Gå til innhold

Oslosykkel som får stå i fred


Moland_NOR

Anbefalte innlegg

Hei. Har flytta til Storo som student og kunne tenke meg å komme meg fra A til B på sykkel. Driver med sykkel, men nå kunne jeg tenke meg en "shitcykel" som får stå i fred så lenge den er låst. Men ikke av typen singlespeed og hadde heller ikke vært dumt med en som ikke er alt for liten siden jeg er 1.91 høy. Hvor mye hadde du brukt uten å frykte tyveri? Ser de har sykkel ned til 800 kr på biltema, men er kanskje tryggere å ha en sykkel som ikke er ny om en skal sette den i byen? Tidspunkter eller bydeler en bør være ekstra forsiktig?

Hadde kanskje vært en idee å sette på rustfritt kjede også. Pleier å ha sykkelene mine inne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer nok langt med en sykkel låst med noe vesentlig mer robust enn forventet for prisklassen. Så lenge det ikke er noen komponenter på sykkelen som er reellt salgbare i seg selv er det neppe mange som gidder legge noe innsats i å stjele en fillesykkel.

 

Jeg kombinerer en billig men lett gjenkjennelig (neongrønn) singlespeed med en grov bøylelås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde vært kult å gjort det samme, men jeg bor på toppen av Grefsenveien og skal man hjemover en sen kveld og man er sliten så blir det nok hardt med et gir. Skal selvfølgelig låse den med en sikkelig lås:) Men hva jeg skal kjøpe er jeg usikker på gitt:P Hvor mye kostet din custom? Noen erfaringer med sykkelauksjon? Hva med denne for eksempel, er den for fin? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?sub_category=3963&location=0.20061&price_to=1900&category=69&sort=3&product_category=257&ref=fas&finnkode=47235863&searchclickthrough=true?

Endret av Moland_NOR
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg en Specialized Rockhopper. Takk til sverreb for kjøpshjelp:) Rammen er dessverre 19" og jeg er 1.91

Setepinnen er 30 cm høy så hadde kanskje lønt seg å fått seg en 40 cm pinne. Problemet er at jeg ikke har funnet dette i Norge og poenget med sykkelen er å ikke bruke for mye penger slik at det ikke føles feil å sette den fra seg. Diameteren er 30.4mm

Går det bra for sykkelen? (opp til maks merket) Og hvor mye/lite er det greit å sykle på en litt for liten sykkel? Går greit til butikken fks.

Lenke til kommentar

Sverreb er inne på noe veldig viktig, at tyvene er vel så interessert i enkelt-komponenter i motsetning til selve sykkelen. At tyvene ikke er interessert i filleting derimot er ikke helt riktig. Det er viktig å forstå hva slags folk som stjeler alle disse tingene, deriblant mange narkomane, småkrimminelle og mange andre som bare går rundt i gatene og ser etter muligheter.

 

Skal du sette fra deg sykkelen din i Oslo sentrum bør du sørge for forhjulet og bakhjul er låst til sykkelen også. Ofte får man låst bakhjulet sammen med rammen til et stativ og trenger bare å låse forhjulet til rammen med en ekstra lås. Setet tar man med seg. En del låser ser solide og store ut uten å være, disse har ofte et plastbelegg på yttersiden som ligner mer på et rør rundt låsen og er ofte like enkle å kutte med en boltkutter som andre låser.

 

Bysykkel er kanskje det beste alternativet for Oslo Sykkel, da er det ikke din sykkel som blir stjålet/ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...