Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tips til privatist eksamner


Anbefalte innlegg

Hei, til sommeren skal jeg opp i følgende fag:

 

Matematikk 1p

 

Matematikk 2p

 

Relgion Vgs3

 

Natur Vgs1

 

Entreprenørskap 1

 

No har det seg slik at jeg er i en situasjon hvor jeg er avhengig av å få toppkarakter i alle sammen,noen tips til hva jeg kan gjør? Jeg har begynt med å lese gjennom bøkene noen ganger og holder på å svare på læreplanen.

Når det gjelder faget Relgion som har jeg et spørsmål:

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Kompetansemaal/?read=1

 

Det står i læreplanen "Islam og en valgfri religion", er det slik at jeg bare trenger å lære meg Islam og f.eks Budhismen.

 

Når det gjelder Naturfag, så har jeg ikke hatt de lab øvingene på 5-6 år. Noen av dere så enten har de liggende en plass eller veit om et sted, hvor jeg kan finne ALLE sammen? Blir dette lagt står vekt på eksamen,om jeg kan hele pensum?

 

 

Når det gjelder matten så ligger jeg godt an siden jeg har 6 matte fra forkurs til ingeniør(tilsvarer R1 og R2), eneste som jeg ikke har kontroll på er Geogebra,finnes det noen guider eller noe slikt om hvordan man bruker det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder faget Relgion som har jeg et spørsmål:

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Kompetansemaal/?read=1

 

Det står i læreplanen "Islam og en valgfri religion", er det slik at jeg bare trenger å lære meg Islam og f.eks Budhismen.

 

Du må innfri kompetansemålene som gjelder kristendommen også, men ja, ellers velger du deg Islam pluss en til. Jødedommen er veldig grei. De tre abrahamittiske religionene er så like at du får mye gratis om du fokuserer på de tre.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder faget Relgion som har jeg et spørsmål:

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Kompetansemaal/?read=1

 

Det står i læreplanen "Islam og en valgfri religion", er det slik at jeg bare trenger å lære meg Islam og f.eks Budhismen.

 

Du må innfri kompetansemålene som gjelder kristendommen også, men ja, ellers velger du deg Islam pluss en til. Jødedommen er veldig grei. De tre abrahamittiske religionene er så like at du får mye gratis om du fokuserer på de tre.

 

 

Både enig og uenig. Bra at de er like, og gir hverandre mye gratis. Men samtidig må man tenke taktisk til eksamen.

De er så like at det kan bli vanskelig å sammenligne.

Det er å sammenligne to religioner er en typisk oppgave å få på eksamen. F.eks. jødedom og hinduisme er veldig lett å sammenligne, fordi de er så forskjellige.

 

Så her må man tenke litt på hva man vil gjøre.. :)

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder faget Relgion som har jeg et spørsmål:

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Kompetansemaal/?read=1

 

Det står i læreplanen "Islam og en valgfri religion", er det slik at jeg bare trenger å lære meg Islam og f.eks Budhismen.

 

Du må innfri kompetansemålene som gjelder kristendommen også, men ja, ellers velger du deg Islam pluss en til. Jødedommen er veldig grei. De tre abrahamittiske religionene er så like at du får mye gratis om du fokuserer på de tre.

 

 

Både enig og uenig. Bra at de er like, og gir hverandre mye gratis. Men samtidig må man tenke taktisk til eksamen.

De er så like at det kan bli vanskelig å sammenligne.

Det er å sammenligne to religioner er en typisk oppgave å få på eksamen. F.eks. jødedom og hinduisme er veldig lett å sammenligne, fordi de er så forskjellige.

 

Så her må man tenke litt på hva man vil gjøre.. :)

 

Tusen takk for rask tilbakemelding. Noen av dere hatt religion eksamen før? Krever det utrolig mye får å få 6 i disse fagene? Jeg har allerede begynt å forbedre meg :) Noen av dere som har erfaringer med eksamen i noen av disse eksamenene og kan fortelle meg hva som f.eks kan være forskjellen på 5 og 6? :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

 

Når det gjelder faget Relgion som har jeg et spørsmål:

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/Hele/Kompetansemaal/?read=1

 

Det står i læreplanen "Islam og en valgfri religion", er det slik at jeg bare trenger å lære meg Islam og f.eks Budhismen.

 

Du må innfri kompetansemålene som gjelder kristendommen også, men ja, ellers velger du deg Islam pluss en til. Jødedommen er veldig grei. De tre abrahamittiske religionene er så like at du får mye gratis om du fokuserer på de tre.

 

 

Både enig og uenig. Bra at de er like, og gir hverandre mye gratis. Men samtidig må man tenke taktisk til eksamen.

De er så like at det kan bli vanskelig å sammenligne.

Det er å sammenligne to religioner er en typisk oppgave å få på eksamen. F.eks. jødedom og hinduisme er veldig lett å sammenligne, fordi de er så forskjellige.

 

Så her må man tenke litt på hva man vil gjøre.. :)

 

Tusen takk for rask tilbakemelding. Noen av dere hatt religion eksamen før? Krever det utrolig mye får å få 6 i disse fagene? Jeg har allerede begynt å forbedre meg :) Noen av dere som har erfaringer med eksamen i noen av disse eksamenene og kan fortelle meg hva som f.eks kan være forskjellen på 5 og 6? :hmm:

 

Jeg fikk 6 på eksamen i religion og etikk. Sensor satte bl.a. pris på at jeg var selvstendig, og at jeg ikke trengte "dra-hjelp" under fagsamtalen, men at jeg klarte å snakke rimelig fritt om de forskjellige temaene. Det er viktig å kjenne til de sentrale trekkene ved de ulike religionene, og så er det viktig å kunne trekke linjer og sammenlikne. Du bør dessuten fokusere på kompetansemålene, og ikke prøve å lære deg alt som står i læreboka.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et bra svar! Du har ikke tilfeldigvis ikke vært oppi Entrepreørskap eller Naturfag også? Hadde vært takknemlig om noen kunne gi meg litt veiledning der også? Hva er veldig viktig å kunne hvordan er nivå for oppnå 6?

 

 

Når du fikk 6 i Religion når begynte du å lese til eksamen? Hvor mye tid brukte du? Tok du notater ut ifra kompetansenivåene?

Lenke til kommentar

 

Når du fikk 6 i Religion når begynte du å lese til eksamen? Hvor mye tid brukte du? Tok du notater ut ifra kompetansenivåene?

Jeg begynte vel å lese omtrent en måned i forveien, men brukte ikke så forferdelig mye tid på det. Jeg tok notater underveis i lesingen, og så tok jeg notater av notatene mine etterpå. Rettet notatene inn mot kompetansemålene, og droppet helt å lese om de religionene jeg valgte bort.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

 

 

Når du fikk 6 i Religion når begynte du å lese til eksamen? Hvor mye tid brukte du? Tok du notater ut ifra kompetansenivåene? 

Jeg begynte vel å lese omtrent en måned i forveien, men brukte ikke så forferdelig mye tid på det. Jeg tok notater underveis i lesingen, og så tok jeg notater av notatene mine etterpå. Rettet notatene inn mot kompetansemålene, og droppet helt å lese om de religionene jeg valgte bort.

 

Endret av jp99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...