Gå til innhold

Hjelp med valg til studie-pc


Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er nå startet på mitt siste halvår på VGS, og skal høyst sannsynlig gå videre med økonomistudier neste etter endt VGS. Til dette trenger jeg en ny pc, ettersom min nåværende skole-pc ikke holder mål.

 

Jeg prøvd å sett meg litt rundt, og har kommet frem til noen kriterier:

  • Lav vekt
  • SSD
  • MAKS 10 000,-
  • Ikke apple
  • 13.3"
  • Tynn og portabel
  • Rask og responsiv
  • Lengst mulig levetid
  • Godt batteri
  • God skjerm
  • Bra byggekvalitet

Bruksområde:

Pcen skal brukes mye i skolesammenheng, noe som betyr at jeg ofte har flere dokumenter, powerpoints, exelfiler og internettfaner oppe samtidig. Siden den skal brukes til skole må den være kjapp, da spesielt i oppstart mtp at den vil bli klappet igjen ofte.

Jeg ønsker også at den skal ha en bra skjerm slik at den er behagelig å se film på når jeg kommer hjem fra skolen.

 

Har sett litt på

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-11---14-tom/asus-zenbookux31a-r4048h/194554.5055/#tabs

 

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SANP900X3DA02/samsung-13-3-ultrabook-9-serie-platinum-solv

 

Rent spesifikasjonsmessig er vel ASUSen den beste, men kom med deres meninger, og gjerne flere forslag.

Endret av Sjohej
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke oppgitt så ille mye om hvor krevende oppgaver denne maskinen skal brukes til, men siden du setter den grensen så har jeg funnet en maskin til deg :) Den har riktig nok hybrid disk, men hvis du setter SSD så såpass sterkt at en hybrid ikke er nok så kan jeg godt finne en maskin med en ren SSD til deg også hvis det er det du vil ha :)

Lenke til kommentar

Som nevnt i starten skal den brukes primært til studier, streaming av film, surfing.

 

Ettersom den skal skal brukes til studier og skal tas med fra forelesning til forelesning må den være lett og tynn. Min nåværende laptop (nedgradert HP probook 6460b) veier 2.2kg, og jeg har erfart at det ikke hadde gjort noe å slanket den litt :)

edit: Er forøvrig også litt skeptisk til Multicoms egne laptoper fordi en venn av meg hadde en, og den var det elendig byggekvalitet på.

Endret av Sjohej
Lenke til kommentar

Du har ikke oppgitt så ille mye om hvor krevende oppgaver denne maskinen skal brukes til, men siden du setter den grensen så har jeg funnet en maskin til deg :) Den har riktig nok hybrid disk, men hvis du setter SSD så såpass sterkt at en hybrid ikke er nok så kan jeg godt finne en maskin med en ren SSD til deg også hvis det er det du vil ha :)

Gjerne kom med forslag med både hybrid og kun SSD, men kun SSD er til å fortrekke.

Lenke til kommentar

Sony vaio pro

Må si at jeg har dårlige erfaringer med denne. Vet om 3 maskiner og det var feil på alle tre. Mulig at jeg bare var ille uheldig, ikke vet jeg, men etter det jeg opplevde så vil jeg si at det er best å hole seg unna denne. Det kan jo være mulig at det er andre som har en annen erfaring av denne maskinen. Da er det bare tilø å si ifra ;)

Lenke til kommentar

japp, har lest flere, og er fortsatt utelukket :)
Er det beste valget å heller legge på en tusenlapp og gå for Ativ book 9 plus?

 

Edit: Var ment til Rusher sitt innlegg, men var en som var kjappere enn meg å svare ;)

Endret av Sjohej
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...