Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows boot manager boot failed


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg ny PC i høst av typen Lenovo G500 (tror jeg den heter...har ikke pc foran meg nå)

Kjøpte den med Windows 8, men valgte å legge inn Windows 7 etter noen dager da jeg har en innstallasjonsplate med Win7.

 

PC`en har fungert fint til og med fredagskveld i forrige uke.

På lørdags morgen kjørte plutselig alle programmer veldig sakte. Internet Explorer, Windows utforsker, Word etc. gikk veldig sakte og det kom til slutt opp at programmet svarer ikke.

 

Forsøkte med uttalige scan og googlet mulige løsninger og forsøkte uten hell.

 

Fikk ikke ta systemgjenoppretting da det ikke var noen tidspunkt å rette tilbake til. Etter litt søking så fant jeg ut at dette kanskje skyldes at jeg tok bort det opprinnelige os Windows 8 og byttet til 7?

 

Til slutt bestemte jeg meg for å ta backup av de filene jeg trengte også formatere maskinen ved å legge inn Windows 7 på nytt.

Etter å ha knotet litt med å finne F8 tasten, som resulterte i en del restart på rappen (både ved vanlig restart i windoes og noen med selve ON/OFF knappen) så ble plutselig skjermen svart ved oppstart.

Uten CD i ved oppstart får jeg opp meldingen: Windows boot manager boot failed, og lenger kommer jeg ikke.

Har jeg i CD med windows 7 så begynner den å loade, men også her blir skjermen svart etter en stund uten at jeg får begynne å innstallere noe som helst.

 

Spørsmålet mitt er da selvsagt om noen kan hjelpe meg med å finne feilen. Er det noe fysisk galt med harddisken eller er det noe feil i programvaren?

 

Vil påstå at PC`en er veldig fint brukt. Det vil si jeg bruker den til å føre regnskap og vanlig surfing. Omtrent ingen nedlasting, og jeg tviler på at dette skyldes virusangrep selv om jeg ikke skal si noe sikkert.

 

Har som sagt en windows 7 cd som jeg kan bruke å legge inn på nytt, men det beste hadde selvsagt vært å fått fikset pc`en tilbake til slik den var for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Har prøvd meg på begge løsningen uten hell dessverre.

 

Det første forslaget fungerer ikke da jeg ikke kommer så langt på innstallasjons CD`n.

Når jeg starter med den i så får jeg først opp bildet Windows boot manager boot failed.

Deretter begynner den normalt å loade fra CD.

Kommer først opp ett bilde med "Windows is loading files".

Deretter kommer Starting Windows, også en loader med Microsoft corporation.

Etter dette skulle jeg ha kommet inn på selve menyen der jeg blir ønsker velkommen til installasjon osv.

Hos meg blir skjermen svart, men jeg ser og kan røre på en hvit musepeker.

Skjer ingenting og eneste alternativ er å restarte maskinen med den fysiske ON/OFF knappen.

 

Det andre forslaget jeg fikk har jeg også prøvd.

Trykker FN+F2.

Under Boot står det nå følgende innstillinger hos meg:

Bood Mode - Legacy Support

Boot Priority - Legacy First

USB Boot - Disabled

 

Under Exit har jeg endret på:

OS Optimized Defaults - Other OS.

 

Trykker så F10 for lagre+exit.

 

Starter opp uten CD.

Kommer da opp ett bilde hvor det står på svar skjerm:

 

Intel UNDI. PXE-2.0 (build 083)

Copyright C 1997 - 2008 Intel Corporation

 

For Atheros PCIE Ethernet Controller v2.1.1.2(09/06/12)

 

Check cable connection!

PXE-M0F: Exiting Intel PXE ROM.

 

Etter en stund blir skjermen svart før samme bildet kommer igjen.

Jeg er kommet til ett punkt der jeg ikke vet mer hva jeg kan gjøre,

og dersom noen har flere tips så tar jeg gledelig i mot????

Lenke til kommentar

er dette en ssd eller vanlig disk? for det kan jo høres litt som om et alternativ er at det er en feil med selve disken. Hvis det er ssd så er vel ikke dette så aktuelt, men på en rotasjonsdisk så kan det være en mulighet, og da er det som regel bare ny disk som hjelper. Noen ganger kan man få fikset boot manager problemer, men det at det gir problemer kan være et symptom på at disken er i ferd med å dø.

Lenke til kommentar

er dette en ssd eller vanlig disk? for det kan jo høres litt som om et alternativ er at det er en feil med selve disken. Hvis det er ssd så er vel ikke dette så aktuelt, men på en rotasjonsdisk så kan det være en mulighet, og da er det som regel bare ny disk som hjelper. Noen ganger kan man få fikset boot manager problemer, men det at det gir problemer kan være et symptom på at disken er i ferd med å dø.

 

Vet ikke helt hva som er forskjellen på en vanlig disk og en ssd.

Men vil tro at dette er snakk om en vanlig disk.

Er i vertfall den origianle som fulgte med den bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg tror at den G500 har den OneKey Recovery funksjon.

Det betyr at:

-slå av Pc din.

-ved siden av ON/OFF startknappen skal normalt være å finne en liten knapp.

-trykk på den

-maskinen skal starte

-velg System Recovery.

 

Hvis det fungerer og windows kan restores uten problemer, så vet du I det minste at det er ikke noe galt med maskinen din.

 

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Det stemmer at denne PC`en har en slik knapp ja (uten at jeg var klar over det :) )

Har prøvd å starte opp med den knappen og valgte System Recovery,

men får samme status.

Får melding om at Windows boot manager boot failed, og skjermen går i svart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...