Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Oppdragelse før mot nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan være så mange grunner til psykiske sykdommer.

 

Siden du sammenligner "før" med "nå" i emnetittelen var vel psykiske problemer et tabu før. Samfunnet er mye mer åpent nå enn det var før, og det er ikke lenger flaut eller skummelt å si at du går til psykolog eller lignende. Det trenger med andre ord ikke være mer utbredt nå enn før, nå er det bare mer belyst og mer åpenhet rundt det.

 

Det at familien ikke lenger er samlingspunktet tror jeg er på grunn av samfunnets generelle utvikling. Det er ikke lenger nødvendig å ha elleve barn, tanter, onkler og besteforeldre boende sammen lenger, da de aller færreste har en gård som må betjenes til enhver tid. De aller, aller fleste A4-familier klarer seg veldig bra i dagens samfunn.

 

Et godt samhold gir trygghet. Et dårlig samhold kan gi utrygghet. All samhold trenger ikke nødvendigvis være bra.

 

Personlig hadde jeg nok gått på veggen om jeg måtte ha samholdt meg med familie til enhver tid. Jeg trives veldig godt i eget selskap, og jeg har ikke noen psykiske problemer eller mangel på trygghet på grunn av det.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

dette er et ganske stort tema, og noe du ikke kommer tll å få et fasitsvar på. men mye ligger vel i det han over meg sier, samfunnet i dag tenker mer på å behandle problemer, enn å begrave dem. før i tiden var det større problemer enn at du følte du ikke passet inn med vennene dine. sier ikke at dette ikke er viktig, men de prioriterte andre ting.

 

familiens fellesskap er udiskutabelt en viktig faktor i denne diskusjonen. alle må vite at de har et fast grunnlag som de kan søke tilflukt til. det kan selvfølgelig være at du føler du ønsker å være alene, men alle skjønner at til syvende og sist er det å ha en pålitelig familie å falle tilbake på en viktig verdi i livet. det kan ingen benekte, uansett hvor "introvert" din person er.

 

det er mange faktorer som er med på psykiske problemer, og ikke alle er ennå forklart, eller forstått, så dette er fortsatt et pågående spørsmål blant velutdannede psykologer, og det er da litt tafatt å begynne med et så stort spørsmål på en sosial arena som denne, der du får personlige meninger som på 90% av alle tilfellene ender i uenighet og "krangel". men de har kommet fram til viktige hjelpemidler angående denne diskusjonen, som oppfølging, støtte og oppdragelse (på forskjellige måter, til ethvert tilfelle), og samfunns tilbud, som psykologer og terapi tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...