Gå til innhold

VOLDELIGE DATASPILL (GTA3) og "kristendom"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sannheten er vel enkel og grei når det gjelder slike spill.

I psykologien har de funnet ut att normale ungdomer i en alder av 15-16 år har en virkelighetsoppfattelse som er ganske så lik det som den reele virkelighet.

Ja i en moderne verden med all den kommunikasjon som foregår er en 15-16 åring nesten på lik linje med en "voksen person når det gjelder virkelighetsforståelse.

En 15-16 åring kan også på lik linje med en voksen skille mellom fantasi/fiksjon og virkelighet.

I og med att dette er fakta så kan da en 15-16 åring skille mellom ett spill og virkeligheten.

Man har også innenfor psykologien funnet ut att når en ungdom er 15-16 er det normalt får sent og rette opp eventuelle voldelige tendenser denne har blitt påført av sin barndom.

Dermed faller hele argumentasjonen om att voldelige dataspill fører til vold.

Att enkelte "kristne" ikke skjønner dette og lever ut sine subjektive traumaer , DVS sin angst for "satan" og alt de vonde de ikke klarer og fortrenge, det er engentlig en helt annen sak,og har egentlig ingenting med selve dataspillet og gjøre.

Men som dere alle kan forstå så er en "voksen" "kristen" mange ganger ett redd lite menneske som ble kristen og søkte jesus pga sin frykt for alt det vonde.

Att denne frykten skal projektsjeres/overføres på ett dataspill er egentlig helt irrasjonelt/dumt.

Hilsen Z^N :wink: "psykologen"

som har møtt sine "demoner" :evil: :evil: :evil:

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-17 02:11 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Quote:

On 2002-02-17 02:01, ZAN skrev:

Sannheten er vel enkel og grei når det gjelder slike spill.

I psykologien har de funnet ut att normale ungdomer i en alder av 15-16 år har en virkelighetsoppfattelse som er ganske så lik det som den reele virkelighet.

Ja i en moderne verden med all den kommunikasjon som foregår er en 15-16 åring nesten på lik linje med en "voksen person når det gjelder virkelighetsforståelse.

En 15-16 åring kan også på lik linje med en voksen skille mellom fantasi/fiksjon og virkelighet.

I og med att dette er fakta så kan da en 15-16 åring skille mellom ett spill og virkeligheten.

Man har også innenfor psykologien funnet ut att når en ungdom er 15-16 er det normalt får sent og rette opp eventuelle voldelige tendenser denne har blitt påført av sin barndom.

Dermed faller hele argumentasjonen om att voldelige dataspill fører til vold.

Att enkelte "kristne" ikke skjønner dette og lever ut sine subjektive traumaer , DVS sin angst for "satan" og alt de vonde de ikke klarer og fortrenge, det er engentlig en helt annen sak,og har egentlig ingenting med selve dataspillet og gjøre.

Men som dere alle kan forstå så er en "voksen" "kristen" mange ganger ett redd lite menneske som ble kristen og søkte jesus pga sin frykt for alt det vonde.

Att denne frykten skal projektsjeres/overføres på ett dataspill er egentlig helt irrasjonelt/dumt.

Hilsen Z^N :wink: "psykologen"

som har møtt sine "demoner"
:evil:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-17 02:11 ]</font>

Du får det til å høres ut som kristne er noen feige, svake og utrygge mennesker som går rundt og er redd for å møte Satan rundt neste hjørne + at de "forbanner" tv-spill og andre timelige ting. Det er klart at det vil alltid finnes slike mennesker i alle slags miljøer. Ikke bare kristne. Det er jo mange (flesteparten?) som har et ganske så alminnelig og sunt syn på livet uten at dem er fanatiske. Det er stor forskjell på de kristne miljøene/"sektene". Mange godtar faktisk at vi alle (bare) er mennesker og tråkker feil innimellom. Det er tross alt menneskelig å synde.

Du har rett i at det er "for sent" for en 15-16 åring å rett opp voldelige tendenser, selv om det egentlig aldri er for sent (indviduelt seff.).

Grunnlaget for væremåte og sosiale egenskaper blir bygd opp gjennom hele oppveksten fra de er ca 1 1/2 år og oppover.

At en 15-16 åring skjønner forskjell på virkelighet og fiction er det stort sett liten tvil om, men KONSEKVENSER - det vet de ingenting om. I den alderen tror man at man er "verdensmester". De fleste for sjansen til å bli litt eldre for så å tenke på hvor vanvittig "hjernedøde" de var på den alderen. :lol:

Skrevet

Quote JarleW

At en 15-16 åring skjønner forskjell på virkelighet og fiction er det stort sett liten tvil om, men KONSEKVENSER - det vet de ingenting om. I den alderen tror man at man er "verdensmester". De fleste for sjansen til å bli litt eldre for så å tenke på hvor vanvittig "hjernedøde" de var på den alderen

Nå snakket jeg om voldelige dataspill og jeg kan ikke skjønne hvordan du kan blande inn konsekvenser i det,da det kun er ett spill og du er jo enig med meg att en 15-16 åring kan skille mellom fiksjon og virkelighet.

en "voksenreflesjon" av seg selv som 16 og "hjernedød" behøver nødvendigvis ikke være en objektiv analyse men kan også være en subjektiv/instinktiv "dødfrykt" refleks og en selvoppholdelsesdrift/sexualdrift.

Når det gjelder "kristne" og dette med frykt så ser du att jeg bruker gåseøyne på begrepet og sier ikke, ALLE "kristne" men ENKELTE "kristne", da jeg ikke liker og stigmatisere i slike former men samtidig må gjøre meg forstått.

Desuten er jeg "kristen" selv.

Så husk nå på dette neste gang du legger ordet i min munn, fordi det er slike ord og misstolkinger som kan ødelegge den sanne jesus :wink:

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-17 04:31 ]

Skrevet

Noen standpunkter jeg føler må danne ytterpunktene i denne diskusjonen:

1. Vi kan ikke "bevise" den eventuelle påvirkningskraften.

2. Vi kan forebygge eventuelle uheldige virkninger voldelige spill kan ha på det enkelte individ.

3. Spillene idag blir mer og mer virkelighetsnær, med tanke på synsinntrykk og bevegelsesfrihet.

4. Det er mer penger i spillindustrien idag enn det er i filmverdenen, penger pusher utviklingen, det er ikke urimelig å se for seg VR dagligdags innen få år. At en grense må settes for hva som er forsvarlig å bombardere sinnet med kommer til å bli mer nødvendig enn idag.

5. En 15-16 åring er ikke myndig, og bør derfor ikke bli gitt ansvaret for hva en kan tåle.

6. Dataspill er mer skadelig enn voldsfilmer, da man handler selv i spill.

7. Den syvende dagen hvilte Gud.

Skrevet

Quote Insh Allah

svar på 1:joda Allah sa det ikke påvirket oss :grin:

2. Vi kan forebygge eventuelle uheldige virkninger voldelige spill kan ha på det enkelte individ.

svar på 2: forebygge noe som ikke er.

3. Spillene idag blir mer og mer virkelighetsnær, med tanke på synsinntrykk og bevegelsesfrihet.

svar på 3: sant nok men spill er spill.

4. Det er mer penger i spillindustrien idag enn det er i filmverdenen, penger pusher utviklingen, det er ikke urimelig å se for seg VR dagligdags innen få år. At en grense må settes for hva som er forsvarlig å bombardere sinnet med kommer til å bli mer nødvendig enn idag.

svar på 4: VR også "simulert"

5. En 15-16 åring er ikke myndig, og bør derfor ikke bli gitt ansvaret for hva en kan tåle.

svar på 5: Kast 15-16 åringene i seng før dagsrevyen, så er vi sikker på att de ikke opplever mer en de tåler :smile:

svar på 6: Som sagt så kan 15-16 åringer skille mellom fiksjon/film/spill og virkelighet.

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-17 05:15 ]

Skrevet

On 2002-02-17 04:52, ZAN skrev:

Quote Insh Allah

svar på 1:Det er sikkert værre/bedre for en 15-16 åring og se på dagsrevyen.

Svar på svar 1: Du har nok rett, men vi kan likevel ikke si noe sikkert om påvirkningskraften til dataspill.

svar på 2:forebygge uten bevis ?

Svar på svar 2: Riktig nok har vi ikke bevis, problemet er at vi ikke kan avkrefte at det kan ha uheldige virkninger. Sakens kjerne... vi kan ikke si noe sikkert om den ene eller andre side av saken, men da det er en mulig uheldig virkning for noen så bør vi være føre var.

svar på 3: sant nok men spill er tross alt spill.

Svar på svar 3: ja spill er spill, men vet hjernen det? Fordi en bevisst kan si til seg selv at en ikke blir påvirket av et spill, så kan man ikke avskrive at man faktisk blir påvirket. Jeg synes vi må være såpass ydmyk ovenfor oss selv og innrømme at vi ikke kan bedømme hvorvidt vi selv blir påvirket eller ikke. Jeg er av den oppfatning at påvirkningen kan komme ganske subtilt. Et menneske er ikke mer enn sine erfaringer. _________________________________________

svar på 4: en annen diskusjon, men tross alt er VR også "simulert"

Svar på svar 4: simulert for oss på et bevisst plan, hvordan informasjonen blir oppfattet og lagret i hjernen er en annen sak.

svar på 5: nei kast 15-16 åringene i seng før dagsrevyen, så er vi sikker på att de ikke opplever mer en de tåler :smile:

Svar på svar 1: eh.. vel ikke akkurat :smile: men...

svar på 6: Som sagt så kan 15-16 åringer skille mellom fiksjon/film/spill og virkelighet.

Svar på svar 1: Her lar jeg mine uttalelser om bevissthet svare.

Helt tilslutt vil jeg si følgende: Som en målbar enhet på om man har blitt påvirket, eller ikke, må jo resultatet vise seg, som handling på et eller annet plan. Ergo en som spiller voldelige spill men ikke er voldelig, har da eventuelt ikke blitt påvirket eller hur. Er det opp til en hver å fucke up sitt eget sinn helt som man vil så lenge man ikke skader noen? (Kardemommeloven § 8, tror jeg)

Det at vi ikke kan si sikkert om årsak og virkning gjør at vi som fornuftige mennesker forsøker å forhindre grusomheter som disse "highschool shootouts"... (vet det er en del mer som skal til, men ...)

Jeg vil bare at vi ikke skal få noen AD (Anonyme Dataspillere) klubb i Norge.

Jeg er dataman og har drept, men nå spiller jeg ikke lengre... :smile:

C64

0,8 mghz

28" Grundig TV, m/fjernkontroll!

Kassettspiller

2! quickkick + 1 tac joystick!

Disketstasjon (Men den er ødelagt...)

[ Denne Melding var redigert av: Insh Allah på 2002-02-17 05:59 ]

Skrevet

Jeg har en klassekamerat som er VELDIG kristen, og han spiller dataspill som abre det han. Det er dumt å generalisere for mesteparten av de kristne har nok ikke det synet på spill. De som hyler ut om at alt de ikke kan noe om er "satans verk" er så fanatiske at det er ingen som bryr seg noe om dem uansett :smile:

og bare så det er klart, jeg er 110% ateist og mener at religion er det værste som har skjedd verden noensinne. Så ikke kommenter meg som noen kristen tulling som kommer hit for å forsvare meg :smile:

Skrevet

Quote:

On 2002-02-22 22:38, Raggie skrev:

Jeg har en klassekamerat som er VELDIG kristen, og han spiller dataspill som abre det han. Det er dumt å generalisere for mesteparten av de kristne har nok ikke det synet på spill. De som hyler ut om at alt de ikke kan noe om er "satans verk" er så fanatiske at det er ingen som bryr seg noe om dem uansett :smile:

og bare så det er klart, jeg er 110% ateist og mener at religion er det værste som har skjedd verden noensinne. Så ikke kommenter meg som noen kristen tulling som kommer hit for å forsvare meg :smile:

Pass på å skill mellom kristen og "kristen" i denne tråden...

Selv om jeg mener det er helt feil å generalisere kristne på den måten det er gjort her...

Skrevet

Folk sier vi må ha en grense der vi kan akseptere ting dette gjelder også vår egen frihet til å velge å ikke bare grense får hva vi skal tåle av data og film vold. Det er klart vi må sette en grense et sted men min mening er at denne grensen ikke er nåd enda jeg mener at grensen får hva som skal bestemes for oss blir gal hvis feks spill som GTA3 forbys i norge tilogmed får personer over 18 vi lever tros alt i et demokrati.

Skrevet

Du får det til å høres ut som kristne er noen feige, svake og utrygge mennesker som går rundt og er redd for å møte Satan rundt neste hjørne.

Kanskje de har grunn til det når spill som GTA3 blir utgitt. Hvem vet hva som lurer rundt neste hjørne når påvirkelige ungdommer har spilt dette spillet :lol:

Sveinl.

Skrevet

Quote:

On 2002-02-22 23:14, zoneman skrev:

Folk sier vi må ha en grense der vi kan akseptere ting dette gjelder også vår egen frihet til å velge å ikke bare grense får hva vi skal tåle av data og film vold. Det er klart vi må sette en grense et sted men min mening er at denne grensen ikke er nåd enda jeg mener at grensen får hva som skal bestemes for oss blir gal hvis feks spill som GTA3 forbys i norge tilogmed får personer over 18 vi lever tros alt i et demokrati.

Ok...nå har vi fått et spill hvor POENGET er å fly rundt og slå ned folk med balltre... ikke kom her med mission BS, GTA3 hadde ikke vært halvparten så populært om det ikke hadde vært mulig å utøve grov vold der

Når dette er tillatt, hvor skal da grensa gå? Barnemord? Likskjending?

Jeg vil ikke engang tenke på hva som kommer neste gang..

Og velge selv... selvsagt...men et demokrati er ikke om å velge selv, det er at samfunnet velger hva som er best for flertallet.... Jeg kan velge selv om jeg vil robbe en bank, men samfunnet har kriminalisert det...hvorfor? Det er alltid en tapende part..akkurat som det vil være når unge blir påvirka av gta3 og går rundt i gata med balltre....

Det er folk over 18 år..sure...men problemet er at samme hva som skjer med forbud eller ikke, så kommer mitt 13 år gamle søskenbarn med en sykdom som gjør han uegnet for slike spill til å sitte og spille det... Og kanskje syntes at: wow, det var en god idè!

Og ikke engang kom med argumnetasjonen om at "det gjør ingen forskjell likevel" for om mennesker velger å ikke følge lover og regler så er det deres valg... De kan bli straffet for det....det kan de ikke dersom vi ikke lager slike lover og regler....

Jeg tar litt devil`s lawyer rolle her, men det skal sies at det er mange negative sider ved å tillate et slikt spill...

Skrevet

Quote:

On 2002-02-22 23:49, Thaxx skrev:

Quote:

On 2002-02-22 23:14, zoneman skrev:

Ok...nå har vi fått et spill hvor POENGET er å fly rundt og slå ned folk med balltre... ikke kom her med mission BS, GTA3 hadde ikke vært halvparten så populært om det ikke hadde vært mulig å utøve grov vold der

Når dette er tillatt, hvor skal da grensa gå? Barnemord? Likskjending?

Jeg vil ikke engang tenke på hva som kommer neste gang..

Og velge selv... selvsagt...men et demokrati er ikke om å velge selv, det er at samfunnet velger hva som er best for flertallet.... Jeg kan velge selv om jeg vil robbe en bank, men samfunnet har kriminalisert det...hvorfor? Det er alltid en tapende part..akkurat som det vil være når unge blir påvirka av gta3 og går rundt i gata med balltre....

Det er folk over 18 år..sure...men problemet er at samme hva som skjer med forbud eller ikke, så kommer mitt 13 år gamle søskenbarn med en sykdom som gjør han uegnet for slike spill til å sitte og spille det... Og kanskje syntes at: wow, det var en god idè!

Og ikke engang kom med argumnetasjonen om at "det gjør ingen forskjell likevel" for om mennesker velger å ikke følge lover og regler så er det deres valg... De kan bli straffet for det....det kan de ikke dersom vi ikke lager slike lover og regler....

Jeg tar litt devil`s lawyer rolle her, men det skal sies at det er mange negative sider ved å tillate et slikt spill...

Et lite spørsmål... (dette er ikke bare dedikert til Thaxx)

Er det bedre å løpe rundt i CS å drepe folk med kniv eller blåse hodet til folk av med hagle?

Jeg skjønner hva du mener men her er det alltid et spørsmål om hva folk oppfatter hva som er rett og galt, ikke sant?

Det er ikke bare oppveksten det er snakk om. Det er bare 2-3% av livets lære. 95% av volden har med miljøet rundt... klassekamerater, røykepress, drikkepress, narkotikapress... også videre.....prikk prikk prikk.

De som har en noenlunde normal oppvekst (som gjelder de fleste av oss) har samme normale oppfatning om det gjelder minesveiper eller om det gjelder voldelige spill.

Man angriper dette i feil ende mener hvertfall jeg. Det burde gripes fatt i kriminelle miljøer hvor slikt skjer og ikke blant oss andre som aldri "slipper en fjert" engang. Hva oppnår de med det da?

Svar ønskes STERKT!!! (nok en gang, dette er ikke bare dedikert til Thaxx)

Sveinl.

<font class="signature">

<font size=1 color=#100080>Chieftec Scorpio bigtower 340W :grin:

ABIT KG7, AMD XP1600, Taisol CGK760 :grin:

POV GF3, 768MB TwinMOS DDR, SB1024 :grin:

56x Acer, 24x Plextor :grin:

Logitech cordless optical :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-02-23 00:16 ]

Skrevet

Er selv en av disse skap-kristne, ikke-organiserte, ikke-stereotyp småfolka... (Okei, så er jeg litt agnostiker, da!!)

Er på LAN nå, og spilte nettopp CS... Ingen her som hadde lyst å spille RunE mot meg...

(Skal spille DukeNukem3D snart!)

GTA3 hadde skuffende lite vold.

(Og mine beste venner er satanister...)

Bare følte for å si det.

Skrevet

Jeg er veldig enig i forrige innlegg.

Det virker som om GTA3 bare MÅ gå som et eksempel.

Myndighetene har ikke peiling i det hele tatt. De burde enten dra til hel.... med halen mellom beina eller gi en stor F i hele greia.

Istedet burde de angripe de harde miljøene som forårsaker vold og sinnsykdom. Dette blir nedprioritert på budsjettene. Jeg blir så forbannet at jeg kunne.... :evil: og det har ikke noe med GTA3 å gjøre...

Sveinl.

Skrevet

Kanskje ikke dedikert til meg, men jeg vil gjerne svare alikevel :grin:

Quote:

Er det bedre å løpe rundt i CS å drepe folk med kniv eller blåse hodet til folk av med hagle?

Ja, definitivt... for på cs er volden et middel for å oppnå seier på....i gta3 blir selve volden seieren og det er det som er så galt med gta3...

Hvis ikke kunne man forby super mario som voldelig spill.... men det skjønner du sikkert at man ikke gjør :wink:

Quote:

De som har en noenlunde normal oppvekst (som gjelder de fleste av oss) har samme normale oppfatning om det gjelder minesveiper eller om det gjelder voldelige spill.

Selvsagt tar de som er "normale" ingen skade av å spille slikt, men problemet er at det FINNES mennesker der ute som ikke forstår alvoret og har problemer med å skille VR fra virkelighet.... Og hvis forbudet av GTA3 kan redde ET eneste menneskeliv, ja så SKAL det forbys!

Quote:

Man angriper dette i feil ende mener hvertfall jeg. Det burde gripes fatt i kriminelle miljøer hvor slikt skjer og ikke blant oss andre som aldri "slipper en fjert" engang. Hva oppnår de med det da?

Jeg vil gå enda lenger tilbake...man må angripe de kriminelle miljøene der de starter...under oppveksten... nå blir jeg sikkert ikke noe mer populær, men alt for mange foreldre gir blanke f* i hva ungene deres driver av med.... Det er der det må stoppes, hvis man noensinne skal få bukt med problemet...

Staten har i alt mange år tatt fra foreldre anvaret for barneoppdragelsen med det resultat at flere barn og unge enn noeninn går rundt med psykiske problemer, det være pga. mobbing eller andre ting....

(men det er en annen diskusjon :wink:)

[ Denne Melding var redigert av: Thaxx på 2002-02-23 02:32 ]

Skrevet

Husker da jeg hadde med meg playstation 1

til mormor og morfar

"oh du og du og du noe så forferdelegt"

"du kan ikje setta og spela sånt tull du kommer til å bli galen i hovet av det"

"får du virkeleg lov av mamma til å spela så voldelege spel"

men så ligger det alltid en hundrings fra hver av demm

når jeg drar dit

PS morra mi tvang meg til å komformere meg kristlig

pga 2 hyper kristne tanter som gjør frivillig arbeid i frelses armen

Skrevet

I GTA3 spiller en en kriminell person, der du kan velge å gjøre hva du vil. Om du bestemmer deg for å gjøre noe ulovlig, så kommer purken og tar deg.

I de fleste andre spill får du belønning for å gå rundt å drepe fienden, fordi da er du helten, og det du gjør er riktig.

Lurer på hva som kommer til å skje når Postal 2 kommer. Der kan en sannsynligvis gå rundt i byen, og generelt bare ødelegge/drepe, av fri vilje.

Jeg synes at det er forkastelig at noen få mennesker på toppen skal bestemme hva småfolket får gjøre og ikke gjøre. Vanlige mennesker ser forskjell på rett og galt.

Skrevet

Gi meg den værste gørra som finns, hirr hirr :evil: jeg simpelthen elsker og fragge noen når jeg er sinna og har krangla med farsan og morsan eller mine venner, ja det letter på trykket og få fragget noen i counterstrike/quake 3/UT.

Trykket inne i hodet og det att jeg er sinna forsvinner lissom :smile:

Etterpå er alt så bra og jeg er venner med mine foreldre :smile:

I love hard gørr :smile:

hilsen gørra"fjortiss" :grin: som vet forskjell på virkeligheten og fragging.

PS: (Jeg spiller 3D shooter når jeg ikke er sint også)

[ Denne Melding var redigert av: EL_Lobo på 2002-02-23 12:56 ]

Skrevet

Men problemet er at det er noen få på toppen som sitter å bestemer hva som er rett å galt får fleste parten, ja de er folkevalgt (vel kanskje ikke nå da jeg stemte i hvertfal ikke på krf å det gjorde heller ikke flesteparten) men det er ikke sikkert de deler synet til flertalet.

å bare får å samenligne alkohol ødeleger får mye mere en spill gjør er det ulovelig neppe du kan ikke uloveliggjøre en ting basert på at EN person hadde blitt skåna får påvirkning MEN man må ha MYE strengere aldersgrenser.

Skrevet

Quote:

å bare får å samenligne alkohol ødeleger får mye mere en spill gjør er det ulovelig neppe du kan ikke uloveliggjøre en ting basert på at EN person hadde blitt skåna får påvirkning MEN man må ha MYE strengere aldersgrenser.

Så man kan bare "ofre" den ene uskyldige som blir drept av at en psycho person spiller gta3 i virkeligheten?

Beklager, den tankegangen klarer jeg bare ikke....

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...