Gå til innhold

Hvordan fikse 5,25 vifte kontroll?


Anbefalte innlegg

Jeg har dette kabinettet http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=822

 

Har lyst å kjøpe meg en 5,25 vifte kontroll, tenker da på denne http://computeandmore.com/productlist.php?id=3480

 

Hvordan er det dette fungerer? I kabinettet har jeg 5 case vifter, 4 stk fulgte med å 1 corsair 4 pin har jeg kjøpt utenom. Vet ikke om de som fulgte med er 3 eller 4 pin vifter. Vet ikke en gang hvordan de er koblet opp, ser ikke ledningene til dem.

 

Kobler jeg bare denne kontrolleren til hovedkortet å si kobler jeg alle 5 viftene til den?

 

Hvordan gjør jeg det?

Endret av Satyrion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt den viftekontrolleren selv og den fungerer bra. Du kobler alle 5 viftene til kontrolleren og kobler strøm til den via 4-pins molex. Kontrolleren skal IKKE kobles til hovedkortet. 3- eller 4-pins vifter spiller ingen rolle, begge deler kan brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare husk at CPU vifte ikke bør kobles til den da ;) Ellers kan du få problemer med oppstart/andre feil fra hovedkortet.

 

*Edit*

Ser du nevner case vifter, så da har du nok tenkt på det allerede :)

 

Men har du bygget maskinen selv?
Isåfall hvis viftene var tilkoblet fra fabrikk, så må dem jo få strøm fra et sted, og da går det sikkert via molex, men er du heldig så er dem også koblet via overganger til 3-4 pins koblinger.

Endret av J@9
Lenke til kommentar

Bare husk at CPU vifte ikke bør kobles til den da ;) Ellers kan du få problemer med oppstart/andre feil fra hovedkortet.

 

*Edit*

Ser du nevner case vifter, så da har du nok tenkt på det allerede :)

 

Men har du bygget maskinen selv?

Isåfall hvis viftene var tilkoblet fra fabrikk, så må dem jo få strøm fra et sted, og da går det sikkert via molex, men er du heldig så er dem også koblet via overganger til 3-4 pins koblinger.

Den ble bygget for meg og 4 av case viftene kom med kabinettet. 2 av de case viftene har vifte styring low/high som du kan forandre på forran på kabinette på en knapp. Da er de vell nødt til å være koblet i 4-pin på hovedkortet? Har åpnet den flere ganger å sett, men ser bare den jeg har koblet selv via 4-pin + cpu viftene som er 4-pin

 

Corsair case viften jeg kjøpte er koblet til 4 pin på mobo og begge CPU viftene er kobler til 1 4 pin mobo med split til begge viftene. De 4 andre case viftene finner jeg ikke noe kobling på å ledningene er langt inni helvete så kan ikke en gang se dem hmmm

 

Edit: Sjekker hovedkortet mitt å det har bare 2 system fan headers og 1 x CPU fan header. Ser også at den ene vanlige case viften er koblet med 4 pin. Så da er Corsair case viften på en 4 pin, den ene stock case viften på den andre 4 pin og begge cpu viftene splittet på cpu 4-pin greia.

 

Da er det enda 3 vifter som jeg ikke kan se hvor er koblet, så de er nok molex koblet. Jau jau, men den vifte kontrolleren støtter visst molex og 3 pin PWM eller hva det heter. Så da kan jeg bare koble til 3 av viftene da 2 stk bruker 4 pin som kontrolleren ikke har.

 

Dette ble et rot tror jeg pælmer hele pcen ut av vinduet å ned i bade basenget under

 

CPU: AMD FX-4100 @ 4,4 GHz

CPU Cooler: Cooler Master Hyper 212 Evo Push-Pull Config X2

MB: Gigabyte GA-970A-D3P

GPU: Sapphire 7770 1GB GDDR5 @ 1175/1400

RAM: Avexir DDR3 8GB 1600mhz (4GBx2)

SSD: Kingston V300 120 GB

HDD: Western Digital Green 1 TB 7200 RPM

HDD2: Western Digital Green 2 TB 7200 RPM

OS: Windows 8.1 64bit

PSU: Silverstone Strider Essential 600W

SPU: Sound Blaster Z

WIFI: TP-LINK TL-WDN4800

CASE: ZALMAN Z3 Plus Red LED Fans -2 Front Intake -2 Top Exhaust -1 Back Exhaust

Monitor: Samsung 32" LCD 1080p

Endret av Satyrion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...