Gå til innhold

OLED vs plasma vs LCD (Ekstra)


Anbefalte innlegg

La meg presisere; TVer og monitorer er ofte kalibrert fra fabrikken for å vise et mest mulig "imponerende" bilde. Et vanlig triks er å skru opp kontrast og lysstyrke for at skjermen skal bli et "blikkfang" sammenlignet med konkurrentene som står i butikken. Jeg vet ikke hva dere legger i "unaturlige" farger, for jeg snakker ikke om at grønn plutselig blir forskjøvet mot rød eller blå, jeg snakkker derimot at kontrast og lysstyrke påvirker gradering, fargepresisjon og sortdetaljer.

Eksempel: et blomsterbilde på en "butikk-kalbibrert" monitor vil ikke vise helt andre fargetoner enn en riktig kalibrert monitor, men side ved side vil den "butikk-kalibrerte" vise alle farger mer intenst og vise svært få synlige graderinger. Sagt på dagligtale; alt det røde blir veldig rødt, det blå veldig blått osv. Den riktig kalibrerte monitoren blir da veldig "kjedelig" sammenlignet med de sprakende fargene til den andre. Vanlige folk vil ta tenke at fargene er "klarere" på den mest intense monitoren.

Hvis dere leser seriøse tester så vil dere oppdage at monitorer og har langt mindre intense farger og lavere kontrast etter kalibrering.

 

effikan efikkan (les som: e-fikkan) ;)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...