Gå til innhold

"Tvinge" kamera til å ta bilde uten fokus


Anbefalte innlegg

Hei, tittelen sier seg selv egentlig, men litt info:

 

Jeg har en GigaPan Epic Pro som jeg bruker, videre har jeg et 7D kamera. Jeg har lest endel i manualen til Epic'en og funnet ut at innstillingen

 

Options - Expert Options - Shutter Length

 

er den man må justere på for at utløseren holdes "nede" lengre slik at kamera får tid til å finne fokus. Jeg har satt denne til 4s. Videre starter jeg panoramaet, men jeg har et problem. Elementer uten kontraster (himmel) "jager" bare fokusen og bildet blir ikke tatt. Roboten vet jo ikke dette, så den forsetter bare. Da sitter jeg igjen med masse hull i bildet som ikke er noe pent.

 

Så, jeg lurer på om noen vet hvordan jeg kan "tvinge" kamera til å ta bildet, fordiom fokus ikke er funnet? Slik at kamera får 4s på seg, finner det ikke fokus, tar det bare bildet.

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tryggeste er manuell fokus på objektivet.

 

Ellers - prøv om forskjellige innstillinger på C.Fn III-2 og III-4 hjelper. Se om den fungerer med fokusmodus AI Servo.

 

Ai Servo er den beste, men da tar den bilde for raskt slik at fokus ikke alltid er funnet. Jeg skal forske litt mer på dette, gir en lyd her om jeg finner ut noe mer så det kan være til hjelp for andre!

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

 

 

The electronic trigger cable is not allowing the camera to autofocus
  1. Navigate to ‘Options’ > ‘Expert Options’ > ‘Shutter Length’ in the EPIC Pro Menu. Increase the value of the ‘Shutter Length’ setting to a value greater than ‘Time per Pic’ to give your auto focus sub system longer to achieve good focus.
  2. If you have a faster lens (lower minimum aperture value such as f/2.8) consider using this lens. Note that a zoom lens will normally have two values printed on the lens. A minimum effective aperture at the shortest focal length and then a slower effective aperture at the longest focal length.
  3. Check the servo mode or release policy of the servo mode. Different camera manufacturers use different terms for the servo modes. Typically a single servo mode uses a focus policy where the camera will not actuate the shutter unless the auto focus system communicates that a good focus was achieved. On some cameras you can change the default focus policy to a release policy where the photograph will be captured regardless of whether the camera achieves good focus. Continuous servo modes typically have a default policy of release where the trigger will be actuated regardless of the whether the camera achieved a good focus. Release policy can cause more problems than it solves depending upon your equipment and the subject you are photographing.
  4. Consider using manual focus or a mixed manual focus and auto focus approach with areas such as sky, water, plain walls that do not contain detailed features.

 

 

 

Nå kan det vel stilles inn prioritet på utløser istedet for fokus? Det kan det ihvertfall på Nikon...

 

Ja det kan det, dette under fortløpende autofokus under C.fn menyene.

 

Jeg må ut i morgen å prøve alt dette :)! Tenkte meg faktisk til pkt 4 fra Gigapan selv, der kunne jeg switche fokus av når den var over skyer, og switche den på når den var over bebyggelse/mennesker. Kan jo da også endre shoot setup slik at den går horisontalt. Må forske videre på dette!

 

Til alle dere som lurer på hvorfor jeg ikke "gidder" å bruke f/11:

 

Jeg ønsker å utnytte mest mulig lys, og få mest mulig nøyaktig fokusplan gjennom hele bildet, dermed blir det kjekkere for alle som vil zoome inn på bildet i ettertid å få et så skarpt som mulig bilde (altså maxe optikken jeg har). Videre er det også greit å vite at jeg ikke MÅ ha en liten blender da muliggjør det nightshoots der det kan forekomme elementer som er i bevegelse..

 

70-200mm f/2.8 IS USM II med 2.0x III ext. blir brukt, så optikken er rask nok sånn sett (ivertfall uten ext.)

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...