Gå til innhold

A7n8x deluxe rev 2 / system failed memory test av og til


spetter

Anbefalte innlegg

Er det noe feil med systemet et sted om jeg får system failed memory test under oppstart ? Får den feilen sånn av og til og av og til ikke, sier den stemmen det (stemmestyring feilmelding oppstart)

 

Hva er det som kan forårsake dette ?

 

 

Hovedkort:

Asus A7n8X Deluxe rev 2

 

Ram:

Corsair TWINX1024-3200LL DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched CMX512-3200LL DIMMs

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får den meldingen av og til jeg også. Som regel etter at maskinen har tryna. På default settings. :cry:

Har a7n8x deluxe pcb2.0 med bios 1005 og en 512M PC3200 TwinMos m/Winbond 512 brikke

 

Jeg har lett litt i andre forum og bestemt meg for å teste noen tips.

 

Noen anbefaler å sette minne til å gå på 100% (d.v.s. låse den til FSB, dette gir deg også best ytelse.)

Hvis ikke det hjelper har jeg tenkt å sette minnefrekvensen ned til 133MHz (Utrolig kjipt, men om det gjør at den er stabil kan jeg leve med det til jeg får kjøpt meg bedre minne eller funnet en annen løsning på problemet.)

En siste ting jeg leste om var at 1T Command kunne settes til Auto (Vet ikke hvor den settes, skal sjekke når jeg kommer hjem).

 

Kan hende noe av dette funker for deg?

Lenke til kommentar
Jeg får den meldingen av og til jeg også. Som regel etter at maskinen har tryna. På default settings. :cry:

Har a7n8x deluxe pcb2.0 med bios 1005 og en 512M PC3200 TwinMos m/Winbond 512 brikke

 

Jeg har lett litt i andre forum og bestemt meg for å teste noen tips.

 

Noen anbefaler å sette minne til å gå på 100% (d.v.s. låse den til FSB, dette gir deg også best ytelse.)

Hvis ikke det hjelper har jeg tenkt å sette minnefrekvensen ned til 133MHz (Utrolig kjipt, men om det gjør at den er stabil kan jeg leve med det til jeg får kjøpt meg bedre minne eller funnet en annen løsning på problemet.)

En siste ting jeg leste om var at 1T Command kunne settes til Auto (Vet ikke hvor den settes, skal sjekke når jeg kommer hjem).

 

Kan hende noe av dette funker for deg?

 

ok..

har oppgradert til bios 1006 selv

hvor setter jeg minnet til 100% , hvor låser jeg den til FSB hastighet i bios ? finner ikke noe steder hvor jeg kan sette det ? eller eventuelt hva heter det i bios ?

 

Minnet kan settes til Auto eller by spd ja. er disse to valga jeg får, og når jeg setter til auto så går et av disse talla fra 6 til 5, ingen andre tall blir berørt. Eller kan dette forandres også ?

Lenke til kommentar
hmm.

 

Har jeg rett når jeg sier

 

Advanced Chipset feature4s

 

System performance: user defined

memory frequency: 100%

memory timings: user defined:

sdram activ......... 5

3

2

2T

 

 

Det er dette som skal forandres på , om systemet blir mer stabilt ?

 

nå har du satt minnet til 100% ja.

 

jeg kjenner ikke til dine minnebrikker, men jeg ville prøvd og sette Timingsene litt høyere, for og sjekke om det er det sm er problemet.

SDRAM active 6

4

3

2.5

 

men som sagt kjenner jeg ikke til minnebrikkene dine, men det er ikke de instillingene du nevnte som var mine default innstillinger.

Lenke til kommentar
Og foresten. kan ikke sette minnet til 1T command .

disse valgene er det: 2T 2.5T 3T eller noe. ikke 1T.

 

når dette settes til auto hvet jeg ikke hva det settes til

 

Beklager at dette var mangelfullt forklart. Har lest meg til dette nå i løpet av dagen og tenkte å teste det når jeg kom hjem.

 

Du har truffet rett angående 100% memory frequency.

Har du prøvd dette enda?

Hvor ofte får du feilmelding? Kun en gang iblant når du starter opp?

Det er et godt tips fra alex100 å sette timings høyere. Prøv det også.

Keep me posted :)

Lenke til kommentar
hmm.

 

nå har du satt minnet til 100% ja.

 

jeg kjenner ikke til dine minnebrikker, men jeg ville prøvd og sette Timingsene litt høyere, for og sjekke om det er det sm er problemet.

SDRAM active 6

                    4

                    3

                    2.5

 

men som sagt kjenner jeg ikke til minnebrikkene dine, men det er ikke de instillingene du nevnte som var mine default innstillinger.

 

Ok. skal prøve meg litt fram her.

 

har satt nå, og skal prøve dette en stund , for å se om jeg får samme feilmelding:

ps: disse minnebrikkene er testet med ultra-low latency 2-3-2-6 command rate of 1T ifølge denne linken:

http://www.corsairmemory.com/main/products...1024-3200ll.pdf

 

system performance: user defined

cpu interface: optimal

memory frequency: 100%

 

så da er dette grått (kan ikke forandres på)

resulting frequency: 166MHz

sdram activ 5

3

2

2T

 

Disse talle er disse optimale ifølge minne brikkene.

...

 

Hva slags commando er dette? :

 

Spread spectrum: disabled

AGP Spread sepctrum: siabled

 

og osv nedover

Lenke til kommentar
Og foresten. kan ikke sette minnet til 1T command .

disse valgene er det: 2T 2.5T 3T eller noe. ikke 1T.

 

når dette settes til auto hvet jeg ikke hva det settes til

 

Beklager at dette var mangelfullt forklart. Har lest meg til dette nå i løpet av dagen og tenkte å teste det når jeg kom hjem.

 

Du har truffet rett angående 100% memory frequency.

Har du prøvd dette enda?

Hvor ofte får du feilmelding? Kun en gang iblant når du starter opp?

Det er et godt tips fra alex100 å sette timings høyere. Prøv det også.

Keep me posted :)

 

 

Jepp :)

 

Det virker som om den feilmeldingen kommer etter at systemet har stått på en stund (etter en restart) Forklaringen kan være så enkelt at minnet var satt til 200 mens cpu 166 ... Logisk nok så burde det skjære seg da.

 

Skal si ifra om fremgang.

Lenke til kommentar

Spread spectrum varierer frekvensen til henholdsvis fsb/agp for å redusere EMI- Electro Magnetic Emission. I praksis vil dette variere fsb/agp frekvensen med det du setter den til (0,5 MHz eller 1 MHz) for å komme under grenseverdiene for EMI. Skru det av hvis du skal overklokke noe særlig over 200MHz FSB.

Lenke til kommentar

Ganske irriterende dette her..

 

Jeg fikk memory failed under oppstart tilog med

dette timing oppsettet: 6

4

3

2.5T

 

Dette timing oppsetter er da ganske dårlig med noen brikker som skal være så gode at de er testet med veldig mye bedre timings

(se link ovenfor som jeg ga tidligere)

 

volten er på standard 2.6 volt.

 

Jeg synes det er veldig rart at jeg får memory failed med dette som sagt.

Enn bør jo ikke få det med denne timing med dette hovedkortet mitt

asus a7n8xdeluxe rev2

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg, skulle kunne forvente mer av nytt hovedkort og nye minnebrikker.

 

Jeg fikk også memory failed, men med 8-4-4-3T på 166MHz

Satte ned minne hastigheten til 133MHz og disablet alt jeg ikke brukte (firewire, nvidia-lan, com1, com2 osv.), da kom jeg gjennom memtest86

Maskinen virket kjappere også. Kanskje synsbedrag?

 

Rakk ikke å sjekke så mye i går. Kanskje jeg kan øke minnefrekvensen når jeg har disablet alt jeg ikke trenger? (Det er jo lov å håpe :-? )

Lenke til kommentar

Lurer på om den nye bios oppdateringen vil hjelpe på dette problemmet vårt. Da vi har samme problem med forkjellige ram brikker..

 

Har også fått byttet hovedkort pga defekt vare 2 ganger

 

(ikke skjermbilde første gangen , og var noe med ramslotene andre gangen) Så dette er mitt 3dje kort altså..

 

Har også prøvd geil minne brikke for en stund siden og får samme feil.

 

Har tenkt å sende inn geil rammen til testing og for sikkerhets skyld, har sendt inn geil rammen til testing en gang tidligere (da var det noe feil med disse, og fikk erstatning)

Lenke til kommentar
Hadde samme problem på mitt a7n8xd rev. 1.4, men har ikke fått meldingen etter at jeg flasha biosen for et par månder siden

 

Det var da godt nytt. Håper det ikke skjer etter flasha bios til nyeste versjon 1007 da..

 

Etter enn ha flasha bios så skal jeg prøve å sette tilbake memory timings og ikke ha det så dårlig som vi testa det med tidligere..

 

det optimale velges automatisk på 5 3 2 2T .. lurer på om jeg skal ha det på dette eller om jeg skal forandre noe via user defined..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...