Gå til innhold

Skatt av firmabil


-lost

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg skal skatte av firmabil.

Har nettopp fått meg firmabil, med elektronisk kjørebok.

Det er en Toyota Hiace som er ubrukelig til privatbruk, men har den med meg hjem å møter vanligvis opp direkte på plassen jeg skal jobbe.

 

Det egentlige faste oppmøtestedet mitt er 30 km unna der jeg bor, men har ofte jobber som er 5 km unna der jeg bor, blir derfor veldig tungvindt å reise på det egentlige oppmøtestedet med privatbil for så å reise dit jeg skal jobbe med firmabilen. Men om jeg må skatte av å ha den med meg hjem så parkerer jeg den heller på oppmøtestedet.

 

Hvordan er reglene? Hva bør jeg gjøre?

Vanskelig å navigere seg i regelverket her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt forskjellig synsing om disse reglene, vi har hatt mye diskusjon rundt dette der jeg jobber, og vi kom frem til dette i samarbeid med revisor/advokat som har greie på reglene:

 

Så lenge du har en 2-3 seter varebil full av verktøy og utstyr, og ikke kjører nevneverdige omveier (du kan kjøre innom butikken eller barnehage/skole hvis det er langs veien) til og fra jobb skal du ikke skatte for det.

 

Hvis du derimot kjører fast hver dag en omvei for å kjøre barn til skole/barnehage, eller andre faste omveier (f.eks om du hver dag spiser middag hos farmor som bor 50 km unna) regnes det som en fordel, og du må skatte for det.

 

Sporadisk kjøring er tillatt (noe annet enn sporadisk er ikke nevnt i loven, men vi regnet med det er max 1-2 ganger per måned), for eksempel for å kjøre til en byggevareforretning for å hente noe stort, eller hvis du trenger å hente en sofa eller vaskemaskin, eller andre ting som kan skje en skjelden gang, så skal du heller ikke skatte av disse enkle hendelsene.

Når du har elektronisk kjørebok er du på helt trygg grunn, hvis noen da skal være interessert i å vite hvordan du kjører er det bare å sjekke den.

Lenke til kommentar

Hørt mange som sier samme som deg, men hørt andre ting å. Jeg kjører rett hjem ikke innom butikk, barnehage eller noe, så det spiller ingen rolle uansett.

 

Men fant et innlegg i en blogg her:

 

http://blog.visma.com/no/lonn-og-hr/handverkerbiler-firmabilen-vsw/

 

Der står det at jeg må tåle beskatning av kjøring som er mellom hjemmet å arbeidsstedet. Om det da menes det oprinnelige oppmøtestedet mitt som er fastsatt i kontrakten min vil det bli 13800 km i året... Å med den satsen som står der utgjør det da rett i underkant av 28 000,-

Lenke til kommentar

Når er en bil lite egnet til privat bruk?

En av forutsetningene er at bilen anses som lite egnet til privat bruk. Ved vurderingen av om bilen er lite egnet er det bilens konstruksjon og/eller innredning som er avgjørende. F eks vil biler med innredninger, skuffer og skap, mye verktøy og utstyr og som ikke lett lar seg fjerne av hensyn til privat bruk, normalt falle inn under begrepet lite egnet. Typisk biler som brukes av rørleggere, elektrikere, snekker, og lignende.

Det er ikke nok at bilen har grønne skilter. Bilen må i tillegg være av en slik beskaffenhet som nevnt over.

Skattedirektoratet har i Lignings-ABC laget en fin oversikt over hvilke kriterer som må vurderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...