Gå til innhold

Økonomisk spm. om støtte til privat høgskole (bi)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har overhode ikke peiling når det gjelder skolestøtte, stipend o.l. Jeg bor (med tog) 1 time unna Nydalen. Så har man ikke rett til stipend da? eller borteboerstipend kanskje?

Åssen skal jeg betale for å gå på skolen? Sannsynligvis studielån om jeg ikke tar helt feil. Men har man en grense på hvor mye jeg kan låne? og hvor mye jeg får utbetalt hver måned?

 

Jeg kommer ikke til å få tid til å jobbe pga fokus på skolen, kan jeg i tillegg ta studielån som kan dekke mat, transport osv?

Takk på forhånd dere :) xox

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er forskjell på private og offentlige skoler, men vil tro det er samme greia...

 

I så fall får du fullt lån og stipend (40 % av lånet blir gjort om, såfremt du består eksamen), hvis du bor for deg selv. Dette er altså et såkalt borteboerstipend.

 

Bor du hjemme, får du naturligvis ikke et borteboerstipend, men du vil få innvilget fullt lån.

 

Avstand til skole har ingenting å si. Det er forøvrig ikke noe som heter "bensinstipend". Hehe...

Lenke til kommentar

Dersom du søker fullt lån og stipend, får du ca 37 k i stipend, deretter får du 56k i lån og du får dekket skolen med skolepenger. Alt er lån utenom stipendet, som også blir lån dersom du ikke står på alle eksamener.

 

Dersom du ikke skal jobbe ved siden av og også ha bil kommer du til å få det veldig trangt, man får stort stipend ved starten av hver termin som skal dekke både bøker skolepenger og litt av de utgiftene man har ved starten av året. Etter dette er får du 7080 kr i mnd som skal dekke husleie og alt annet. Forsto ikke helt om du bodde hjemme med mor og far eller om du har husleie? Men 7080 er ganske lite dersom du skal betale leie i oslo området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...