Gå til innhold

ASUS A7N8X-x og OC


Akise

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte ett ASUS A7N8X-x , barton 2500 og 2x512 pc3200 TwinMOS ram(uten winbond) nettop.

 

Jeg har tatt av kjøleribben på Northbridge, planslipt og lagt på arctic silver3. Har også satt på en kjøribbe på southbridge.

 

Jeg har en del sprsm. angående overklokking og instillinger:

 

1. Når du ikke velger "auto" i AGP-bus tingen ligger den automatisk på 66mhz da? Jeg kjører FSB på 200mhz og PC'n blei mer stabil etter å sette den på 66 mhz, men den er ennå ikke stabil! (skal den ikke være d i 200mhz fsb, og hvorfor ikke?)

 

2. Når jeg kjører busen på ramene på 200mhz klarer jeg ikke å kjører timings på lavere enn 2.5-3-3-7. Jeg trodde TwinnMOS-ram kunne kjører lavere enn dette?

Det er bare i wc3 jeg har problemer med lave timings(til nå)

Jeg får en meding: "Fatal error: the memory could not be read" etter att det har klikket.

 

3. Jeg klarer ikke å klokke min Barton 2500 til mer enn 2.2 ghz 100% stabilt (med 166mhz bus). Er ikke dette veldig lavt?

 

Takk på forhånd!

mvh. -spyder- :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke greier å kjøre den stabilt etter overklokking bør du øke VCore. Du skrev ikke noe om at du hadde gjort det, så jeg regner med at det vil hjelpe på ytelsen :)

 

takker for svar, jeg glemte å skrive at jeg har gjort dette..

men jeg har prøvd å kjøre vcore på både 1.7 og 1.725 som bare resulterte i mer varme, kjører den på 1.7 normalt

 

det var en ting til jeg skulle skrive.. men det glemte jeg :lol:

Lenke til kommentar

Prøv med bare en rambrikke først, og prøv den i slotten nærmest cpu, og den lengst vekk. Prøv begge rambrikkene på denne måten. Da får du sjekket om det kan være en av dem som holder deg igjen. Når du skal prøve med begge så tester du slot 1-3 og 2-3 som er dual. Prøv også 1-2 som er single. AGP kan du like gjerne låse på 66Mhz.

 

Når det gjelder cpu´n din så kan de hende at du har fått en dårlig utgave, men om den er stabil på 2.2Ghz på ~1.65v så tyder det på at den er relativt god. Du kan jo prøve å se om du kommer noe lenger med 1.8 eller 1.85v, men pass da på at du har litt fart på kjølern din, og at ikke tempen blir for høy.

Lenke til kommentar

men jeg har prøvd å kjøre vcore på både 1.7 og 1.725 som bare resulterte i mer varme, kjører den på 1.7 normalt

 

1.7 og 1.725 er ikke mye på A7N8X.. For at jeg skal ha min XP 2400+ stabil på over 22**MHz må jeg øke vcore til minst 1.750.

Så jeg tror at hvis du skal klokke særlig mye mer burde du satse på å ha vcore på 1.725 eller høyere.

 

Hva slags kjøling har du forresten?

 

Formann: Du sa at hvis han fikk CPU'n til å kjøre på 2.2GHz @ 1.65v så var det en overklokkingsvennlig CPU. Lurte bare på hvor du har sett at han kjører den på 1.65v?[/b]

 

Edit: Nå er ikke Asus A7N8X serien det beste kortet til å klokke med heller menne...

Lenke til kommentar
Formann: Du sa at hvis han fikk CPU'n til å kjøre på 2.2GHz @ 1.65v så var det en overklokkingsvennlig CPU. Lurte bare på hvor du har sett at han kjører den på 1.65v?[/b]

men jeg har prøvd å kjøre vcore på både 1.7 og 1.725 som bare resulterte i mer varme, kjører den på 1.7 normalt

 

Siden han snakket om mere varme ved å kjøre 1.7 og 1.725 så gikk jeg ut ifra at han kjørte 1.65 eller 1.675vcore fra før ;)

Lenke til kommentar

Siden han snakket om mere varme ved å kjøre 1.7 og 1.725 så gikk jeg ut ifra at han kjørte 1.65 eller 1.675vcore fra før ;)

 

Ah..sånn sett ja.

Joa, da har du faktisk rett da :)

Avhenger vel litt av hvordan man leser mellom linjene.

 

hehe.. jeg var ikke helt tydelig, nei..

men jeg fant ut att d var vcore som måttte opp ja!

nå kjører jeg den på 2.3ghz med 1.85v, hva kjører du vcore på formann?(kan ikke komme høyere med vcore, men

dette er vel ikke særlig bra)

kjøleren er en volcano 7+, ligger på rundt 45grader ved "load".

 

men jeg ble skuffet over mine ram timings, fant ut att jeg må kjøre dem helt på default om ikke warcraft skal klikke hele tiden :grumpy:

Lenke til kommentar

Siden han snakket om mere varme ved å kjøre 1.7 og 1.725 så gikk jeg ut ifra at han kjørte 1.65 eller 1.675vcore fra før ;)

 

Ah..sånn sett ja.

Joa, da har du faktisk rett da :)

Avhenger vel litt av hvordan man leser mellom linjene.

 

hehe.. jeg var ikke helt tydelig, nei..

men jeg fant ut att d var vcore som måttte opp ja!

nå kjører jeg den på 2.3ghz med 1.85v, hva kjører du vcore på formann?(kan ikke komme høyere med vcore, men

dette er vel ikke særlig bra)

kjøleren er en volcano 7+, ligger på rundt 45grader ved "load".

 

men jeg ble skuffet over mine ram timings, fant ut att jeg må kjøre dem helt på default om ikke warcraft skal klikke hele tiden :grumpy:

 

Fint du kom litt videre da ihvertfall. Du har nok ikke fått en skikkelig klokker siden den ikke vil mer enn 2.3G @ 1.85v .. Når jeg bencher så trenger cpu 1.95v for å være stabil. (2.06 i bios pga NF7) Nyeste 3dstabile hastighet er btw 2.63Ghz ..det er hele 14Mhz mer enn før :p

 

45c er en fin temp.. men ikke stol 100% på den, for hovedkort er ikke alltid like flinke til å raportere temperaturer riktig. +/- 5-10c er ikke uvanlig.

 

Synes det er litt rart at du ikke får satt ned timings noe.. hvor høy vdimm kjører du du ?

Lenke til kommentar

Siden han snakket om mere varme ved å kjøre 1.7 og 1.725 så gikk jeg ut ifra at han kjørte 1.65 eller 1.675vcore fra før ;)

 

Ah..sånn sett ja.

Joa, da har du faktisk rett da :)

Avhenger vel litt av hvordan man leser mellom linjene.

 

hehe.. jeg var ikke helt tydelig, nei..

men jeg fant ut att d var vcore som måttte opp ja!

nå kjører jeg den på 2.3ghz med 1.85v, hva kjører du vcore på formann?(kan ikke komme høyere med vcore, men

dette er vel ikke særlig bra)

kjøleren er en volcano 7+, ligger på rundt 45grader ved "load".

 

men jeg ble skuffet over mine ram timings, fant ut att jeg må kjøre dem helt på default om ikke warcraft skal klikke hele tiden :grumpy:

 

Fint du kom litt videre da ihvertfall. Du har nok ikke fått en skikkelig klokker siden den ikke vil mer enn 2.3G @ 1.85v .. Når jeg bencher så trenger cpu 1.95v for å være stabil. (2.06 i bios pga NF7) Nyeste 3dstabile hastighet er btw 2.63Ghz ..det er hele 14Mhz mer enn før :p

 

45c er en fin temp.. men ikke stol 100% på den, for hovedkort er ikke alltid like flinke til å raportere temperaturer riktig. +/- 5-10c er ikke uvanlig.

 

Synes det er litt rart at du ikke får satt ned timings noe.. hvor høy vdimm kjører du du ?

 

Som nevnt før er det bare wc3 som "klikker" ved lave timings

Jeg får meldingen etter att den har gått ut av programmet(Fatal error: The momory could not be read og noe anna greier), men nå viser det seg hvis att dette skjer også ved default-timings, så det må være noe annet som gjør det. Trodde det var timings for den klikket oftere ved lave timings.. men jeg får prøve å eksprimitere meg frem..

Med mitt hovedkort kan jeg ikke stille vcore høyere enn 1.85v :-?

Lenke til kommentar

Når det gjelder ASUS A7N8X-Deluxe så syns nå jeg selv det er et koselig overklokkings kort.. sett vekk fra at du ikke kan raukjøre Vcore da..

men da bør du ha rimelig bra kjøler.. vil eg tro

se infoen under her på mine resultater med dette hovedkortet. 8)

 

dårlig eller bra.. jeg er fornøyd :D

 

enda kjekkere ble det når jeg nettopp fikk satt i 2 x Twinmos PC3200 TwISTER.. ern ern.

 

har du husket å flashe til siste BIOS ?

Lenke til kommentar

Såg at det med timings på rammen har noe å si på hvilke FSB du bruker.

testa litt istad siden du spurte..

på 100Mhz som gir max en 17x (ikke aktuelt) hehe. gir den 2.2.2.4

på 133Mhz x 17=2261Mhz ga den 2.2.2.6

på 166Mhz x 14=2324Mhz ga den 2.2.2.8

akurat nå kjører jeg 200 x 11,5 =2300Mhz à 2.3.3.6

Om det hjelper å sette opp spenningen her vet jeg ikke og har ikke prøvd men..

jeg lar disse tidene stå jeg og holder meg til den siste.

 

prøvde for løye på 2.2.2.6 med FSB200... fungerte ikke bra.. ble reset BIOS da..

slid..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...