuell opprydding i mappen "programfiler" på maskinen

5) Rens gjerne maskinen for støv

6) Tøm nettleserloggen, og papirkurv m.m

7) Kjør diskopprydding med datamaskinen.

 

Hvis du gjennomfører disse punktene så burde dette være til ille hjelp for maskinen din :)

win 7 defragmenterer automatisk 1 gang i uka som default tidlig om morgenen, men det forutsetter jo at maskinen er på nesten 24/7.

 

Det enkleste vil egentlig være å bare hente ut det du vil beholde på en minnepenne eller ekstern disk å bare formatere og reinstallere alt men om du vil prøve å rydde opp så er det et par ting du kan gjøre:

 

2 år uten antivirus ... da burde du installere malwarebytes http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php å kjøre en grundig skann med den, kjøre en diskopprydding og rydd opp i gamle gjenoppretningspunkt.

Slett gamle programmer som du ikke bruker. sjekk for tool bars og sånt tull å få det bort (om maskinen er stock fra leverandør fjern alle disse udugelige programmene som de alltid hiver inn), etterpå kjør ccleaner https://www.piriform.com/ccleaner/download/standard å få rensket opp litt mer og kjør register skannen også så du får ryddet opp der.

trykk windowstasten + r så får du opp et kjør vindu der du skriver msconfig, ta å se under oppstart der å se etter ting som du kan deaktivere.

Mens du er under egenskaper på c disken så kan du i samme slengen huke bort disk indekseringen.

Lenke til kommentar

1.Instaler ccleaner. Det er ett bra og enkelt programm

2. Deaktiver programmer som starter opp samtidig med windows.(dette gjøres også med ccleaner)

3. åpne opp run/kjør i windows og skriv inn %temp% og slett alt som er der.

4. Instaler antivirus som f.eks AVG

5. Scan pc'en for virus med antivirus

 

Du kan også skifte til ssd. ssd gjør oppstart av windows og andre programmer mye kjappere. (jeg booter opp pc'en på 10 sek med ssd)

Lenke til kommentar

Må vel sende den inn hos noen profesjonelle , vet ikke hvor mye det vil koste, men who cares, har prøvd alle de programmene hjelper ikke.

 

hmm, hvilke programmer? vil koste deg en slant å sende den inn til noen måpehuer som trykker 2 knapper, men det velger du selv :p Tror bare at det er lett å fikse, må på en måte bare rydde i sakene og få fjerna litt dritt

Lenke til kommentar

 

Må vel sende den inn hos noen profesjonelle , vet ikke hvor mye det vil koste, men who cares, har prøvd alle de programmene hjelper ikke.

 

hmm, hvilke programmer? vil koste deg en slant å sende den inn til noen måpehuer som trykker 2 knapper, men det velger du selv :p Tror bare at det er lett å fikse, må på en måte bare rydde i sakene og få fjerna litt dritt

 

Jeg kan prøve en gang til, men som sagt nettet er så treigt at jeg ikke orker nesten, fordi det tar en evighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...