Gå til innhold

Backup: Er det en NAS jeg leter etter


Anbefalte innlegg

Hei,

Har ca. 2TB jeg å ta backup av. Nå bruker jeg eksterne USB disker, men synes at det går for treigt. Det tar jo flere dager.... (Nå er det USB 2.0 da). Tenkte at en NAS kunne være grei for formålet: Om jeg har en med 4 brønner kan jeg jo sjonglere disker ganske greit. Tenker at en skal jeg bruke til vanlig, så skal jeg ha en i backup, samt nok en backup for oppbevaring på et annet sted. Kan en NAS fungere til det? Når jeg leser om NAS enheter så virker det som om redundans og å få flere disker til å fungere som en stor, men det er altså ikke det som er hovedformålet mitt, og derfor spør jeg her før jeg evt. går til anskaffelse av noe som kanskje ikke fungerer.

 

Om jeg skal gå for en NAS er det noe jeg skal se spesiellt etter? Synes ikke backup er så veldig spennende så hadde ikke tenkt å bruke unødvendig mye penger på det heller. Forslag, innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nas er jo bare disk/disker som du kan bruke over nettverk , det er ikke noe mer magisk i selg selv.

De kommer ofte med programvare for styring av automatisk backup ol.

At de har raid er bare for å forhindre tapt data om en disk skal dø, sett i ny og vips spieilet tilbake automatisk.

 

Det kommer ofte med andre fordeler som å logge inn og få tilgang til dataene over nett uten å sette opp dette på sine egne pcer.

 

Det blir helt likt som å sette disker i sin egen pc og lagre på dem uten om de nevnte fordeler.

 

Skal naset stå i samme hus så dør det også i en brann/tyveri.

Setter du den et annet sted så er iallefall dataene i backup litt mer sikker med tanke på fysisk skade.

Lenke til kommentar

En ekstra intern disk gir omtrent like stor sikkerhet som en NAS om NAS'en står i samme rom. Og er svært mye billigere og enklere. Så bare synkroniserer man viktige data på begge diskene. I tillegg bør man ta det ut på USB-minne noen ganger i året og lagre det på jobben eller et annet sted utenfor hjemmet. Da er det i tillegg sikret mot brann og innbrudd.

Lenke til kommentar

En ekstra intern disk gir omtrent like stor sikkerhet som en NAS om NAS'en står i samme rom. Og er svært mye billigere og enklere. Så bare synkroniserer man viktige data på begge diskene. I tillegg bør man ta det ut på USB-minne noen ganger i året og lagre det på jobben eller et annet sted utenfor hjemmet. Da er det i tillegg sikret mot brann og innbrudd.

Eller bare kjøpe en Cloudtjeneste, som feks Jotta tilbyr.. Ubegrenset plass. :p Lagres i Norge så det er iallefall sikkert mtp NSA snoking.

Lenke til kommentar

 

En ekstra intern disk gir omtrent like stor sikkerhet som en NAS om NAS'en står i samme rom. Og er svært mye billigere og enklere. Så bare synkroniserer man viktige data på begge diskene. I tillegg bør man ta det ut på USB-minne noen ganger i året og lagre det på jobben eller et annet sted utenfor hjemmet. Da er det i tillegg sikret mot brann og innbrudd.

Eller bare kjøpe en Cloudtjeneste, som feks Jotta tilbyr.. Ubegrenset plass. :p Lagres i Norge så det er iallefall sikkert mtp NSA snoking.

 

 

Det betinger nok større båndbredde enn jeg har på nettverket ut i verden:/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...