Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Enpolt og Topolt bryter


Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Del 1

I et rom skal det monteres en lysbryter ved døren. Bryteren skal styre et taklys, og det skal være en koblingsboks under taket. Du skal bruke flerlinjeskjema i vedlagt visio-fil, utforme nødvendig dokumentasjon, gjøre monteringen i bås, funksjonsteste og få godkjennelse av lærer. Utstyret skal monteres slik som vist på enlinjeskjema.

post-294749-0-94576900-1389191926_thumb.png

 

Del 2

ENPOLT OG TOPOLT BRYTER SAMMEN

Utelyset skal også styres fra samme plass. Det må da benyttes en topolt bryter sammen med den enpolte. Tegn flerlinjeskjema i Visio for denne koblingen. Når tegningen er godkjent og signert av lærer skal koblingen monteres i bås, funksjonstestes og godkjennes av lærer.

post-294749-0-86982700-1389192004_thumb.png

 

Hvordan burde jeg koble dette på best mulig måte? Burde jeg bruke kabel med 2 ledere+jord, eller kabel med 3 ledere+jord ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vel antal leidningar i kabelen basert på kva du har behov for. Teikn opp eit fleirlinjeskjema sånn som det er tenkt å fungere, så ser du etter kvart kor mange leidningar du har bruk for.

 

Ein einpolt brytar har ein leidning inn og ein ut. Svart inn og brun ut.

Ein topolt brytar har to leidningar inn og to ut. Svart og blå inn, brun og kvit(?) ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rett :) Du må ha en 4-leder kabel + jord til den topolte bryteren. 2 ledere fra fasene og 2 ledere til lampen. Men jeg ville brukt 2 kabler, 3-leder og 2-leder. Når du går fra enpolt bryter til koblingsboks via topolt bryter må du bruke blindpunkt i den topolte bryteren. Jeg ville helst tatt de ved siden av hverandre med en kabel til hver bryter. Ikke gjennom den topolte bryteren.

 

Tar forbehold om feil.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Tegningen er rett, men du må fortsatt ha 4-leder kabel, 2 fram og 2 tilbake ( 2polt bryter).

Må sjekke i morgen om vi har 4leder. Hvis ikke må jeg bare gjøre det med 2stk 2leder

Lenke til kommentar

Riktig svar har allerede kommet. Du trenger fem ledere.

2 ledere til tilførsel. L kan brukes på begge bryterene og N går på den topolte bryteren. Deretter trenger du 2 ledere som skal gå ut fra den to-polte bryteren til lampen og 1 leder fra den en-polte bryteren.

Tilsammen blir dette 5 ledere. Bruk som nevnt over her: 1 tre-leder kabel og 1 to-leder kabel.

Endret av CirkA7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...