Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magesår?


SmellyJelly

Anbefalte innlegg

Heisann!
Har den siste tiden slitt med magen. Ofte litt vondt øverst i magen, også føler jeg ett ubehag av småkvalme, også av og til når jeg har vondt så pluttseli føler jeg meg sulten, men så føler jeg pluttseli at magen er stappfull, også blir jeg småkvalm også føler jeg meg sulten igjen. Slitt en del med halsbrann de 2 siste årene. Har ikke vært så alvorlig mye halsbrann de siste måndene.

Kan det være tegn på magesår?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan skyldes flere ting. Bra du snart skal til legen, men her er i hvert fall mine tanker. Stress kan føre til overproduksjon av magesyre, som kan kjennes som vondt i mellomgulvet, samt sviende smerte i magesekken, spiserør og rundt brystet, så kalt brystbrann. Det kan være gastritt, ( magekatarr), såre slimhinner, spiserørsbrokk, og magesår. En veldig sjelden gang, kreft. Men da kan man også oppleve andre symptomer som vekttap, manglene matlyst, noen ganger oppkast, og kvalme. Det viktigste du kan gjøre, er å dra til legen. Du kan feks forsøke med syrnøytraliserende tablette i mellomtiden, unngå sterk mat, hev sengen slik at overkroppen ligger i en oppoverbakke (15-20 cm) bruk feks bøker under bena på sengen. Slutt å spis 3 timer før du legger deg. God bedring!

Lenke til kommentar

Jeg har fått med meg at magesystemet er et ganske finurlig system. Kilden jeg har dette fra er i fra internett. Jeg mener likevel at det virker som en logisk forklaring.

 

Systemet som består av minst 2 typer sensorer 2 forskjellige steder måler pH.

 

Det styrer også åpning og lukking av det som kommer inn fra spiserør og det som kommer ut til tynntarmen.

 

Om du spiser surt som å drikke sitronsaft, sitronvann og hva det måtte være, så vil systemet på sikt normalisere seg og de sure oppstøt du sliter med vil stoppe opp, så sant det ikke er noe veldig galt.

 

Sensoren som regulerer stengemekanismen mellom spiserør og magesekk, ligger ikke på samme sted men under magesekken et sted utenfor i starten av tarm, galleområdet.

 

Magesekken skal alltid ha en viss sur pH, og kroppen er en mester på å regulere det. Men, alt etter hvilken diett du går på, så kan det komme i ubalanse.

 

Førstehjelp er selvfølgelig syrenøytraliserende og skumskapende stoffer, men om man går på slike stoffer som gjør magesaften mer basisk hver gang du bruker det, så tømmer du kroppens potensiale på lengre tids uvøren bruk til å kunne selvregulere pH i magesyren.

 

Bruk derfor slikt kun som nødmedisine, og kom deg over på ting som sitronvann på langtidsbruken. Da vil ofte de sure oppstøtene opphøre fordi klaffen ved spiserøret har vunnet tilbake sin stengeeffekt.

 

Rådet er derfor, unngå disse basiske medisinene slik at du stopper en sirkel som gjør vondt værre (flere sure oppstøt på sikt). Drikk noe surt, og hold deg litt unna sukkerholdige sure drikker samtidig. God bedring :)

 

Ikke glem å få sjekket ting med fastlegen utover det generelle rådet mitt.



Anonymous poster hash: 77eb4...81a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...