Gå til innhold

Test: Dette hardføre kameraet skyter rå bilder i høyt tempo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som Simen1 helt korrekt påpeker - det er hverken pikselantallet eller pikselstørrelsen som gir støynivå - det er sensorstørrelsen. Har man to kameraer med forskjellig pikselantall men samme sensorstørrelse og sensorteknologi, så vil begge bildene ha like mye støy på samme ISO når du skalerer dem til samme oppløsning.

Joda - kameraet med større piksler vil ha mindre støy per piksel, men det er like mye støy totalt.

 

At flere piksler gir mer støy er en myte - det er derimot størrelsen på sensoren som betyr noe.

Det finnes helt klart mange myter mhp små og store kamera sensler.

 

Lyset som treffer sensoren er uavhengig av sensel count. Hvis man bare greier å telle disse nøyaktig så er alt greit, og antall sensler betyr bare noe for romlig oppløsning.

 

Hvis man har mye read-noise per sensel så vil det være en ulempe å øke antallet.

 

Jeg er pragmatisk. Dagens digitale kamera er de beste noensinne. Konkurransen er beinhard. Jeg tror at leverandørene gjør det beste de kan ut fra økonomiske og fysiske begrensninger. Jeg tro ikke at jeg kan gjøre jobben deres bedre enn dem.

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 8 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...