Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Luftfuktighet - spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den relative fuktigheten (RF) blir mindre når luften varmes opp.

 

 

Grunnen til dette er at RF angir forholdet mellom vanninnholdet i luften og hvor mye vann luften kan inneholde ved angitt temperatur. Luft med høyere temperatur kan inneholde mer vann, derfor vil den relative fuktigheten reduseres når temperaturen stiger.

 

(vanninnhold / maksimalt vanninnhold for angitt temperatur = RF)

 

 

Lenke til kommentar

Den relative fuktigheten (RF) blir mindre når luften varmes opp.

 

 

Grunnen til dette er at RF angir forholdet mellom vanninnholdet i luften og hvor mye vann luften kan inneholde ved angitt temperatur. Luft med høyere temperatur kan inneholde mer vann, derfor vil den relative fuktigheten reduseres når temperaturen stiger.

 

(vanninnhold / maksimalt vanninnhold for angitt temperatur = RF)

 

 

Vet at fuktigheten minsker ved oppvarming, og varme kan holde på mer fuktighet. Men jeg forstår ikke helt hvordan selve prosessen foregår. Så når det er varmt i rommet er fortsatt samme mengde vanndamp der som før oppvarming, vi merker den ikke ergo mindre? Og denne vil slå ut som kondens på vinduene når varmen avtar?

Lenke til kommentar

Mener at du vil merke det på kroppen hvis relativ fuktighet endrer seg. Hvis det er 100% RF, så vil luften være mettet og da vil vel for eksempel ikke svette fordampe. Motsatt så vil jeg anta at med lav RF så vil for eksempel svette fordampe raskere og du vil bli raskere avkjølt. Når det kommer til kondens så skal jeg være veldig forsiktig, men kan sitere "Hyperphysics";

 

"Hvis luften gradvis kjøles ned mens den beholder innholdet av fuktighet konstant, så vil den relative fuktigheten øke til den når 100%. Denne temperaturen, hvor luften vil gå i metning, kalles "duggpunktet". Hvis vi da forsetter å kjøle luften ned, så vil noe av fuktigheten gå over i kondens"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...