Gå til innhold

Oppgradere Speedtouch FW via telnet mot Telenors server


Anbefalte innlegg

Kom over en noe spesiell måte å oppgradere mitt Speedtouch 585i på, nemlig via telnet.

 

Mange av dere har sikkert sett menyen, software innpå telnet-grensesnittet.

Den har som kjent ikke fungert, da det har krevd en server for å oppgradere.

 

På gøy prøvde jeg å oppgradere mitt gamle Speedtouch 585i fra MTU (tidl. bb-leverandør, nå konkurs..) ved å fylle inn Telenors firmware-server http://stup.telenor.net og med peker til nyeste firmware-fil. Og etter et par minutter med "kverning" fikk jeg mld om at modemet rebootet for å laste ny software. Da jeg sjekket versjonen etterpå, hadde jeg gått fra gammel firmware til 8.2.6.5.

 

OBS! CWMP må deaktiveres i modem FØR oppgradering. Det virket også som om IP-adressen forandret seg på modemet. Må mulig ta ipconfig /release ipconfig /renew for å komme på nett igjen.

 

Se vedlagt bilde for parametre.

post-138502-0-94282800-1389399544_thumb.png

Endret av haakon_hassel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Årsaken til endring av IP-adresser for klientene kan være at Telenor har et annet oppsett av DHCP-scope i sin FW enn forrige leverandør hadde. Noen bruker 192.168.x.x, noen bruker 10.x.x.x.

 

Ja, det har du sikkert rett i. På generelt basis har jeg merket at NGT kjører 10.0.0.x, (Gateway .1) mens Telenor gjerne bruker 192.168.1.x på bedrifter, og 10.0.0.x (men med Gateway .138) på privatkunder.

 

Så forresten at etter modem var oppgradert til Telenor-FW, var brukernavn admin, passord 1234 for å komme inn. Når modemet har aktivert seg mot Telenor DSLAM, blir passordet endret til (i mitt tilfelle) det passordet som stod under på min første ruter fra dem, en ZyXEL P2812. Dette er trolig noe som hentes fra mine sider-systemet.

 

Det andre jeg oppdaget var at i senere FW er det ikke mulig å bruke "download" funksjonen, da denne er fjernet.

Lenke til kommentar

Du kan vel fortsatt hente FW fra stup, og oppgradere lokalt. Dette er også mindre risky enn oppdatering over xDSL.

 

Det kommer an på. De fleste Speedtouch-firmwarene deres er av typen for Remote-Upgrade. De støttes ikke av oppgraderingsprogramvaren til Thomson (programmet som kjøres fra Windows, og som lar deg oppgradere speedtouch-modem lokalt)

 

Har i midlertid funnet en drøss av firmware-filer av typen .bin, og et format til jeg ikke husker i farten, som støttes for lokal oppgradering. Disse finnes bl.a. på modem-help.co.uk og http://speedtouchforum.de/viewtopic.php?t=1089

Endret av haakon_hassel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...