Gå til innhold

Reset av Imac uten tap av data


Anbefalte innlegg

Jeg har en Imac hvor jeg først fikk problemer med at noen knapper på tastaturet ikke fungerte, bla enter,space og hele linjen som begynner med a. Deretter når noen av de tilfeldigvis begynte å virke, men space og enter fungerer fremdeles ikke ,så får jeg ikke logget meg inn, imac godtar ikke passordet selv om jeg ikke har endret det. Jeg lurer derfor på hvordan jeg kan resette Imacen uten å miste det jeg har på harddisken ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel i og for seg reinstallere Mavericks uten å overskrive hjemmeområdet ditt, men du ønsker kanskje å formatere også.

 

Spørsmålet her er vel om du har et software eller hardwareproblem? Vil tippe det siste og da hjelper det ikke med reset.

 

En litt "kjapp" test er å ta opp maskinen i recover-mode. Da starter den fra en egen liten partisjon, dvs. uberørt av evt. "snusk" som måtte ha oppstått med OS X på hovedpartisjonen. For å få til dette må du ha et fungerende tastatur. Trykk Cmd-R under oppstart, til du ser apple-logoen på skjermen : http://support.apple.com/kb/ht4718 Kommer den da opp i vanlig modus vet du jo ihvertfall at tastaturet ikke er i orden.

 

En annen variant: Hva skjer om du logger inn på gjeste-kontoen? Her er det vel ikke noe passord, og du kan se om tastaturet oppfører seg normalt når du kommer inn. Hvis det er tilfellet kan det hende det bare er din egen brukerkonto det er noe galt med.

 

Hvis du kommer inn i recover-mode, virker ihvertfall Cmd og R-tasten din. Backup gjør du da som foreslått her: https://discussions.apple.com/thread/3912957.

 

Etterpå formaterer du hovedpartisjonen og installerer OS X på nytt, restarter og legger tilbake backup. Husk at det ikke skal være en full systembackup, da ender du vel bare med å ta backup av problemet ditt også, og legge det tilbake igjen etter reinstallering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...