Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan håndtere merkelig sjalusi?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har vært i flere forhold, og alle har vært topp. Dette til tross for at jeg har en tendens til å bli sjalu, og spesielt på jentas fortid. Jeg har som regel vært helt klar på at jeg sliter med følelsen, og har aldri latt det gå ut over forholdet.

 

Nå er jeg singel, og det er helt greit, men her om dagen prata jeg med en eks. Hun nevnte at hun en gang hadde hatt sex med to gutter på en gang. Dette var før jeg kjente henne, så med dette i bakhodet, i tillegg til at vi ikke er sammen lenger, burde det ikke ha påvirket meg på noen måte. Men dette er ikke tilfellet. Jeg tenker ofte på det, og blir ganske lei meg av tanken. Det er en merkelig sjalusi som jeg ikke burde hatt. Jeg vet ikke hvorfor jeg føler det sånn, og det er i bunn og grunn derfor jeg deler historien - fordi jeg lurer på om noen kan forsøke å rasjonalisere følelsen.

 

Er det noem biologisk grunn til at jeg bekymrer meg over dette?

 

Mann 25

 

Anonymous poster hash: a9459...a92

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke den eneste som kan ha slike følelser, og det trenger ikke å være biologisk. Enklere sagt enn gjort å finne ut hva det skyldes, men en må få selvinnsikt og kjenne seg selv. Enkelte har et biologisk utgangspunkt i større grad enn andre som kan bli utløst lettere.

 

HER er et klipp av en klok fyr som snakker om sjalusi, i forhold riktig nok. Men kan kanskje være til nytte for det.

Endret av Jahdu
Lenke til kommentar

Sjalusi er en følelse som er ekstremt taubelagt, men som samtidig er ganske vanskelig å kontrollere.

 

Det er ikke lett å si noe om hvorfor du føler sånn for din eks fortid, men jeg kan tippe at det har noe med at ekser er lette å sammenlikne seg med. Selv om det kanskje ikke ligger ekte følelser der lengre, så føler man kanskje en slags tilknytning der likevel.

 

Jeg slet mye med sjalusi på min eks og hans nye partner en periode - sånn ganske ut av det blå. Vi var ikke sammen så veldig lenge, ble enige om at vi ikke passet sammen og begge var i utgangspunktet klare for å gå videre. De neste månedene møtte jeg egentlig ingen gutter og da jeg ved en tilfeldighet oppdaget at eksen hadde funnet en ny jente som han tydelig hadde det veldig bra med så ble det plutselig veldig sårt helt ut av det blå, som om kjærlighetssorgen kom et halvt år forsinket ellernoe. I ettertid så tenker jeg at det sikkert hadde mye mer med at jeg følte meg litt ensom og kanskje litt "utenfor" (omgangskretsen min bestod stort sett av par) og at usikkerheten jeg følte ovenfor han + ny dame sikkert hadde mer med min egen dårlige selvtillitt på det tidspunktet enn konkrete følelser for han.

 

Til syvende og sist så tror jeg ikke at noen kan guarde seg totalt mot sjalusi, men jeg tror det hjelper å prøve å bygge egen selvtillitt og å bevisst prøve å unngå å sammenlikne seg med andre, spesielt ekser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sjalusi er frykten for å miste noe så rent språklig er dette ikke sjalusi (det finnes jo ikke noe en kan miste i dette tilfellet). Misunnelse er ønsket om å få noe andre har (på en måte det motsatte av sjalusi). Jeg vet ikke engang om vi har noe ord for slik "etter-sjalusi", det nærmeste blir kanskje sorg.

 

Ofte er denne typen følelser helt ulogiske (og ikke så rent lite irriterende). En del avhenger kanskje av egen livssituasjon. Det virker å være mer plagsomt (slike tanker kommer oftere) i tunge stunder enn i gode og selvtillit/selvfølelse har sikkert også påvirkning.

Enkelte har knapt vært sjalu noensinne, noen "vokser det av seg", mens andre kan være sjalu på alt og alle hele tiden (sykelig sjalu). I noen kulturer vil en oppfatte "ærekrenkelse" når en blir sjalu, altså handlinger andre gjør (eller har gjort) som setter deg selv i dårlig lys.

 

Jeg betviler det finnes noen medisin annet enn å forklare det ulogiske ved følelsene for seg selv (rasjonalisere). Årsaken(e) til at slike følelser oppstår kan være vanskelige å finne ut av, selv om sjalusi i seg selv er et nokså vanlig fenomen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...