Gå til innhold

Kjøpshjelp vannkjøling


Fish

Anbefalte innlegg

H70'en min fra Corsair har tatt kvelden så jeg trenger en ny vannkjøling. Mulig jeg får ny på garanti, men modellen begynner å bli litt gammel så kanskje på tide med en oppgradering.

Har Fractal Design R4, så det er ikke plass til de største radiatorene.

Vil helst ha det så billig som mulig, men alt under 1000kr funker!

 

EDIT: Har Socket 1155

Endret av FisHNorway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NH-D14 er jo gigantisk. Har ikke hatt noe problem med single rad før..så lenge det ligger under 60 under load så er jeg fornøyd:)

 

Mulig jeg gå for H80i, men er ikke store prisforskjellen opp til H100i. Burde jeg ha 4 vifter på H100i'en? 2 foran og 2 bak.

Lenke til kommentar

Jeg kjører min med 4 vifter, ikke noe støy men om jeg merker stor forskjell kan jeg ikke svare på. Kanskje det er snakk om 2-3 grader. Men tror det kan bli problemer med push/pull i R4 kabinettet. Skal snart bytte ut min kjøling med custom vannkjøling med 360 rad i toppen og 280 rad i front. Da merker jeg nok forskjell :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører min med 4 vifter, ikke noe støy men om jeg merker stor forskjell kan jeg ikke svare på. Kanskje det er snakk om 2-3 grader. Men tror det kan bli problemer med push/pull i R4 kabinettet. Skal snart bytte ut min kjøling med custom vannkjøling med 360 rad i toppen og 280 rad i front. Da merker jeg nok forskjell :)

 

Kanskje H80i er like greit? Har push/pull på H70'en som er der nå, og det er god plass:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble en H80i :) Veldig fornøyd, men fant ut at jeg hadde montert viftene feil vei.

Omvendt av denne tegningen:

 

Push-Pull-config.png

 

 

Vil jeg merke stor forskjell hvis jeg snur dem?

Lurer også på om jeg burde la det være sånn for å ikke ha for mange intake-vifter.

Har to i toppen (exhaust), to i front (intake) og vannkjølingen som nå fungerer som exhaust.

Kabinettet er Define R4:)

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Har du viftestyring? Skru ned hastigheten på uttaksviftene og heler ha litt mer rpm på inntak. Radiatoren burde være blåse luft ut av kabinettet, hvis ikke vil den kalde luften som du trekker inn i radiatoren bli varmet opp og varme opp komponentene i kabinettet. Men test det ut, for høyt undertrykk, altså mer luft ut enn inn fører til at det kommer mer støv inn i kabinettet.

Lenke til kommentar

Har du viftestyring? Skru ned hastigheten på uttaksviftene og heler ha litt mer rpm på inntak. Radiatoren burde være blåse luft ut av kabinettet, hvis ikke vil den kalde luften som du trekker inn i radiatoren bli varmet opp og varme opp komponentene i kabinettet. Men test det ut, for høyt undertrykk, altså mer luft ut enn inn fører til at det kommer mer støv inn i kabinettet.

 

 

Har ikke en egen viftestyring, men viftene til radiatoren har jeg satt til rundt 900RPM via HK.

Her er oversikt over intake og exhaust:

 

 

MPw9f1P.jpg

 

 

 

Har to 120mm vifter liggende, burde jeg putte en i bunnen av kabinettet som intake? Har to GTX 680 i SLI som kanskje kunne trengt litt luft.

Endret av Fish
Lenke til kommentar

Ja skader ikke med en vifte nede som blåser opp. Har du sidepanel med 120/140mm vifte plass? Jeg hadde R4 med en 140 i sidedøren og det hjalp mye med luft direkte på skjermkortene.

 

Jepp, har plass til en 120mm der. Kanskje best i bunnen, for der er det støvfilter foran viften.

Lenke til kommentar

Koster under hundre kroner for et støvfilter så det er noe du burde kjøpe og så sette inn en vifte i siden. Jeg gikk fra R4 til 750d som ikke har sidevifte og jeg merket forskjellen på temperaturen. Det er etter å ha sett skjermkortet ligge stabilt på 62 grader under spilling, og det er ikke så galt har jeg skjønt, men for meg er det for høyt, at jeg fant ut jeg skal ha custom vannkjøling på GPU og CPU..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...