Gå til innhold

Hjelp til oppsett av proff redigeringspc for 4K


Anbefalte innlegg

Heisann.

Vi skal gå til innkjøp av ny redigerignsmaskin på jobben.

Her brukes det windows 8 og Adobes programmer.

Filmer mye RED.

 

Vi har:

- Lagring. Kjører en fullspekket Drobo til lagring og en par SSD

- Lydkort

- Red Rocket (gamle)

 

Hva jeg trenger:

Hovedkort (helst med thunderbolt)

Rask og fiffig CPU

Skermkort (tror vi kjører Geforce her, ikke Quadro)

Kabinett

Minne

Stille og stabil kjøleløsning

Hardisker for OS og "arbeidsdisk". (har 20TB til lagring)

Rask løsning for SD-kort og andre minnekort.

PSU

(evt ting jeg har glemt)

 

DØNN STABIL. Ikke noe overklokking.

 

Budsjett er ikke så viktig, men ikke noe særlig over 20K hadde vært fint.

Bruker heller 20K annenhvert år fremfor å kjøpe noe til 40K som skal (men ikke) varer i 4 år.

 

Tusen hjertelig takk for hjelp!

Endret av hallvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I7 4770k/ 4930k.

Fractal design refine r4

Nvidia gtx 780 ti/nvidia gtx titan

Corsair vengance 32 gb

Windows 8 pro/ultimate

Kjøling noen stille vifter/lukket vannkjøling

Corsair ax 860/1000

 

Du trengte visst ikke hk, så listet det ikke opp , har dårlig tid så kunne derfor ikke direkte linke :(

Takk for hjelp!

Trenger også hovedkort (glemte dette).

Det viktigste er vel komboen:

Hovedkort, CPU, RAM og PSU, kjøling.

 

Kanskje dual Xeon er noe å gå for?

Endret av hallvis
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1349674&su=8493DE7D-502D-48E2-8140-027754DF509B

 

Hva med dette?

 

usikker på hvor viktig det er med mye GPU kraft til ditt arbeid, men om du føler 760 ikke holder kan du jo bare slenge på et 770 eller 780.

Fungerer, men hvorfor enkelt Xeon? I så fall vil vel 4930k fungere like bra, men billigere?

 

Ellers bra oppsett; don't get me wrong ;)

Endret av wassup
Lenke til kommentar

GPU er ekstremt viktig. Adobe og mange andre programmer bruker GPU for å avlaste CPU.

Glemte å si takk for hjelp!

oppgraderte listen her:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1349689&su=C616AB43-B671-4F27-A1BA-463777D55924

 

-Her får du 780 med VELDIG bra kjøling.

 

-Hovedkort med støtte for 2 CPU så du senere kan kjøpe enda en 6 core om du trenger mer kraft. DU kan eventuelt gå for 2x svakere xeon CPU's med en gang.

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

 

GPU er ekstremt viktig. Adobe og mange andre programmer bruker GPU for å avlaste CPU.

Glemte å si takk for hjelp!

oppgraderte listen her:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1349689&su=C616AB43-B671-4F27-A1BA-463777D55924

 

Fortsetter å pirke.. :p Nå har lista et hovedkort med to sokler, men bare én CPU. Blir det 2 stk, går det fort over budsjett. Kan 4930k og dual 780 være et alternativ..?

Lenke til kommentar

 

 

GPU er ekstremt viktig. Adobe og mange andre programmer bruker GPU for å avlaste CPU.

Glemte å si takk for hjelp!

oppgraderte listen her:

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1349689&su=C616AB43-B671-4F27-A1BA-463777D55924

 

Fortsetter å pirke.. :p Nå har lista et hovedkort med to sokler, men bare én CPU. Blir det 2 stk, går det fort over budsjett. Kan 4930k og dual 780 være et alternativ..?

 

 

Som sagt la jeg til at han kan gå for 1x 6 core CPU for å senere oppgradere til enda 1 om han trenger det, elelr kan han gå for 2x svakere Xeon quad cores med dette oppsettet.

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

 

 

Som sagt la jeg til at han kan gå for 1x 6 core CPU for å senere oppgradere til enda 1 om han trenger det, elelr kan han gå for 2x svakere Xeon quad cores med dette oppsettet.

Så det innlegget først nå. Ser tankegangen din, ikke dumt tenkt.

 

Prøvde meg på et oppsett med utgangspunkt i ditt; 22k, men dual Xeon-6 core og 780.

https://prisguiden.no/liste/146716

Tok bare luftkjøling, iom. at det ikke skal overklokkes, og 250 GB SSD. Meninger om denne lista?

Lenke til kommentar

 

 

 

Som sagt la jeg til at han kan gå for 1x 6 core CPU for å senere oppgradere til enda 1 om han trenger det, elelr kan han gå for 2x svakere Xeon quad cores med dette oppsettet.

Så det innlegget først nå. Ser tankegangen din, ikke dumt tenkt.

 

Prøvde meg på et oppsett med utgangspunkt i ditt; 22k, men dual Xeon-6 core og 780.

https://prisguiden.no/liste/146716

Tok bare luftkjøling, iom. at det ikke skal overklokkes, og 250 GB SSD. Meninger om denne lista?

 

Bra liste, men er vell ikke aktuelt å bestille fra 7 forskjellige butikker. Skal du ha alt i samme sjappe blir det nok en del dyrere :)

Endret av satyrion1
Lenke til kommentar

 

Bra liste, men er vell ikke aktuelt å bestille fra 7 forskjellige butikker. Skal du ha alt i samme sjappe blir det nok en del dyrere :)

Det blir problemet, ja...

 

Oppdaterte lista med 2 stk. 4-core Xeon og 780 Ti. Det ble 19k; si i overkant av 20k hvis du kjøper fra én butikk.

 

Alternativ 1: "Vanlig" 780 og vannkjøling på CPU, samt større SSD.

 

Alternativ 2: 1 stk. 6-core (ikke for dyr) og 780 Ti.

 

Sånn jeg ser det, ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Har gjort en del research og kommet frem til følgende:

 

CPU: 4930K (innenfor Premiere Pro CC skal den funke bedre og billigere enn dual Xeons)

GPU: GTX 780 ti (om ikke Titan Black kommer snart)

RAM: 64GB

HDD/SSD: 256 til OS og en 512+ raidløsning som sørger for 1000mb + i skriv/lese

PSU: 1000W + og stille

Kabinett: Kanskje R4? Trenger ikke være så stort ettersom det blir 2-4 SSD som skal være i selve maskinen.

Kjøling: stille og bra

Overklokking: Bør kanskje klemme på litt, men at det er dønn stabilt.

Hovedkort: stabilt og bra

PCIE-kort for thunderbolt hadde vært fint.

 

 

Budsjett: 25K ink moms. Vi klarer sikkert å prute litt her og der.

 

Stille, Stabil og Sinnsyk. Jeg døbber denne maskin 3S.

 

(Det kan være mulig vi betaler noen for å sette opp maskinen for oss om de vil. Sentralt i Oslo.)

Lenke til kommentar

Xenon er generelt bygd for høyere stabilitet og profesjonelt bruk, mens i3/5/7 er bygd for "hjemme" bruk, det er jo grunner til at Apple alltid har brukt Xenon etter at de gikk over til Intel i sine Mac-pro serier.For øverig får man bedre hardware i Mac enn man kan kjøpe for samme penga til PC

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...