Mulch Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 15:06, Thaxx skrev: Quote: å bare får å samenligne alkohol ødeleger får mye mere en spill gjør er det ulovelig neppe du kan ikke uloveliggjøre en ting basert på at EN person hadde blitt skåna får påvirkning MEN man må ha MYE strengere aldersgrenser. Så man kan bare "ofre" den ene uskyldige som blir drept av at en psycho person spiller gta3 i virkeligheten? Beklager, den tankegangen klarer jeg bare ikke.... Jeg har ikke noe problem med den tankegangen. Det er kun ÈN måte å forhindre at folk skader hverandre: Utslette menneskeheten. Jeg garantere at GTA3 ikke ville vært alene om få den "psychoen" til å klikke, han må ha vært påvirket fra starten av. Det finnes mange ting som er verre enn spill. Film og media generelt, vel og merke. Har du sett Hong Kong filmer i det siste? De er utrolig voldelige med mange tøffe knep, spark slag og annet martial arts mikkmakkeri. Men ser du en bråte med sinnsyke, unnskyld uttrykket, "gulinger" som går berserk på gatene i Hong Kong? Det vil alltid være folk som er ustabile. Å lage forbud mot alt som KAN skade noen er fullstendig feil måte å angripe saken på. Noe av det farligste en vanlig person gjør, er å kjøre bil. Skal vi da legge ned forbud mot å kjøre bil? Hva med å fly? Eller et forbud mot krig, ja det vil jo alle respektere. Litt på spissen, men slik ser jeg det.
Vegard# Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Quote: Jeg garantere at GTA3 ikke ville vært alene om få den "psychoen" til å klikke, han må ha vært påvirket fra starten av. Selvfølgelig, vår væremåte er et resultat av helheten av ting som f.eks oppdragelse, miljø osv... Men noe er dråpen som får begeret til å flyte over....Og det noe bør forbys... I dette tilfellet er dette "noe" gta3... Quote: Det finnes mange ting som er verre enn spill. Film og media generelt, vel og merke. Har du sett Hong Kong filmer i det siste? De er utrolig voldelige med mange tøffe knep, spark slag og annet martial arts mikkmakkeri. Men ser du en bråte med sinnsyke, unnskyld uttrykket, "gulinger" som går berserk på gatene i Hong Kong? Spill vil alltid være værre enn film, fordi i et spill får du følelsen av å ha valg... Jeg velger selv om jeg skal gå bort og slå til en person, i motsetning til film, der man følger et fastsatt manuscript... Selvsagt kan man plukke opp triks fra hongkong filmer, men mennesket selv har ikke valgt å "finne ut" de triksa...det er bar det filmen viser... I gta3 derimot velger hver person helt bevist å gå bort til en annen person og slå til vedkommende.. Quote: Det vil alltid være folk som er ustabile. Å lage forbud mot alt som KAN skade noen er fullstendig feil måte å angripe saken på. Forbud har alltid vist seg å ha en preventiv virkning, men jeg vil gjerne vite... hva er rett måte å angripe saken på? Quote: Noe av det farligste en vanlig person gjør, er å kjøre bil. Skal vi da legge ned forbud mot å kjøre bil? Hva med å fly? Eller et forbud mot krig, ja det vil jo alle respektere. Dette er ikke snakk om den risikoen man tar ved å kjøre bil, for der må man veie opp risiko med nytte... Ingen, absolutt INGEN har nytte av å spille GTA3.... Selvsagt bortsett fra selvtilfredstillelse, tidsfordriv... noe som er mulig å oppnå på helt andre måter. Forbud mot krig... jo det hadde vært en fin ting... men ikke forvent å se det i vår livstid :wink: [ Denne Melding var redigert av: Thaxx på 2002-02-23 16:06 ]
zoneman Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Da må du da også være i mot alkohol fordi det sørger får at flere uskyldige dår en et lite spill.
EL_Lobo Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Han er imot det meste høres det ut som. en redd liten apekatt, det er det han er
Vegard# Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 17:27, EL_Lobo skrev:Han er imot det meste høres det ut som.en redd liten apekatt, det er det han er Redd? Kanskje.... Er det så rart? Se rundt deg, les avisene, se på tv.... Det er ikke sånn verden skullle vært... Hver eneste dag leser vi om drap, voldtekter osv.. Så hvorfor skulle vi ikke være redd? Det kommer flere generasjoner etter oss og hvis man fortsetter å tøye grensene så vil jeg ikke tenke meg hvor det kommer til å ende... Når ingen har flere saklige argumenter igjen begynner de med sånt...go ahead, dere ødelegger ikke for andre enn dere selv Jeg ønsker en konstruktiv diskusjon rundt dette, ikke skape grunnlag for flaming og personangrep [ Denne Melding var redigert av: Thaxx på 2002-02-23 19:21 ]
tja||anal Skrevet 23. februar 2002 Skrevet 23. februar 2002 Quote: On 2002-02-23 02:31, Thaxx skrev:Kanskje ikke dedikert til meg, men jeg vil gjerne svare alikevel Quote: Er det bedre å løpe rundt i CS å drepe folk med kniv eller blåse hodet til folk av med hagle? Ja, definitivt... for på cs er volden et middel for å oppnå seier på....i gta3 blir selve volden seieren og det er det som er så galt med gta3... Hvis ikke kunne man forby super mario som voldelig spill.... men det skjønner du sikkert at man ikke gjør :wink: Quote: De som har en noenlunde normal oppvekst (som gjelder de fleste av oss) har samme normale oppfatning om det gjelder minesveiper eller om det gjelder voldelige spill. Selvsagt tar de som er "normale" ingen skade av å spille slikt, men problemet er at det FINNES mennesker der ute som ikke forstår alvoret og har problemer med å skille VR fra virkelighet.... Og hvis forbudet av GTA3 kan redde ET eneste menneskeliv, ja så SKAL det forbys! Quote: Man angriper dette i feil ende mener hvertfall jeg. Det burde gripes fatt i kriminelle miljøer hvor slikt skjer og ikke blant oss andre som aldri "slipper en fjert" engang. Hva oppnår de med det da? Jeg vil gå enda lenger tilbake...man må angripe de kriminelle miljøene der de starter...under oppveksten... nå blir jeg sikkert ikke noe mer populær, men alt for mange foreldre gir blanke f* i hva ungene deres driver av med.... Det er der det må stoppes, hvis man noensinne skal få bukt med problemet... Staten har i alt mange år tatt fra foreldre anvaret for barneoppdragelsen med det resultat at flere barn og unge enn noeninn går rundt med psykiske problemer, det være pga. mobbing eller andre ting.... (men det er en annen diskusjon :wink:) <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Thaxx på 2002-02-23 02:32 ]</font> Du skrev: "Selvsagt tar de som er "normale" ingen skade av å spille slikt, men problemet er at det FINNES mennesker der ute som ikke forstår alvoret og har problemer med å skille VR fra virkelighet.... Og hvis forbudet av GTA3 kan redde ET eneste menneskeliv, ja så SKAL det forbys!" Høres ut som en reklame for å senke dødstallet på veiene.
Mulch Skrevet 24. februar 2002 Skrevet 24. februar 2002 Jeg mener at om en person klikker og går rundt og dreper, og om det ble "utløst" av et spill, så er det noe som hadde kommet til å skje før eller senere. Spill er først og frems underholdning, du velger selv hvilke spill du vil spille. Jeg tror ikke normale mennesker i normale situasjoner vil ta noe skade av å spille "hypervoldelige" spill som GTA3 og Postal. Dessuten så har det du gjør i spillene en reaksjon, som for eksempel at politiet kommer og tar deg, det må en tenke over før en gjør det. Det som er så galt i GTA3 er vel egentlig den store valgfriheten. Du kan spille spillet helt lovlig, kjøre taxi, og følge trafikkreglene, men det er ikke poenget. Poenget er å gjøre missions, og bli suksessfull. Om en skal løse problemet med personer som har anlegg/er disponert til å "klikk" slik, må problemet tas ved roten. Jeg ser på det som foreldrenes ansvar at ungene får et "riktig" syn på livet med gode verdier og moral. I tillegg må lærere og evt. andre passe på. Problemet er jo som kjent at mange foreldre gir F. Et forbud vil ikke gjøre noe annet enn å hisse folk opp. Mange slike saker blir taklet fullstendig feil. Det "enkleste" er jo legge ned et forbud for å gjøre folkemengdene "glade", men det er bare på overflaten.
ShapeShifter Skrevet 1. mars 2002 Skrevet 1. mars 2002 jeg tror ZAN er en 15-16 år gammel tapp som er grinete fordi han ikke er gammel nok til å spille et spill han synes er gøy. ZAN, ta deg en pille og ro deg ned! 15-16 åringer er IKKE (uansett hvordan man vrir og vender på det) modne, rasjonelle, voksne, verdensvante, mentalt ferdigutviklet eller kritiske til ekstern påvirkning. Dere er og blir barn med ekstreme markeringsbehov, ukontrollerbart temperement og latterlig ukritiske selvbilder. Ikke tro ett sekund at det er BRA for deg å spille slike spill, ikke dvel et lite øyeblikk en gang ved tanken om at du som 15-16 åring (les: bleiebarn) har retten til voksen underholdning bare fordi du har smugtittet i pappas fremmedordbok. Du har ikke peiling, lev med det. Drittunge.
CS_eR GøY Skrevet 1. mars 2002 Skrevet 1. mars 2002 jeg kommer for å ta deg!!!!!!!!!! jeg veit hvor du bor og skal kjøpe pistol å skyte deg i panna!!!! MOAHAHAHAAHAHAHAHA spilte skumle doom hos nabogutten jeg!!! da var det skummelt og marerit om monstre!!!!
EL_Lobo Skrevet 2. mars 2002 Skrevet 2. mars 2002 Snhell shnell , ich been Wolfenstein ! meg å være dum og ikke skjønne noe forskjell på noe :smile: dæken han døkke , hadde bare alle de som kriga på ontli heller kunne utkjempet alle slagene sine i spilla mine , ja da hadde verden vært fin , og ikke fanden sin :smile: Men vi små gutta ikke skjønne knutta. :roll: [ Denne Melding var redigert av: EL_Lobo på 2002-03-02 02:05 ]
GalFisk Skrevet 4. mars 2002 Skrevet 4. mars 2002 Quote: Spill vil alltid være værre enn film, fordi i et spill får du følelsen av å ha valg...(osv] Det er gjort undersøkelser på sånt, film virker verre, for det første er det uunngåelig (du kan ikke velge om han fyren skal bli sprengt i fillebiter fx), og utrolig mye mer realistisk. Javel, la oss ikke forby bilkjøring (som dreper masse folk) fordi det er nyttig. Da kan vi jo fx forby badestrender? De er jo bare for gøy, og vi kunne sikkert spart flerfoldige uskyldige liv med et sånt forbud... All skrikinga rundt GTA3 kommer jo mest pga hypen, er sikker på at det hadde blitt hylt like høyt hvis noen av de samme folka hadde sett fx SoF når det kom. Har det blitt noen slags negative konsekvenser av at folk har fått lov til å skyte av armer og bein på folk i dette spillet? Jo mer realistiske spillene blir, jo verre er også konsekvensene (rent visuellt sett) av å drepe, det blir ikke så 'uskyldig' lenger.
JentaDet Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 du, et spørsmål? du sier at film er verre enn spill? jeg skjønner ikke helt hvordan du får til å tenke den motsatte veien av det som egentlig burde være verst. ! Når du spiller det fordømte dritt spillet GTA3, har du først og fremst et VALG.. greit du kanskje liker å se folk bli sprengt til værs på film, men det er da aldeles verre å gjøre dette ved egne handlinger. Barn som er under 16 er ikke voksne.. uansett hvordan du kan vri på det. barndommen er utrolig viktig.. Mye skjer i et lite barns hode, og mye mer kan skje med et barn i alderen 12- 16 år. Et barn synes det er kult å gjøre noe¨på egen hånd og gjøre ting de kanskje ikke får lov til . Disse spillene er akkurat hva de kanskje kan få gjort litt av fantasi på. Å urinere på andre og få dem til å kaste opp . det går ann på spille Postal 2. Og da barnet tar det valget å gjøre dette, kan du umulig si at det IKKE skader. Det er nok ganske realistisk på disse spillene også skjønner du.. de er laget slik at man kan kunne bevege seg hvor man vil, gjøre hva man vil, uten å bli noe straffet for det Tror det skader LITT mer enn en film hvor du ikke har noe valg.. ps. jeg og mine venner har spilt slike spill gjennom hele oppveksten.. Mange av mine venner er i dag sklidd ut..Alltid hatt guttevenner, og de har alltid beundret hovedpersonene i spillene og gjort mest mulig for å bli så "tøff" eller "kul". Og det de driver med på fritiden er å spille de mest blodige og skadelige spillene..
Jarmo Skrevet 26. oktober 2006 Skrevet 26. oktober 2006 Siste post den 04/03-2002 : 12:57 Tror vi stenger denne..
Anbefalte innlegg