Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva/hvordan få lyden før "pssscht-lyden" dumpen lager?


Anbefalte innlegg

Skrevet

I will! Så lenge setene ikke er skinnseter! :D Når jeg holdt på med sertifikatet hadde jeg lyst på en Impreza RB5 2000. :O Den generasjonen er den fineste spør du meg.

 

Den blir perfekt med mørkeblå farge, gullfelger og passe spoiler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sverger til skinn iallefall, behagelig :) ikke fryktelig kaldt på vinteren, ikke varmt om sommeren men så har jeg hvitt skinn.

 

Sportsseter er godt det, så lenge det ikke blir bøttestoler, ubrukelig til daglig kjøring :p

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Silvia s15 setene skal være greie, noen som erfaring?

 

Men tilbake til tema. Hvor vanskelig er det å sette opp et Anti Lag system, med en bypassventil etter turbo, som sender lufta til eksosiden?

Skrevet (endret)

Veldig om du skal klare utslipps-kravene på eu-godkjenningen. Et slikt system er i praksis en flammekaster inne i motoren din. Og turboen din må du regne med å bytte oftere enn bremseklosser.

 

Kjører du mye på bane siden du skal ha et slikt system? Lær deg å bremse med venstrefoten og hold gassen inne med høyrefoten.

Endret av RunRookieRun
Gjest Slettet+5132
Skrevet

Aha, visste vel omtrent at det ville bli et problem.

Nei, jeg spør bare for å skaffe kunnskap :)

Skrevet

Det er jo ikke bare bypass av luft som skal til, du må ha et kammer før turboen, også må det til med timing retard og dumping av ekstra fuel ut i eksosen som antennes av den bypassede luften og varmen i eksosen, er det som holder turboen gående.

Har noen bilder av et sSubaru wrc grenrør med uppipe om du vil se dette kammeret.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Gjerne :)

Da blir det jo bra komplisert.

Skrevet

Anti-lag/misfiring system er primært utviklet for motorer som jobber under fullt trykk 95% av tiden. En gatebil jobber vel uten trykk 95% av tiden. Blir mye sot og slitne turboer av slikt.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Ser den, er nok ikke optimalt på en gatebil da. Men hadde vært dritfett på en banebil :p

Skrevet

Det er bare primært i rally/hillclimb det har noe for seg.

 

På en bane vil man fint kunne løse problemet med kjøreteknikk og sporvalg, så kan man heller unngå effekt-tapet og den økte slitasjen.

 

Å sette opp en bil med turbolag for bane har uansett ingenting for seg. Betyr bare at du mest sannsynligvis har for mye HK om du ikke får brukt dem. Mindre turbo og lavere effekt vil på mange baner gjøre deg raskere.

Skrevet

Her har du bilde av subaru WRC grenrør med turbo og downpipe samt bypassventil

_wsb_427x334_Rocket.jpg

S12b+Ex+Man.jpg

 

Som du ser går luften fra bypassen ned i et forstørret kammer i up-pipen, inni der kommer det bensin som ecuen spytter ut i sylinderene uten tenning, og når det kommer inn i kammeret, blandes det med luft og spontanantenner, og eksplosjonen aksellererer ut gjennom eksosturbinen og holder turboen i gang.

Dette systemet er bedre for selve motoren enn timing retard anti lag..

 

Timing retard antilagg da stiller man rett og slett tenninga slik at gnisten ikke slår før motoren er på utblås slaget, slik at eksplosjonen blir igangsatt like før ventilen lukker, og da går forbi ventil, gjennom topp og grenrør før den kommer til turbo.

Dette er oppskrift på smelta ventiler, ventilstammer, ventilføringer, shims og løfterbøtter som rister frahverandre, smelta eksosporter osv.

Gjest Slettet+5132
Skrevet

Veldig interessant Hardboiled!

Er det noen som fortsatt bruker timing retard antilag? Virker som det er større fordeler med bypassventil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...