Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] SSD vises ikke lenger i BIOS


Anbefalte innlegg

Har problem med en OCZ Vector SSD disk som ikke dukker opp i BIOS.


1. Hadde planer om å installere Win 8.1 64-bit. Før jeg tok fatt på dette foretok jeg en oppdatering til siste BIOS med Asus sin BIOS Updater: http://www.asus.com/Motherboards/Z87EXPERT/#support


2. Updater oppdaterte BIOS inne i Win 7 og spurte om jeg ville restarte. Ved restart slo maskinen seg av og på igjen i løpet av 1 sekund etter at Windows hadde logget seg av, før bootscreen kom opp og jeg kunne gå inn i BIOS. Jeg vet ikke om maskinen slo seg av fordi det er vanlig når man har oppdatert BIOS, eller om det var fordi den nye oppdaterte BIOS ikke hadde fått disablet C6/C7 states slik som på gamle BIOS (for PSU kompatibilitet med Haswell). Uansett; SSD viste ikke lenger som en boot option i BIOS. DVD-spiller og 2 HDD disker viste fortsatt.


3. Tok disable på C6/C7 states i BIOS, og gjorde en reboot. Når den hadde kommet forbi BIOS så viste det meldingen: "NTLDR is missing. Press Ctrl+Alt+Del to restart".


4. Slo av maskinen og koblet løs DVD og alle disker fra SATA. Startet maskinen på nytt og gikk inn i BIOS. Slo av maskinen og koblet tilbake kun SSD disk. Restartet og uten å gå inn i BIOS får jeg opp meldingen "The current BIOS setting do not fully support the boot device. Click OK to enter the BIOS setup.Go to Advanced > Boot > CSM Parameters, and adjust the CSM (Compability Suport Module) settings to enable the boot device."


5. Testet både auto, enabled, og disabled under CSM i BIOS, og alle mulige settinger under hver av disse 3 options. For hver lagring av ny settings i BIOS og påfølgende restart så får jeg samme melding som i punkt 4.


6. Kobler til DVD-spiller igjen og forsøker å installere Win 8.1 fra CD. SSD vises ikke under installasjons-veiledning.


7. Lager en Bootable Toolbox fra SSD fabrikanten: http://www.oczforum.com/forum/showthread.php?112816-PC-BOOTABLE-TOOLBOX. Når jeg får bootet toolbox (via minnepinne) så sier programmet at den ikke ser noen kompatible disker!


8. Forsøkte å bytte om strømkabel mellom DVD-spiller og SSD. Ingen forskjell.



SSD disk ble brukt som systemdisk og inneholder fortsatt Win 7. Det eneste jeg har foretatt meg er som nevt å oppdatere til siste BIOS. AHCPI er satt i BIOS. Har ikke klart å google meg frem til noen løsning. HK er et Asus Z87 Expert og jeg bruker Intel SATA portene og ikke Asmedia.

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner ikke biosen til ditt kort men påse at du har satt det til mbr boot og rett enhet.

Bootmeny F9 funker det?

Load optimized defaults er også noe jeg bruker alltid å gjøre ved reflash av bios så en "save" direkte ,

Da blir alle irq og device tables og slikt satt ordentlig.

Så gjør man individuelle tilpasninger etter første boot.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å boote på Windows install, velge repair og manuelt adde drivere til disken (legg dem på en pinne eller no)? Måtte det på en revodrive en gang men det er jo ikke helt det samme da. Kanskje verdt et forsøk.

 

Edit Evt prøve flashback og se om eldre bioser er mer stabilt. Min erfaring er å ikke oppdatere bios hvis man ikke har problemer med noe.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

hvordan setter jeg det til mbr boot? F9 funker ikke. load optimized defaults gjorde ingen forskjell. hva betyr "en "save" direkte"?

 

ved booting med Win Install ser ikke disken noen SSD. jeg får derfor ikke opp noen WIn partisjon å reparere. hvor finner jeg drivere til disken? ser kun firmware updates på OCZ Vector sin hjemmeside.

Lenke til kommentar

Heia OCZ .

Neida , men det er utrolig hvor mange problemer som oppstår når SSD fra OCZ er med i bildet.

 

Med save direkte . mener jeg å lagre/avslutte instillingene rett etter "Load Optimized Defaults" (F10 vanligvis)

 

Vanskelig når man ikke sitter selv foran din PC.

Kan du kople disken til en annen fungerende Windows PC for å sjekke at det fremdeles er liv i den ( de at den kommer opp i diskbehandling) ?

Lenke til kommentar

IRST drivere har jeg på CD som fulgte med HK. men når jeg velger "load driver" fra Win Install så lar det meg kun velge filer av type "setup information", dvs at det er ingen filer fra IRST som kan velges. og når jeg heller ikke får åpnet noe command prompt (fordi SSD disken ikke gjenkjennes), så vet jeg ikke hvordan jeg skal kunne bruke "load driver" option under Windows Install.

 

hvordan bytter jeg tilbake til gammel BIOS?

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt har nok en bios flashback funksjon. Da kan du legge bios fil på en minnepinne, sette denne i dedikert USB Port og holde inne knappen på io panelet noen sekunder. Du trenger ikke ha pc påslått en gang :) men du må muligens rename bios fil. Finnes guides på dette. Det letteste er nok å bruke ez flash i bios men noen ganger krangler denne hvis man forsøker å gå bakover mtp bios versjon. Prøv biosen du hadde sist men jeg tviler jo litt på at det er her feilen ligger.

 

Du kan jo også prøve å "clear cmos" .. Google it.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

fikk gått tilbake til en gammel BIOS gjennom ez flash. ingen forskjell. jeg husker ikke nøyaktig hvilken BIOS versjon jeg hadde, men når det ikke gjorde noen forskjell med den nest nyeste BIOS så kan jeg umulig tenke meg at noen av de enda gamlere BIOS versjonene skal få SSD til å vises igjen :(

Lenke til kommentar

Prøv å power-cycle SSD-en:

 

  1. Skru av maskinen, trekk ut strømkabelen og hold deretter på-knappen inne i noen sekunder.
  2. Ta ut SATA-kabelen fra SSD-en, men ikke strømkabelen.
  3. Start opp maskinen og la den stå i bios ca. 20 minutter.
  4. Skru av maskinen, og sett SATA-kabelen i SSD-en igjen.
  5. Start maskinen og se om bios oppdager disken nå, hvis den gjør det må du muligens stille inn bios til å boote fra den.
Endret av Brun Saus
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vet ikke hvor relevant dette er, men i mitt tilfelle gjaldt det OCZ revodrive (altså PCI-e SSD). Har skjedd flere ganger at den forsvinner helt (i bios, men ikke i mini-xp eller linux via hirensbootcd), og jeg må alltid laste ned SIL3124 drivere fra Silicon Image, og deretter legge det på minnepenn og installere de slik du prøvde. Rart at det ikke gikk for din del.. Men i mitt tilfelle virket "load driver".. Lykke til..

Lenke til kommentar

har forsøkt clear cmos og power cycle nå. ingen forskjell. BIOS står og har alltid stått i AHCPI. trikset med å holde shift+F10 under Win Install og skrive "list disk" i Diskpart viste at den heller ikke der ser SSD.

 

da ser det ut til at jeg må ta SSD med inn til et PC-verksted i morgen og få den testet. madness.

 

et annet spørsmål i mellomtiden: om det skulle vise seg at SSD virkelig er død, så går vel dette på garantien? I såfall vil fortsatt mine private filer være på disken når jeg sender den tilbake. finnes det noen måte å få tatt en erase av disken? Clean Erase i OCZ sin Toolbox fungerer jo ikke så lenge programmet ikke ser disken...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vet ikke hvor relevant dette er, men i mitt tilfelle gjaldt det OCZ revodrive (altså PCI-e SSD). Har skjedd flere ganger at den forsvinner helt (i bios, men ikke i mini-xp eller linux via hirensbootcd), og jeg må alltid laste ned SIL3124 drivere fra Silicon Image, og deretter legge det på minnepenn og installere de slik du prøvde. Rart at det ikke gikk for din del.. Men i mitt tilfelle virket "load driver".. Lykke til..

 

lastet ned MS Windows 7/Vista/XP/Server 2003-2008 64bit v1.1.15.0 fra denne siden: http://www.drivers-download.com/en/downloadlist.php?id=72

 

når jeg unzippet det til minnepinne så får jeg en IA64 folder som Load Driver ikke finner noe fra, og en AMD64 folder som Load Driver finner driver fra, men de er ikke kompatibel med mitt system når jeg haker av "hak vekk ikke kompatible-drivere". kan jeg likevel installere denne driveren, eller har jeg valgt feil nedlasting fra siden?

Endret av PocoLoco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...