Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Forskjellig channel på trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg leter etter en trådløs router som kan ha minimum to trådløse nett og muligheten for og ha de på forrskjellige channel.

 

f.eks.

Trådløst nett nr 1: Channel 4

Trådløst nett nr 2: Channel 9

 

Lurte på om noen viste om det går and på denne: Dark Knight

hvis ikke det går, har dere noe å anbefale?

Hus på tre etasjer, trådløs står i andre etasje og skal rekke i 1 etasje og 3 etasje.

så trenger god dekningsgrad.

 

Takk for svar. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kjører ikke samme nett på to forskjellige kanaler.. Ikke sånn det fungerer...

 

Du kjører 2.4GHz båndet på en kanal, og 5GHz båndet på en helt annen kanal, men dette er to forskjellige frekvensbånd, og har sånn sett ikke noe med hverandre å gjøre.. En kanal er bare et gitt frekvensområde innenfor båndet...

 

Praktisk talt alle WiFi routere i dag har dualband, og Dark Night er intet unntak.. Du setter opp SSID, kryptering og eventuell kanal på hvert bånd individuelt, men alt er selvfølgelig på samme LAN...

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det finnes AP's med støtte for samtidige VLAN (og dermed også støtter bruk av flere SSID's). Hvorvidt de kan kjøre de ulike SSID'ene på ulike kanaler varier sikkert mellom dem. Jeg har kun sett dette på rene AP's, dvs du må ha router/brannvegg i tillegg.

Dette er imidlertid business greier og priset deretter. Jeg tror nesten det blir billigere å kjøre med flere enkle AP's (type "hjemme-router") isteden.

 

Dog er også jeg usikker på hva du ønsker å oppnå.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Det finnes AP's med støtte for samtidige VLAN (og dermed også støtter bruk av flere SSID's)

= Gjestenett :tease:

 

F.eks det, ja.

 

For "hjemmebrukere" blir det vel billigere å operere med to stk "hjemmerutere" og en switch, men det kan muligens bli vanskelig å få slikt oppsett å fungere slik en ønsker.

Det hele kommer altså an på hva TS egentlig ønsker å oppnå.

Lenke til kommentar

For "hjemmebrukere" så handler det om å skaffe seg utstyr som faktisk koster litt mer enn 199,- på Clas Ohlson(!), og som har disse basic-funksjonene (vi lever faktisk i 2014) som f.eks. gjestenett og dualband... ;)

 

Asusen min (AC66U) støtter 8 WiFi nettverk, hvorav 6 er gjestenett - 3 på hvert bånd... Så investere i litt ordentlig utstyr, lønner seg...;)

Lenke til kommentar

Gjestenett og dual band er selvsagte funksjoner for oss som deltar på forumet, men jeg tror at >99% av norges befolkning ikke har behov for gjestenett, og ikke mange har merkbart behov for dual band. Det er derfor viktig å anbefale løsninger som er tilpasset det som brukeren faktisk har behov for, ikke hva vi ville valgt selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Asusen min (AC66U) støtter 8 WiFi nettverk, hvorav 6 er gjestenett - 3 på hvert bånd... Så investere i litt ordentlig utstyr, lønner seg... ;)

Oki... sikkert nice.

 

(Jeg bruker pfSense og ubiquiti AP's og har tydeligvis mista oversikt over hva dagens "hjemme routere" kan og ikke kan.)

Lenke til kommentar

 

Gjestenett og dual band er selvsagte funksjoner for oss som deltar på forumet, men jeg tror at >99% av norges befolkning ikke har behov for gjestenett, og ikke mange har merkbart behov for dual band. Det er derfor viktig å anbefale løsninger som er tilpasset det som brukeren faktisk har behov for, ikke hva vi ville valgt selv.

 

Det er det ingen som har sagt heller... Poenget med det, var å illustrere forskjellen på utstyr til småpenger og utstyr til litt mer og som tilfredsstiller minimumsbehovene til folk flest, det å ha et stabilt nettverk som tåler litt mer enn 1 bruker som leser VG før det kneler... Og som TS spør om, så er det dualband han er ute etter, da to nettverk på samme bånd, (med vanlig konsumerutstyr) ikke er mulig.... Og gjestenett ble nevnt grunnet Tiltmans utsagn om flere SSID'er/nettverk på samme bånd (VLAN)

 

_Christian_N ....har du alle disse sertifiseringene: ccna,ccda,dcucd, cxfs, cssse, cacase og smben?!

 

Ja, har det... Hvordan det? :innocent:

Endret av _Christian_N
Lenke til kommentar

Takk for alle svarene, hele poenget med dette var fordi jeg har en leieboer i kjelleren som jeg har opprettet et gjestenett på, har bare hørt at jo flere trådløse nettverk på samme channel desto ustabilt kan det bli, men det blir kanskje ikke det siden de to trådløse nettene kommer fra samme nett?

 

for fremtiden så skal jeg oppgradere linjen til 50/20 der jeg skal bruke QOS for og fordele nette på begge to slik jeg får 40 og han i kjelleren får 10, for da kan jeg drive med mitt uten at det påvirker nettet i kjelleren. var ikke det QOS det heter der man kan ordne slike ting?

Endret av skidd
Lenke til kommentar

QoS er en funksjon for å prioritere trafikk i ulike kategorier i forhold til hverandre, for eksempel ved å prioritere IPT og CTX foran FTP og HTTP. Funksjon for å begrense båndbredde på gjestenett har vel selv de enkleste hjemmerouterne, som for eksempel Telenors Zyxel 2812, noe jeg kjører for mine leieboere (som får max 10, og resten er reservert til meg).

Lenke til kommentar

QoS er en funksjon for å prioritere trafikk i ulike kategorier i forhold til hverandre, for eksempel ved å prioritere IPT og CTX foran FTP og HTTP. Funksjon for å begrense båndbredde på gjestenett har vel selv de enkleste hjemmerouterne, som for eksempel Telenors Zyxel 2812, noe jeg kjører for mine leieboere (som får max 10, og resten er reservert til meg).

Okey, da tror jeg at jeg bare kjøper Dark Knight og så setter jeg opp QOS på den slik jeg får fordele det, for jeg sliter litt med rekkevidden på det trådløse. har modem fra Tussa. etter slik jeg har forstått det på andre så har Dark Knight en veldig god rekkevidde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...