Gå til innhold

Skal det være komma før eller i dette tilfellet. Og hva er reglen?


dorge

Anbefalte innlegg

Skal det være komma før eller i dette tilfellet? "om en setning er ledd eller helsetning når den ikke har verbal" Er det som med og, der man ikke setter komma foran om man lister substantiver eller verb, som f.eks "Rød og blå, spille og leke", at man ikke setter komma foran eller om man lister to substantiver eller verb? Hva med når setningen lister lengre setningsdeler, som i dette tilfellet: "Jeg skulle på do, eller jeg skulle på kiosken" Er det riktig med komma før eller her, men om jeg hadde satt valg mellom to substantiver eller verb så skal det ikke brukes komma? "Jeg skulle på do eller kiosken"

 

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du gir deg ikke? Som i ditt forrige innlegg, om nøyaktig det samme, kommer du med krøkkete formuleringer, håpløs tegnsetting og meningsløse eksempler.

 

Det finnes regler for kommaets plassering. Hovedreglene er, etter det jeg husker, alltid komma mellom hovedsetning og bisetning, ved oppramsing, foran "men", ved innskuddssetning og i enkelte tilfeller foran "eller". Viktigste å huske på er at komma benyttes der du ellers ville hatt en kort pause, men ikke nødvendigvis et punktum.

 

Det viktigste, og enkleste, er alltid å formulere setningene fornuftig - eller i ditt tilfelle; omformulere!

Dersom du er usikker på hvordan du skal benytte tegnsetting i en setning som er så merkelig og meningsløs som den du kommer med lønner det seg, så og si, alltid å omformulere.

 

Ingen ville noensinne sagt "Jeg skulle på do eller i kiosken". Isteden burde du omformulere, til for eksempel "Jeg skulle enten gå på do, eller i kiosken".

"Enten" kan i de aller fleste tilfeller benyttes i en setning der du har to valg - derav uttrykket "enten eller" (?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hvor får du alle tullete eksemplene fra? Når du verken har et budskap eller klarer å formulere det, så skal du bare ta løpefart og gi f**n i hvor kommaer skal plasseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...