Gå til innhold

[Løst] - Blitsoppsett for portrettfotografering (Olympus)


Anbefalte innlegg

Hei alle!




Jeg skal ta noen enkle portrettfotografier for en student-kullbok (ca 130 stk). Jeg har gjort det noen ganger tidligere for andre kull, så veit alt om selve jobben. Det som er nytt av året er at jeg solgte unna alt Canonutstyr (med blitser) og nå kun har en knøtt av en ekstern blits til E-M1 (heldigvis kan sistnevnte benyttes som fjernutløser av iallefall Olympus-blitser).



Oppsettet jeg har benyttet meg av tidligere og som jeg er mest komfertabel med er 3 stk fjernutløste blitser; 1x hovedblits, 1x fill-in og 1x for å lyse ut bakgrunnen.


Jeg ser for meg at jeg iallefall vil ha en Olympus FL-600R på sikt, kanskje 2.



Før jeg gjør noen relativt store innkjøp tenkte jeg å høre her om råd/innspill.


Budsjettet er ikke ubegrenset (helst < 6 000 kr), men ikke la det stoppe dere fra å komme med innspill.




Ser for meg noen alternative måter jeg kan løse det på:


  1. Kjøpe 2 stk Olympus FL-600R og låne en siste
  2. Gå for et enklere oppsett med reflektor istedet for blits nr 2? Har blant annet fått et tips om å benytte isoporplate som reflektor :)
  3. Leie studioblitser for enkeltdagene (ulempen er at jeg må gjøre fotograferingen i mange omganger, dermed vil det koste litt)
  4. Kjøpe et rimelig sett studioblitser
  5. Evt. andre oppsett/forslag?


Setter stor pris på erfaringer, innspill og råd! :)




- L


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo gå for Yongnuo 560 III (som har innebygget radiomottaker) :)

De får ufattelig mye skryt, samt at de er rimelige (ca. 70 dollar).

Det er speedlight-bliser, ikke studiolys.

 

Se bl.a. her:

http://www.thephoblographer.com/2013/06/30/review-yongnuo-560-iii/

 

http://www.thephoblographer.com/2013/01/18/egad-brain-yongnuo-puts-radio-triggering-into-their-flashes/

 

De er helmanuelle (som alltid er ønskelig) og funker med Olympus (jeg har selv Canon-utgaven av blitsen og Olympus OMD EM5)!

De trigges lett med Youngnuo RF 602 eller 603 (ca. 20-30 dollar)

 

Da er iallefall budsjettet godt innenfor, samt at det ikke er noe "kina-kopi-drit", men skikkelige blitser ;)

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

 

Jeg tror jeg hadde vurdert rimelige studioblitser. Muligens i kombinasjon med en FL600R.

 

Virker som en god løsning!

 

 

Jeg bruker rimelige studioblitser fra kaffebrus, men har 2 stk FL-50R for å ta på location. ... ikke dumt det. Har prøvd FL-600R og den gjør absolutt jobben. Den er liten, men samtidig mye bedre enn FL-36R pga den lader kjappere (4stk batterier vs 2).

 

Hva slags type studioblitser er det? (??? W)

Er det en grei forhandler å kjøpe av?

 

 

Du kan jo gå for Yongnuo 560 III (som har innebygget radiomottaker) :)

De får ufattelig mye skryt, samt at de er rimelige (ca. 70 dollar).

Det er speedlight-bliser, ikke studiolys.

 

De er helmanuelle (som alltid er ønskelig) og funker med Olympus (jeg har selv Canon-utgaven av blitsen og Olympus OMD EM5)!

De trigges lett med Youngnuo RF 602 eller 603 (ca. 20-30 dollar)

 

Da er iallefall budsjettet godt innenfor, samt at det ikke er noe "kina-kopi-drit", men skikkelige blitser ;)

 

 

Dette var interessant! For ca 2000 kr inkludert mva får jeg 3 stk + trigger.

Synes det var litt vanskelig å finne ut av hvilke(n) trigger som passer for Olympus.

Kan eventuelt kjøpe 2 av disse + trigger + Olympus FL-600R.

 

 

Flere forslag/innspill er velkomne! :)

 

- L

Lenke til kommentar

 

Synes det var litt vanskelig å finne ut av hvilke(n) trigger som passer for Olympus.

 

 

Jeg kjøpte Canon-versjon av blits og RF602-trigger. Har lest at Canon-versjonen var enklere å bruke på andre systemer enn Nikon-versjonen (hadde visst noe å gjøre med antal "pin-conectors"). Jeg har som sagt Olympus selv.

 

Med triggeren fulgte det med en sender og en mottaker. Blitsen (YN 560 III (3)) har innebygget mottaker, så da har du evt. en mottaker for en annen blits/studiolampe som ikke har dette innebygget. Kabler (sync) og batterier fulgte med triggeren :)

Lenke til kommentar

Har googlet litt og forstått at ledetall 60 (ISO 100 @ 105mm) tilsvarer omtrent 250w studiobelysning. Før brukte jeg 2-3x Canon Speedlite 430 EX med ledetall 43. Tror jeg skal klare meg mer enn godt nok med YN 560 III som har ledetall 56 :)

 

 

Jeg kjøpte Canon-versjon av blits og RF602-trigger. Har lest at Canon-versjonen var enklere å bruke på andre systemer enn Nikon-versjonen (hadde visst noe å gjøre med antal "pin-conectors"). Jeg har som sagt Olympus selv.

 

Tusen takk for raskt svar! :)

Synes det var vanskelig å finne Canon-versjonen av YN 560 III og RF-602 på amazon (se linker under), har du en link? Eller er det riktige blitsversjoner jeg isåfall kjøper?

 

 

Tenker å kjøpe følgende fra amazon:

- 2-3x Yongnuo YN 560 III

- 2x softboks 40x40cm (med stativ)

- 1x Yongnuo RF-602-N1

- 1x reflektor 110 cm

 

Tilsammen blir det med 2 blitser = $ 260 * 1,25 (mva) * 6,10 kr/$ + gebyr = 1 983 kr + gebyr

Med 3 blitser = $ 335 * 1,25 (mva) * 6,10 kr/$ + gebyr = 2 555 kr + gebyr

 

Klarer ikke helt å bestemme meg for om det skal bli 2 eller 3 blitser, men det blir nok uansett en god pakke :)

 

 

Noen som vet om jeg må betale toll av softbokser og reflektor? Går det som tollfritt fotoutstyr?

 

 

- L

Lenke til kommentar

Takk for tips om Metz-blitser - skal ta en titt på de ;)

 

Ergelig at Amazon ikke sender..

 

Ser ut til å gå bra å bestille via jetcarrier.com. Man får da en amerikansk adresse som Amazon sender varene til.

Jepp - det blir litt dyrere ca 350-400 kr, men jeg slipper laaaaang leveringstid på varer på ebay fra Kina/Hong Kong og det hele føles litt tryggere ;)

 

Legger til i etterkant:

Prisen for 3x YN 560 III + FR-602 blir ca. 2500 kr. Bra pris!

 

 

- L

Endret av lma
Lenke til kommentar

Jeg brukte ebay :)

Fikk samme melding fra amazon som deg ;)

 

Husker ikke helt hvilken selger, men det sto ganske tydelig i beskrivelsen for både blits og trigger at det var canon-utgave :)

 

Kjøpte 3x YN 560 III nå og FN-602 fra Amazon.com - via jetcarrier.com. Spent på hvordan det går. Er iallefall 2-4 uker kortere leveringstid enn å bestille via Kina/Hong Kong fra ebay :)

Tenker å kjøpe to rimelige softboxer fra en UK basert selger - gir vesentlig raskere leveringstid og fortsatt under 1/3 av prisen i Norge.

 

Det var nevnt at blitsen jeg kjøpte passer til både Nikon og Canon (og alle andre merker). Kjøpte også FN-602 til Canon ;)

 

 

- L

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en enkelt EX430II på kameraet med en softbox påmontert. Overraskende perfekt studiokvalitet på bildene, hadde ikke forventet noe bedre kvalitet hos noen proff fotograf. Så beste tommelfingerregel må være å ikke la noen blitser treffe objektet uten å bli diffusert på en måte, enten reflektert i noe eller gjennom en diffusor/softbox. Min Aurura microbox er faktisk mitt kjæreste fotoutstyr.

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg en enkelt EX430II på kameraet med en softbox påmontert. Overraskende perfekt studiokvalitet på bildene, hadde ikke forventet noe bedre kvalitet hos noen proff fotograf. Så beste tommelfingerregel må være å ikke la noen blitser treffe objektet uten å bli diffusert på en måte, enten reflektert i noe eller gjennom en diffusor/softbox. Min Aurura microbox er faktisk mitt kjæreste fotoutstyr.

 

 

1. Kjøp/Last ned "Zack Arias - One Light Workshop".

2. Se den enorme forskjellen mellom "blits på kamera" og "blits av kamera". Samt forskjellen mellom "bounce"blits og "blits av kamera".

3. Kjøp lysstativ, radiotrigger og større softbox :)

 

Dette var mine første tre steg da jeg fikk spørsmål om å ta portretter i et selskap :)

 

Blits på kamera, uansett hvor mye du diffuserer det, vil nesten alltid gi flatt lys uten kontrast. Ved å flytte lyskilden vekk fra kamera vil du kunne styre kontrasten i skyggene og dermed få mer dybde i bildet ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da var 3 stk YN 560 III ankommet. Virker som de har god kvalitet og er enkle å betjene. Presterte å bestille feil sender, så den kommer forhåpentligvis om en uke (sammen med softbokser).

 

Prisen ble totalt 1700 kr + frakt: 305 kr + Mva: 425 kr = 2430 kr.

Ingen dårlig pris for 3 gode blitser med andre ord. Kommer med ny tilbakemelding når jeg har fått prøvd de skikkelig!

 

 

- L

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått testet blitssystemet og jeg er veldig fornøyd. Det viste seg at blitstriggeren jeg kjøpte kan brukes.

Kjøpte samtidig en 60x60cm softbox + mindre softboks. Veldig fornøyd med resultatet så langt. Enkle blitser å justere! Samtidig er de rimelig kraftige og holder mer enn nok til enkeltpersoner og små grupper.

 

Spørsmål:

Softboksen jeg kjøpte har en typisk blits-stativ-tilkobling. Jeg har ingen planer om å kjøpe et slikt stativ (billigste jeg fant kostet 500 kr hos JP), men jeg vil tro det finnes en tilkobling som lar meg feste blitsen til et vanlig kamerastativ. Noen som vet om det finnes?

 

Festet som softboksen trenger vil jeg tro skal være slik som den på toppen her.

I den andre enden bør det altså være feste for en vanlig kamera-stativ-skrue.

 

 

- L

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Spørsmål:

Softboksen jeg kjøpte har en typisk blits-stativ-tilkobling. Jeg har ingen planer om å kjøpe et slikt stativ (billigste jeg fant kostet 500 kr hos JP), men jeg vil tro det finnes en tilkobling som lar meg feste blitsen til et vanlig kamerastativ. Noen som vet om det finnes?

 

Festet som softboksen trenger vil jeg tro skal være slik som den på toppen her.

I den andre enden bør det altså være feste for en vanlig kamera-stativ-skrue.

 

 

- L

 

Ja, kjøpte en slik her:

http://www.fotovideo.no/Tilbeh%C3%B8r/Stativ/Stativadapter/Manfrotto/Manfrotto-Adapter-119-Adapter-spigot--3-8-til-hun-1-4-121006-p0000121311

 

Kjøpte fysisk i butikken slik at jeg var sikker på at det passet.

Lenke til kommentar

Ja, kjøpte en slik her:

http://www.fotovideo.no/Tilbeh%C3%B8r/Stativ/Stativadapter/Manfrotto/Manfrotto-Adapter-119-Adapter-spigot--3-8-til-hun-1-4-121006-p0000121311

Kjøpte fysisk i butikken slik at jeg var sikker på at det passet.

 

Tusen takk for hjelpen! Akkurat det jeg lette etter :)

Endte opp med å feste softboksen med tape. Verken estetisk eller særlig praktisk i lengden, men billig og raskt. Satser på å kjøpe en slik etterhvert ;)

 

- LM

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...