Gå til innhold

Penger fra lånekassen


Dennsa

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg starter på påbygg neste semester, så skal jeg flytte til bestefaren min som bor 2 mil unna der jeg bor nå. Har jeg krav på noen form for stipend da? Noen sier ja, og noen sier nei så er litt usikker. Jeg må da få noe så jeg kan betale litt for mat o.l? Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ift borteboer stipend må du oppfylle en av disse kravene:

 

  • Mer enn 4 mil mellom hjem og skole. Hvis avstanden mellom foreldrehjemmet og skolen er 4 mil eller mer hver vei, vil du ha rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av avstand. Selv om foreldrehjemmet ligger mindre enn 4 mil fra skolen/3 timers reise, kan du få bostipend hvis rutetidene er slik at du vil komme for sent til undervisningen hvis du hadde bodd hjemme. Du skal kunne følge den fastsatte undervisningen.
    • Reisetiden er 3 timer tur-retur eller mer mellom hjem og skole. Hvis avstanden er mindre enn 4 mil mellom foreldrehjemmet og skolen, men reisetiden mellom foreldrehjemmet og skolen er minst 3 timer tur-retur hver dag, har du rett til bostipend. Lærestedet må bekrefte at du oppfyller kravet til bostipend på grunn av reisetid.
    • Særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme. Særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme, kan være alvorlige konflikter som gjør at du ikke klarer å gjennomføre utdanningen. Konflikter og uenighet som blir sett på som vanlig mellom barn og foreldre er ikke omfattet. Særlige forhold må alltid dokumenteres med en bekreftelse fra f.eks. PP-tjeneste, sosialkontor, familierådgivningskontor, psykolog eller helsesøster.

*Andre årsaker kan være at du bor i det tidligere foreldrehjemmet etter at foreldrene dine har flyttet.

At foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem.

At du må bo borte på grunn av sykdom eller funksjonshemming.

At du og en av foreldrene dine bor sammen mens dere begge er i utdanning og av den grunn midlertidig bor borte fra det ordinære bostedet.

At du venter barn og har flyttet sammen med barnets far eller mor.

Lånekassen vurderer til vanlig retten til bostipend i forhold til den av foreldrene dine du til vanlig bor hos. Hvis det er opplysninger som tilsier at du kan bo hos den andre av foreldrene dine, vurderes retten til bostipend også i forhold til dette.

om du har krav på noe annet stipend er avhengig av inntekten til din mor og far.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...