Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal kjøpe et speilrefleks kamera til dama som har ønsket seg dette en stund. Verken jeg eller dama har erfaring eller driver aktivt med bildetakning. Tenkte å kjøpe et enkelt og fint kamera, som kanskje er litt over minstepris :)

 

Kamera jeg tenker på er Canon100D som etter å ha lest flere tester ser ut til å dekke alle mine behov. Billig, enkelt og lite.

 

Dette høres kanskje litt dumt ut, men følger det med noen objektiv når man kjøper kamerahuset?

 

Hvis ikke hvilket type objektiv vil dere anbefale? Det kommer til å bli tatt bilder av typiske ting som på ferier, fest/ feiring og litt hverdagslig. Antar jeg ikke trenger et dyrt objektiv med stor zoom, men noe simpelt og billig.

 

Jeg trenger all hjelpen jeg kan få, så setter pris på all svar jeg får :)

 

Hvilket type kamera og objektiv kan dere anbefale meg som nybegynner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror hun vil ble meget fornøyd med det kameraet. De fleste som selger slike kameraer pleier å selge med et objektiv. Og for en flott gave å gi!

 

Det som pleier å følge med er et ok zoom-objektiv. Det er ofte anbefalt å også skaffe seg et lysterkt fastobjektiv (ikke mulig å zoome). For eksempel er 50mm f/1,8 er godt og billig alternativ. Dette er bedre å bruke når det er mørkt ute, og ikke minst kan man få kortere dybdeskarphet. Brukes gjerne for å få bakgrunnen uskarp, som veldig ofte funker bra, for eksempel til portretter. Dette objektivet koster i underkant av 1000 kroner.

 

Lykke til!

Henning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg skal kjøpe et speilrefleks kamera til dama som har ønsket seg dette en stund. Verken jeg eller dama har erfaring eller driver aktivt med bildetakning. Tenkte å kjøpe et enkelt og fint kamera, som kanskje er litt over minstepris :)

 

Kamera jeg tenker på er Canon100D som etter å ha lest flere tester ser ut til å dekke alle mine behov. Billig, enkelt og lite.

 

Dette høres kanskje litt dumt ut, men følger det med noen objektiv når man kjøper kamerahuset?

 

Hvis ikke hvilket type objektiv vil dere anbefale? Det kommer til å bli tatt bilder av typiske ting som på ferier, fest/ feiring og litt hverdagslig. Antar jeg ikke trenger et dyrt objektiv med stor zoom, men noe simpelt og billig.

 

Jeg trenger all hjelpen jeg kan få, så setter pris på all svar jeg får :)

 

Hvilket type kamera og objektiv kan dere anbefale meg som nybegynner?

Det står i annonsen hvis det er inkludert et objektiv, kamera er sikkert bra. Det er ikke så stor kvalitetsforskjell fra merke til merke. Kjøp et dere liker, men lær å bruke det...

Blir det mye innefotografering av fest og moro så anbefaler jeg å kjøpe en ekstern blits, de innebygde blitsene er mer en nødløsning og for bruk til innfyllingsblits...

Lenke til kommentar

Dersom valget av EOS 100D hovedsakelig er gjort på grunn av størrelsen, ville jeg vurdert å kjøpe kameraet sammen med 40mm f/2,8 STM (pannekakeobjektiv). Blir da veldig kompakt og lett å ha med seg overalt.

 

Ellers selges vel kameraet vanligvis sammen med et 18-135mm objektiv. Mot å gå litt opp i størrelse og vekt, får du da et zoomområdet som nok passer for bruken du nevner.

Lenke til kommentar

...

Hvilket type kamera og objektiv kan dere anbefale meg som nybegynner?

Dere høres ikke ut som typiske speilrefleksbrukere så ikke glem å se på kameraer som i klassen Sony RX100 som tar ypperlige bilder og som går i lomma eller en liten veske.

 

Speilrefleks får man mest igjen for hvis man bruker det aktivt og utnytter muligheten ved å ha forskjellige objektiver for forskjellig bruk.

 

De beste kompaktkameraene i dag har meget god bildkvalitet selv under vanskelig forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

100D er et trygt og fornuftig valg. Ofte selges kameraet med et såkalt "kitobjektiv" - en normalzoom med et brennviddeomfang som dekker svært mye. Husk dog på at objektivet helst bør ha stabilisator som hos canon kalles "IS", dette skal stå på objektivet.

 

Mitt råd er å først kjøpe kameraet med en kitzoom/normalzoom og så vente med å kjøpe flere objektiver inntil spesifikke behov melder seg etterhvert. Mange klarer seg med kun normalzoomen, så man vet ofte ikke på forhånd om fremdtidsbehov.

 

Husk minnekort og kanskje og et ekstra batteri dersom det kan virke fornuftig. Canons speilrefleks leveres alltid med en god del bildeprogram, så du behøve ikke tenke på dette i starten. En ting å vurdere på sikt (dersom behovet er der) er å kjøpe en god ekstern blits, innebygde blitser er mye svakere enn en dedikert blits (noe som gjelder for de aller fleste kamera med innebygd blits)

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Dere høres ikke ut som typiske speilrefleksbrukere

 

Hvordan forventer du at en førstegangskjøper av systemkamera skal ordlegge seg? Alle må begynne/har begynt på null en eller annen gang.

 

Greit at du nevner at det finnes kompaktkamera, men jeg forstår ikke helt hvordan du konkluderer angående ferske systemkamerakjøpere.

 

Tor

Lenke til kommentar

100D er et helt ok kamera, det har et fint innebygget hjelpeprogram som enkelt forklarer hva som skjer under fotografering og berørings-skjermen er bare moro og jobbe med.

 

På de billigste tilbudene følger det gjerne med et litt eldre objektiv av typen 18-55mm IS, et helt greit objektiv hvis det står II eller III på de, kjøper du med objektivet 18-55mm IS STM får du det nyeste utgaven av dette objektivet, den største fordelen med det er at du får et mer kompakt objektiv og lydløs autofokus under videofilming, noe alle STM objektivene gir.

 

Dere vil nok etterhvert synes at objektivet er noe begrensende men det er helt normalt, fordelen da er at dere kan spørre her på forumet og få gode tips på hva dere eventuell burde oppgradere til.

 

Er ikke hensikten og kjøpe flere objektiver etterhvert finnes det entusiastkompaktkameraer som gir bortimot samme bildekvalitet og funksjoner.

 

Uansett hva avgjørelsen blir så er det meget viktig og formatere minnekortet i kameraet før bruk og gjøre det en gang iblant for og unngå korrupte bildefiler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Uansett hva avgjørelsen blir så er det meget viktig og formatere minnekortet i kameraet før bruk og gjøre det en gang iblant for og unngå korrupte bildefiler.

Kjøp også et velrenommert minnekortmerke som Sandisk eller Lexar. Styr unna billigmerker som Transcend. Selv om Transcend lager bra harddisker og PC-minne, så er det mye trøbbel med minnekortene deres.

 

Kjøp helst et minnekort med klasse 10 i hastighet (klasse 6 bør være minimum).

 

Ellers er Canon 100D et ok kamera det. Men ettersom dere ser ut til å vektlegge "lite", så ville jeg også snust litt på de såkalte speilløse systemkameraene (hybridkameraer). Panasonic Lumix G-serien og Sony Nex-serien er gode alternativer. Disse kan fås i alt fra rimelig små og enkle, til større og mer avanserte. Kjøp med standardobjektivet som følger med, så kan du oppgradere til andre objektiver etter hvert som du finner ut hva behovet er.

 

Hvis mulig, bør du kjøpe kameraet i en fotobutikk. Da kan du prøve kameraet før bruk, holde det, føle om det er riktig for deg. Det er viktigere enn alle mulige spesifikasjoner og hva alle andre mener.

 

Kristallo anbefaler RX100, som er blant de beste kompaktkameraene. Men det mangler en del muligheter som man får i systemkamera og speilreflekser. Bildekvaliteten er imidlertid ikke så langt unna speilrefleks, selv om den ikke når helt opp.

Endret av Schwarzwald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...