Gå til innhold

Radeon 9600 - maskin henger seg i menyer


goggen

Anbefalte innlegg

Har et Sapphire Radeon 9600.

 

I det siste har skjermen begynt å henge seg i spillmenyer. Dvs. jeg starter opp spill, kommer inn i menyer, musikk og effekter starter. Så fort jeg rører på musa fryser hele bildet og pc'n, og jeg må restarte maskina. Kjører spillene på oppløsning som skal være kurant for kortet.

 

Har prøvd å bytte driver.

 

Noen formeninger om hva som kan være feil/innstillinger som bør gjøres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang innimellom har jeg også problemer med at pc'en restarter ved oppstart av krevende spill.

 

Men i all hvodesak er det frysing av skjerm som er problemet. Det merkelige er det det har funka fett før. Men plutselig slo den seg vrang.

 

Lurer på om det er noen konflikter noe sted i systemet. Men i event viewer kan jeg ikke finne noen feilmeldinger.

Lenke til kommentar

Har og fått et lignende problem.

 

Kjøpte ny PC for 3 mdn. siden med Sapphire Radeon 9600 Pro (Komplett.no's Sommer PC). Ingen problemer i starten men den siste måneden har PC'en gått i stå hver gang jeg spiller WarCraft3 eller andre spill. Etter ca 10 - 40 min fryser skjermbildet og PC'en reagerer ikke.

 

Har prøvd forskjellige skjerminstillinger uten at det hjelper.

 

Finner ingen feil på systemet. Har formatert c: og reinstallert Windows XP Home. Oppdatert Windows og drivere til skjermkort.

 

Kan det være en feil på skjermkortet?

Lenke til kommentar

Jeg synes også å ha opplevd det samme med mitt Sapphire Radeon 9500 PRO etter oppgradering til nytt hovedkort.

 

Men nå er det blitt stabil og fint hjemme hos meg. Jeg måtte rett og slett kutte ut å bruke den samle pakken med drivere direkte fra ATI, men heller plukke ned enkeltfiler fra webben til Sapphire.

 

Jeg har kjørt lange tester med 3DMark 2003, og har ikke hatt noen heng siden.

 

Kjører Windows XP m/SP1, MSI 865PE hovedkort.

Lenke til kommentar

Det er mulig problemet løste seg med DirectX9.0b :) , jeg mener å hadde glemt den i mitt første forsøk å legge inn ATI's samle driverpakke på det nye hovedkortet.

 

Zip-filen som jeg kunne hente fra Sapphire har nemlig en sjekk på DirectX versjon, så det var vel egentlig den veien jeg husket på å legge inn DX9b før jeg fortsatte.

 

Men har noen andre opplevd problemer av dette type med Sapphire kort generelt? Jeg hadden absolutt ingen probl. overhode så lenge kortet kjørte på mitt forrige MSI kort, et 845PE chipset.

Lenke til kommentar

fint og høre at det er flere som har dette problemet, kammerat av meg sin maskin frøys også når han oppdaterte C&C generals til Zero Hour, alså vandlig fungerte men når han installerte tillegspakka stoppa det opp :-? Andre spill har forsåvidt fungert bra, dog så hadde de fleste av de spilla inne på maskinen fra før han kjøpt kortet.

 

Noen som kan bekrefte at oppdatering av driver, reinstall av dx eller oppdatering av windows fikser problemet(han kameraten min hadde forsåvidt WinXP SP1 som var relativt oppdatert, dx9(vet ikke om det var a eller B), og 3.7 catalyst-driveren. Men windows og dx9 var oppdatert før han bytta til 9600pro kortet)

Lenke til kommentar

Til dere som har dette problemet etter å ha installert ny hardware:

Generals og andre spill oppretter egne mapper med configurasjon filer, savegames osv under Mine Dokumenter.

Disse fjernes/endres ikke ved uninstall/install.

 

Dette var i alle fall problemet hos meg. Fjernet denne mappa og la inn spillet på nytt, nå funker alt glimrende igjen :smile:

 

Kanskje dette kan hjelpe andre.

Lenke til kommentar
www.sapphiretech.com

 

Direkte link:

http://download.sapphiretech.com/downloads...s/downloads.asp

 

Glenn.

 

Damn altså, nå har jeg prøvd dette og uten hell.

 

Problemet er egentlig at musepekern i spillmenyene fryser og den "vanlige" windowsmusepekeren kommer frem - denne kan jeg bevege, men bildet er fryst, og kommer ikke ut til skrivebordet igjen.

 

Kjipern ass...

Lenke til kommentar

Har nettop vært plaget med lignende problem. Broren min kjøpte seg datamaskin med C3D radeon 9600. Maskinen var innstallert da han fikk den, men når han prøvde å kjøre Age of Mythology og C&C Generals frøs bildet og maskinen låste seg. Etter å ha prøvd å oppdatere drivene til skjermkortet ga vi opp og han fikk sende skjermkortet tilbake. Men vi bestemte oss for å prøve den siste løsningen før vi sendte det tilbake, å re-innstallere windows. Etter å ha lagt inn windows på nytt og direktx 9, installerte vi catalyst 3.8 og siden har maskinen funket feilfritt. :)

Lenke til kommentar
... Etter å ha lagt inn windows på nytt og direktx 9, installerte vi catalyst 3.8 og siden har maskinen funket feilfritt. :)

 

Men det er jo litt kjipt å måtte formatere ofr at ting skal funke. Det måtte jeg ofte med gammel maskin, var bla. derfor jeg kjøpte ny. Og den har fungert fint inntil nå nylig.

 

Forøvrig første gang jeg har et ATI-kort, og jeg ser mange andre har samme problem - begynner å lure om dette var et bomkjøp.

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med Support (Skulle ha ringt dem tidligere), og de skulle sende meg et annet skjermkort. :)

 

Det har vistnok vært endel kluss med 9600 -serien...

 

Så jeg anbefaler alle som har problemer med dette kortet om å kontakte selger eller support.

 

Og om noen har planer om å kjøpe ATI Sapphire Radeon 128 Pro, vurder et annet kort... :-?

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt et Sapphire Radeon 9600pro "fireblade edition" fra komplett og har akkurat samme problem som dere,

Det skal sies at noen spill fungerer som C&C: generals og Zero Hour og Ut 2003.

Det som fiksa problemet med Generals var: gå til display properties->settings->advance->trubleshoot taben->dra den 1 hakk til venstre. da vil musa blinke i generals, men spillet fungerer perfekt. det er ikke noe stort problem.

Men hvis noen finner ut noe så ta gjerne og skriv her.

Det skal også sies at jeg oppgraderte fra et Leadtek Winfast geforce 3 ti 200, kansje fler har oppgradert fra Nvidia så det har noe med det og gjøra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...