Gå til innhold

mediasenter maskin med XBMC


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg setter opp en maskin med XBMC, men for å koble til tv trenger jeg altså da et skjermkort med HDMI, Er det nok for å få lyd til tv'n også ? Kommer alt over via HDMI'n fra skjermkortet ?

 

Tv'n er også koblet mot en forsterker, jeg bør vel kanskje da koble denne hdmi kabelen mot forsterker og ikke tv ?

 

Takk for at du leste mitt newbie spørsmål :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke noe dedikert skjermkort, de som er innebygde i CPU er mer enn bra nok til mediebruk, dette gjelder uansett om du velger AMD eller Intel CPU.

Når det gjelder HDMI så overfører den både bilde og lyd og har du en forsterker/reciever med HDMI så kobler du alt via den.

 

Jeg kjører lyden via USB til en DAC også videre til forsterker.

Lenke til kommentar

Men hvordan får jeg overført bilde fra CPU ? Dette er en data som er dedikert kun til dette formålet. Den brukes ikke til noe annet.

 

På maskinen sitt hovedkort er det kun en gammel VGA/CRT port. Akkuratt nå bruker jeg en DVI til HDMI til TV'n som funker bra, men det kommer ikke lyd. Kan vel kanskje trekke en phono kabel eller finnes det bedre løsninger ?

Endret av aero77
Lenke til kommentar

Men hvordan får jeg overført bilde fra CPU ? Dette er en data som er dedikert kun til dette formålet. Den brukes ikke til noe annet.

 

På maskinen sitt hovedkort er det kun en gammel VGA/CRT port. Akkuratt nå bruker jeg en DVI til HDMI til TV'n som funker bra, men det kommer ikke lyd. Kan vel kanskje trekke en phono kabel eller finnes det bedre løsninger ?

 

Da kan det kanskje være like greit å kjøpe et billig skjermkort med HDMI? Lyd overføres enten via HDMI (som er det beste da dette støtter HD lyd som DTS-HDMA og TrueHD) eller via optisk eller analogt. Gjennom optisk får du ikke HD lyd.

 

 

Hva slags hovedkort osv har du?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg gikk for en enklere løsning enn så lenge. Fra windows 8 maskina mi dro jeg en HDMI (plugg på begge sider) kabel fra skjermkortet til forsterkeren til tv'n. Begynnte da å spille av en film, men det kommer fremdeles ikke lyd. Hva er det som kan være galt da?

Endret av aero77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...